Ćwiczenia pamięci − trening mózgu − 5 sposobów
Udostępnij Google News
Psychologia

Ćwiczenia pamięci − trening mózgu − 5 sposobów

Dobra pamięć jest nam potrzebna w każdym momencie życia. Wiadomo jednak, że statystycznie jej jakość zmniejsza się z przypływem lat. Ale nie tylko wiek skorelowany jest z powolną utratą pamięci. Również wszystkie czynniki neurologiczne, w tym choroby neurodegeneracyjne czy zwykłe wypadki związane z urazami głowy, wpływają na jakość naszej pamięci w ogóle.

Jakie rodzaje pamięci posiadamy?

Aby zacząć ćwiczyć swój mózg należy najpierw poznać najbardziej podstawowe rodzaje pamięci wymieniane przez psychologów i naukowców:

  • pamięć sensoryczna, nazywana także pamięcią zmysłów − skrót USTM (ang. Ultra-Short Term Memory)
  • pamięć krótkotrwała, operacyjna − skrót STM (ang. Short Term Memory)
  • pamięć długotrwała − skrót LTM (ang. Long Term Memory)

Pierwsza z nich jest ulotna, a jej czas trwania określa się na 0,5 sekundy. Druga pomaga nam w szybkim orientowaniu się na co dzień, w wykonywaniu operacji, również matematycznych czy językowych. Dopiero pamięć trzecia związana jest z naszymi wspomnieniami czy rzeczami, których się nauczyliśmy.

Która pamięć jest najważniejsza?

Każdy rodzaj pamięci jest ważny. Dla inteligencji najważniejsza wydaje się pamięć krótkotrwała, operacyjna − ta, która pomaga nam przechowywać w umyśle jednocześnie informacje, które możemy przetworzyć w jakąś nową ideę, w rozwiązanie trapiącego nas problemu.

Z drugiej strony, ważna wydaje się również pamięć długotrwała. Podzielić ją możemy na dwie główne grupy:

  • pamięć deklaratywna − w tym pamięć autobiograficzna, pamięć naszych wspomnień, przeżyć i marzeń, pamięć faktów i rzeczy autentycznych
  • pamięć niedeklaratywna − w tym pamięć proceduralna; jest to rodzaj pamięci "operacji", jak sama nazwa wskazuje, ich wykonanie nie musi wiązać się z jawnym i świadomy myśleniem o wydobywaniu informacji − po prostu wiemy, jak się coś "robi" − bez większego wysiłku umysłowego jeździmy na rowerze, zawiązujemy sznurówki, zapinamy guziki, stajemy na czerwonym świetle

Czy naprawdę odniosę sukcesy w ćwiczeniu pamięci?

Dobrą dla nas wszystkich wiadomością jest to, że nasz mózg jest plastyczny. Jego neuroplastyczność została jednak odkryta nie tak dawno temu. Jeszcze na początku XX wieku, neuroanatom i noblista w dziedzinie medycyny − Santiago Ramón y Cajal − twierdził, że komórki nerwowe nie mają możliwości regeneracji. Był jednak w dużym błędzie, a obecnie plastyczność naszego mózgu połączona została z jego umiejętnością do adaptacji, reorganizacji, uczenia się i zapamiętywania.

Jak ćwiczyć swoją pamięć?

1. Ćwiczenia dla osób starszych, z dużymi problemami z pamięcią

Jeśli poszukujemy ćwiczeń na pamięć dla swoich starszych rodziców, dziadków czy innych osób (nawet z rozwiniętą już chorobą Alzheimera) możemy sięgnąć do darmowego zbioru ćwiczeń Lundbeck.

Adres www: http://www.lundbeck.com/pl/dla-pacjentow-i-rodzin/wiczenia-pamici

2. Ćwiczenia fizyczne

W jednym z eksperymentów dowiedziono, że regularne ćwiczenia fizyczne (w badaniu był to jogging), poprawiają naszą pamięć, koncentrację i zdolność uczenia się. Nie jest to dziwne, większy wysiłek fizyczny, to więcej dostarczonego tlenu do mózgu.

3. Zdobywanie nowych umiejętności, uczenie się

Dobrym sposobem na poprawę pamięci jest regularna nauka. Z badań wynika, że jakość pamięci gwałtownie spada w przypadku trzech grup wiekowych − osób, które właśnie skończyły szkołę średnią i zajęły się pracą, osób kończących studia i osób przechodzących na emeryturę. Nie bez powodu mówi się, że mózg to następny mięsień − też potrzebuje ćwiczeń!

4. Czytanie książek

Najlepszym sposobem na ćwiczenie umysłu jest czytanie książek (lub artykułów, komiksów z dużą ilością tekstu itd.). To jedna z najbardziej angażujących mózg czynności. Stymuluje procesy poznawcze, w tym również naszą pamięć.

5. Zdrowe odżywianie się

Mózg zużywa ponad 20% całej naszej zmagazynowanej energii, a poza tym uwielbia węglowodany. Nie można zapomnieć także o spożywaniu odpowiedniej ilości związków takich jak magnez, żelazo, fosfor czy potas. Spożywajmy również potrawy zawierające kwasy omega−3 i witaminy z grupy B.

 

 

  1. punkt1
  2. punkt2
  3. punkt3
  4. punkt4
Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie