7 sposobów na zwiększenie odporności dziecka

Zdrowie Dziecko Czwartek, 26 stycznia 2017
7 sposobów na zwiększenie odporności dziecka

Przeziębienia, grypa i infekcje bakteryjne to nieodłączne elementy dzieciństwa. Czy możesz w jakiś sposób ochronić swoje dziecko przed zarazkami i wirusami oraz sprawić, żeby Twój maluch rzadziej chorował? Choć nie wyeliminujesz całkowicie chorób z życia swojego brzdąca, możesz wspomóc jego odporność i ochronić go przed przewlekłymi infekcjami.

Odporność dziecka i choroby

Częstsza niż u dorosłych zapadalność dzieci na choroby infekcyjne, bakteryjne i grzybicze wiąże się z niewykształconym układem odpornościowym. Choć nabywanie odporności zaczyna się już w okresie niemowlęcym, aż do 12 roku życia system immunologiczny dziecka cały czas się kształtuje. Wykształcanie odporności nabytej, czyli zdolności organizmu do obrony przed patogenami, następuje na skutek przebycia danej choroby lub kontaktu z patogenem (np. w formie szczepionki). Zupełnie normalne dla większości dzieci jest przechodzenie od 6 do 8 przeziębień w ciągu roku, ataku grypy i zapalenia ucha. Dlaczego jednak niektóre maluchy chorują częściej niż inne? Czy mają na to wpływ zdrowe nawyki, dieta czy podawanie suplementów witaminowych? Poniżej lista praktycznych sposobów, dzięki którym wzmocnisz odporność swojego dziecka.

1. Podawaj dziecku duże ilości warzyw i owoców

Marchewka, zielona fasolka, pomarańcze i truskawki. Wszystkie te owoce i warzywa zawierają fitoskładniki, takie jak witamina C i karetonoidy wspierające układ odpornościowy. Odżywcze fitoskładniki zwiększają produkcję białych krwinek zwalczających infekcje i interferonu, czyli przeciwciała znajdującego się na powierzchni komórek i blokującego atak wirusów. Dieta dziecka bogata w witaminę C, karetonoidy i flawonoidy zapobiega również rozwojowi chorób przewlekłych i nowotworów w dorosłym życiu. W ciągu dnia maluch dla zwiększenia odporności powinien dostawać 5 porcji warzyw i owoców. W przypadku najmniejszych dzieci 1 porcja to ok. 2 łyżek, a u starszych 1 szklanka.

2. Zadbaj o dobry sen dziecka

Niedobór snu u dorosłych powoduje, że stają się bardziej podatni na choroby, ponieważ zmniejsza się liczba komórek obronnych odpowiedzialnych za niszczenie mikrobów i komórek rakowych. To samo dotyczy również dzieci. Maluchy przebywające w przedszkolach, które w ciągu dnia nie mają możliwości skorzystania z drzemki, mogą być bardziej narażone na choroby. Noworodek potrzebuje ok. 18h snu na dobę, maluch w wieku 2-3 lat ok. 12-13h, natomiast przedszkolak powinien spać ok. 10h. Jeśli dziecko odmawia popołudniowej drzemki lub nie ma do niej okazji, kładź je wcześniej do łóżka i pozwól dłużej pospać mu rano. Niewyspane dzieci oprócz tego, że stają się bardziej podatne na choroby, wolniej uczą się nowych rzeczy.

3. Karm swoje dziecko piersią

W okresie niemowlęctwa karmienie piersią to doskonała ochrona młodego organizmu przed chorobotwórczymi mikrobami. Kobiece mleko zawiera przeciwciała wspierające odporność oraz leukocyty, czyli białe krwinki zwalczające wszelkie infekcje. Karmienie piersią chroni maluszka przed zapaleniami uszu, alergią, biegunką, zapaleniem płuc i opon mózgowo-rdzeniowych, chorobami układu moczowego i zespołem nagłej śmierci łóżeczkowej. Badania pokazują, że mleko matki może zwiększać zdolności mózgu i wykazywać właściwości ochronne przed cukrzycą insulinozależną, chorobą Crohna, zapaleniem okrężnicy i niektórymi rodzajami raka w późniejszym wieku. Siara, czyli żółtawe i wodniste mleko początkowe występujące kilka dni po porodzie jest szczególnie bogate w przeciwciała zwalczające choroby. Zaleca się, żeby kobiety karmiły dziecko przynajmniej do ukończenia przez nie roku. Jeśli taki czas wydaje się za długi, postaraj się karmić przez pierwsze 2-3 miesiące, żeby podtrzymać odporność, którą dziecko otrzymało w życiu prenatalnym.

