Kaszka dla niemowląt - jak wprowadzić ją do diety malucha?

Zdrowie Dziecko Poniedziałek, 21 maja 2018
Oceń:
4 / 12 głosów
Kaszka dla niemowląt - jak wprowadzić ją do diety malucha?

Różnego rodzaju kasze są źródłem wielu cennych składników odżywczych, dlatego warto je wprowadzić do diety niemowlęcia. W sklepach znajdziemy wiele rodzajów specjalnych kaszek dla niemowląt – mleczne, bezmleczne, glutenowe, bezglutenowe. Które z nich wybrać? Jakie kaszki dla dzieci wprowadzać w pierwszej kolejności do diety niemowlęcia? Jak zachęcić malucha do jedzenia kaszek?

Dlaczego właśnie kaszka?

Zgodnie z aktualnym schematem żywienia niemowląt kaszki glutenowe i bezglutenowe można wprowadzić do diety dziecka już po ukończeniu 4. miesiąca życia. Dlaczego różnego rodzaju kasze można podawać już tak małym dzieciom? Po pierwsze, są pożywne i lekkostrawne. Układ pokarmowy niemowląt nie jest tak odporny, jak u dorosłej osoby, dlatego pierwsze produkty, jakie podaje się takim maluchom, powinny być na tyle delikatne, by brzuszek niemowlęcia dobrze je strawił. Po drugie, kasze mają łagodny smak i kremową konsystencję, więc są zwykle lubiane przez dzieci. Może się jednak zdarzyć, że niemowlę nie będzie chciało ich jeść. Na szczęście istnieją sposoby, żeby je do tego zachęcić (o tym w dalszej części artykułu).

Po trzecie, kasze są bardzo zdrowe i są świetnym źródłem węglowodanów złożonych, dostarczających dziecku niezbędnej energii. Znajdziemy w nich również błonnik, witaminy i składniki mineralne, które są potrzebne naszemu maluchowi. Kasza manna ma sporo magnezu, znajdziemy w niej również witaminę B1 i kwas foliowy. Kasza jaglana jest dodatkowo bogatym źródłem żelaza, cynku i innych witamin z grupy B. Także kasza gryczana to prawdziwa skarbnica zdrowia – znajdziemy w niej magnez, żelazo, witaminę B1, B2, B6, niacynę. Warto również przypomnieć sobie o kaszy jęczmiennej, która obfituje w niacynę, witaminę B1, B6, żelazo oraz magnez. Bardzo wartościowy jest również ryż – zawiera w sobie m.in. cynk, witaminę B6 i kwas foliowy.

Wprowadzanie kaszek glutenowych i bezglutenowych

Wprowadzanie kaszek do diety dziecka można zacząć od tych bezglutenowych. Można to zrobić już w 5. miesiącu życia dziecka. W tym samym czasie można zacząć wprowadzać do jadłospisu niemowlęcia także pierwsze porcje glutenu. Nie sugerujmy się starymi wytycznymi, które zalecały produkty z glutenem dopiero około 9.-10. miesiąca życia dziecka. Mała łyżeczka kaszy glutenowej to bardzo dobry pomysł na pierwsze spotkanie z glutenem w diecie dziecka.

Wielu pediatrów poleca kaszki przygotowane specjalnie z myślą o niemowlętach. Różnią się one znacząco od kasz dla dorosłych – surowce wykorzystywane do ich produkcji muszą spełniać znacznie bardziej rygorystyczne normy, dostosowane do potrzeb i możliwości organizmu na tym etapie. Kaszki bezglutenowe dla niemowląt zwykle powstają na bazie ryżu, kaszy kukurydzianej, jaglanej lub gryczanej, a kaszki glutenowe - z pszenicy, żyta lub jęczmienia. Wiele gotowych kaszek dla niemowląt zawiera w swoim składzie również owoce, które pomagają maluchowi w poznawaniu nowych smaków oraz potrzebne witaminy i składniki mineralne. Możemy je kupić w torebkach lub kartonikach w działach z produktami dla niemowląt. Są bardzo łatwe w przygotowaniu.

Kaszka dla niemowląt to ważny przykład produktów zbożowych w diecie dziecka, ale w miarę wzrostu dziecka warto włączać do jego diety także „zwykłe” kasze – do obiadków dodawane są m.in. ryż, kasza gryczana czy jęczmienna. Każdą nowość podajemy przez kilka dni i obserwujemy, jak brzuszek dziecka na nią zareaguje.

Jak zachęcić malucha do jedzenia kaszki?

Dzieci zwykle chętnie jedzą kaszkę. Początkowo jej niewielkie ilości możemy dodawać do butelki z mlekiem tak, by bez znaczącej zmiany konsystencji zapoznać dziecko ze smakiem kaszki. Po pewnym czasie można zacząć już podawać kaszkę z miseczki. Co jednak zrobić, jeśli dziecko nadal się buntuje i nie chce, żeby to rodzic go karmił? Kasze pozwalają nam na wyczarowanie posiłków, po które każdy maluch chętnie wyciągnie rączkę!

Jeśli kaszkę dla dzieci ugotujemy na gęsto, to po wylaniu na talerzyk szybko zastygnie. Taką wystudzoną kaszkę możemy pokroić na kawałki, a dziecko będzie mogło samodzielnie ją zjeść. Najlepiej zastygają kaszki z dodatkiem kaszy manny lub jaglanej. Samodzielne próbowanie nowych potraw na pewno zachęci do jedzenia małego niejadka. Innym sprytnym sposobem jest ugotowanie kaszy na bardzo gęsto. Po przestudzeniu bez problemu ulepimy z niej kuleczki, które zmieszczą się w rączce dziecka. Przed lepieniem kaszę możemy zmiksować, dzięki czemu kulki będą miały gładszą konsystencję. Bardzo dobrze lepią się kulki z kaszy z dodatkiem jaglanki lub kaszy gryczanej.

Kolejną metodą na zachęcenie malucha do jedzenia kaszy jest zrobienie z niej klusek. Kaszę gotujemy normalnie, a potem blendujemy. Powstałą masę zagęszczamy mąką i lekko przyprawiamy. Po wycięciu z ciasta odpowiedniej wielkości kluseczek i ugotowaniu, maluch może sam spróbować zjeść swoją porcję kaszy. Możemy również pozwolić dziecku jeść kaszkę samodzielnie za pomocą łyżeczki. W tym przypadku więcej jedzenia pewnie znajdzie się na stole, ale praktyka czyni mistrza. Dzieci chętniej jedzą nowe potrawy, kiedy mogą je samodzielnie chwycić rączką lub włożyć do ust za pomocą łyżeczki. Skorzystajmy z tego, jeśli chcemy zachęcić małego niejadka do jedzenia.

Nie wiesz, na jaką kaszkę dla niemowlaka się zdecydować? Zajrzyj tutaj https://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/brand/kaszki-nestle-produkty-dla-niemowlat-i-dzieci.