Umiejętność odczytywania skomplikowanych sygnałów mowy ciała może pomóc w otrzymaniu wymarzonej pracy naszych marzeń. Jedyne, co wystarczy zrobić to poznać wszystkie sygnały, które szef czy osoba rekrutująca może nieświadomie okazywać podczas naszych odpowiedzi na pytania. Czy mówimy dobrze, czy źle, czy zgodnie z oczekiwaniami rozmówcy? Wszystko, jak na dłoni widać w zachowaniu drugiej strony podczas rozmowy.

Mowa ciała: na co zwracać uwagę?

  • Mimikę twarz
  • Kierunek wzroku
  • Mikroekspresje twarzy
  • Gesty i zachowanie
  • Ustawienie dłoni
  • Ustawienie nóg
  • Tembr głosu
  • Sposób wypowiadania słów i zdań

Kiedy Twój szef dominuje w rozmowie

Pewny siebie szef czy pracownik przeprowadzający z Tobą rozmowę kwalifikacyjną będzie siedział całkowicie wyprostowany. Głowa może być lekko uniesiona, broda zadarta. Ręce mogą spoczywać na stole, albo na klatce piersiowej, złożone razem z zaplecionymi palcami bądź luźno. Szef będzie mówił szybko i dosadnie kierując wzrok w Twoją stronę.

Kiedy na jakimś polu szef zauważy Twoją wyższość: bardzo dobrą wiedzę w skomplikowanym temacie rozmowy dotyczącym przyszłej pozycji – możesz zauważyć powolne zmiany w tej „dominatywnej” postawie. Na ustach szefa może pojawić się uśmiech, postawa nieco się rozluźnić, głowa będzie ustawiona niżej. Zmiana formalnej, dominującej postawy na bardziej zapraszającą do kontaktu to znak, że Twoja osoba się podoba. To znaczy, że zgodnie z przewidywaniami i oczekiwaniami jesteś osobą na odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. Masz duże szanse na dostanie posady.

Kontakt wzrokowy jest najważniejszy

Oczy są zwierciadłem nie tylko naszych emocji, ale również naszego samopoczucia i myśli. Obserwując wzrok szefa czy rekrutera łatwo odgadnąć, czy jest on zaineresowany tym, co mówimy, czy może należy zmienić temat rozmowy lub inaczej ją poprowadzić albo znaleźć inną odpowiedź na zadane pytanie. Osoba zainteresowana rozmową i zadowolona z naszych odpowiedzi będzie patrzeć nam prosto w oczy, czasem wzrok opuszczać, przechylać głowę, lekko się uśmiechać, również mimowolnie kiwać głową z góry na dół.

Kiedy zaś rozmówca nie jest zainteresowany rozmową lub zwyczajnie go ona nudzi może zacząć spoglądać na przedmioty znajdujące się w pokoju, na drzwi, wodzić wzrokiem po naszej osobie, nie utrzymywać i nie dążyć do kontaktu wzrokowego.

Zachowania alarmowe

Oczywiście w gestach, słowach, zachowaniu i mimice szybko odnaleźć można również takie, które nie świadczą o czyimś przekonaniu czy o zadowoleniu z naszych odpowiedzi czy sposobu prowadzenia rozmowy. Na co więc należy zwracać uwagę?

Kiedy szef czy rekruter mogą okazywać swoje niezadowolenie?

  • Skrzyżowane ręce lub skrzyżowane nogi oznaczają, że osoba, z którą rozmawiamy nie zgadza się z czymś, co powiedzieliśmy, zamyka się na dalszy kontakt
  • Szybkie ruchy rękoma, zabawa ołówkiem, długopisem, naciskanie długopisu, ruchy nogą, „tupanie” w miejscu: wszystkie te znaki oznaczają zdenerwowanie i poirytowanie rozmową
  • Wzruszanie ramion, podniesienie do góry brwi, westchnienie, odwrócenie wzroku, lekkie ruchy głowy z lewej do prawej w geście „nie”: te gesty znaczą to, że rekruter albo szef nie ufają nam i nie do końca wierzą w to, co mówimy
  • Drapanie się po twarzy, odwracanie wzroku, oddalanie się od rozmówcy, dotykanie twarzy i szyi: wszystkie te gesty będą świadczyć o zakłopotaniu, kiedy rozmowa w jakiś sposób jest dla szefa czy rekrutera niezadowalająca
(Visited 130 times, 1 visits today)