4. Uprawiaj sport ze swoim dzieckiem

Według badań, regularne ćwiczenia zwiększają u dorosłych liczbę naturalnych komórek obronnych. W przypadku dzieci aktywność przyniesie podobne korzyści. Żeby maluch nabył nawyku uprawiania sportów w przyszłości, ćwicz razem z nim od najmłodszych lat i bądź dla niego wzorem. Jeśli sama siedzisz przed telewizorem, a zmuszasz dziecko, żeby poszło na dwór pobiegać lub pojeździć na rowerze, nie wykształcisz w nim chęci do regularnych ćwiczeń. Wspólne rodzinne wyjścia na basen, rower, granie w piłkę czy chodzenie po górach zaszczepią w dziecku miłość do aktywności, a dodatkowo ochronią malucha przed częstymi chorobami.

5. Podawaj dziecku probiotyki i suplementy witaminowe

W ostatnim czasie dużo mówi się o tym, że podstawą dobrej odporności są zdrowe jelita, a osłabienie organizmu może wynikać z zaburzonej równowagi bakteryjnej w jelitach. Nasza dieta, nie zawsze zrównoważona, prowadzi do zachwiania flory bakteryjnej. Dzieci, które chorują częściej niż dorośli, częściej też przyjmują antybiotyki niszczące dobre bakterie bytujące w jelitach. Żeby odbudować florę bakteryjną i wspomóc namnażanie bakterii probiotycznych, podawaj dziecku odpowiednio skomponowane preparaty probiotyczne, które, szczególnie po antybiotykoterapii, pozwolą odbudować naturalną mikroflorę jelit. Więcej o infekcji bakteryjnej i probiotykach na http://www.dicoflor.pl/pl/wzmocnienie-odpornosci/infekcje-wirusowe-i-bakteryjne/. Ważne dla dobrego zdrowia jest również suplementowanie witaminy D oraz C wspierającej obronne funkcje organizmu.

6. Ucz dziecko prawidłowej higieny

Pozbywanie się zarazków nie przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia odporności dziecka, jednak ogranicza stres dla układu odpornościowego. Ucz dziecko dokładnego mycia rąk ciepłą wodą z mydłem po każdym skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem i po powrocie ze spaceru. Kiedy wychodzisz z maluchem, miej ze sobą płyn antybakteryjny i mokre chusteczki, żeby w razie potrzeby oczyścić rączki dziecka. Jeśli dziecko zachoruje, wyrzuć jego szczoteczkę do zębów. Choć maluch nie złapie już po raz drugi tego samego wirusa, mikroby mogą przenieść się na szczoteczki innych domowników. W przypadku infekcji bakteryjnej przez używanie zakażonej szczoteczki może dojść do nawrotu infekcji.

7. Chroń dziecko przed biernym paleniem

Nawet najmniejsze ilości dymu papierosowego są dla dziecka szkodliwe. Maluchy szybciej oddychają przez co dostarczają do płuc większe ilości toksyn. Ich system oczyszczania organizmu jest słabiej rozwinięty niż u dorosłych, dlatego wolniej pozbywają się szkodliwych substancji. Jeśli palisz, rób to tylko na zewnątrz z dala od dziecka. Nigdy nie pal w pomieszczeniu i w obecności dziecka.

Infekcja bakteryjna, grzybicza czy wirus atakuje dzieci w najmniej oczekiwanych przez nas momentach. Zdarza się, że w czasie zimy maluchy nieprzerwanie chorują, kończąc jedną i zaczynając kolejną chorobę. Zadbaj więc o ich układ odpornościowy stosując u nich dobrą dietę i podając im preparaty wspomagające takie jak probiotyki i witaminy.