5 ćwiczeń, które spowodują wzrost silnej woli
Udostępnij Google News
Psychologia

5 ćwiczeń, które spowodują wzrost silnej woli

Silną wolę możemy zdefiniować, jako umiejętność do radzenia sobie w każdej sytuacji, przedstawiając swoje dalekosiężne plany i odkładając „nagrodę”, nad chwilowe przyjemności i pokusy. Silna wola pozwala na dokonywanie wielkich rzeczy. Jest tak trudna do osiągnięcia, ponieważ posiadając silną wolę zdobywamy umiejętność odmawiania przyjemności samemu sobie, oczywiście względem wyższych planów.

Czy silnej woli można się nauczyć? Oczywiście, że tak.

Nie zależy ona od osobowości czy temperamentu, które są właściwie niezmienne w życiu, ale od charakteru, który jest tworzony przez cały wachlarz cech, które możemy naginać, szlifować i doskonalić. Oczywiście niektórym osobom przyjdzie to trudniej, innym łatwiej – nie ma jednak rzeczy niemożliwych.

Silna wola: 5 ćwiczeń i informacji dla chętnych

1. Ćwiczenie silnej woli pozwoli na jej udoskonalenie i nabycie prawdziwej, mocnej samokontroli w każdej sytuacji. Przez psychologów silna wola nazywana jest „mięśniem umysłu”. Ćwiczenie tego mięśnia pozwala na szlifowanie cech swojego charakteru, stawanie się coraz lepszą osobą.

2. Ćwiczenie silnej woli najlepiej wychodzi wtedy, kiedy postawimy przed sobą wybrany jeden cel, lub dwa cele, a następnie będziemy próbować je spełnić. Badania nad silną wolą prowadzone były między innymi przez Megan Oaten i Kena Chenga. Badali oni, w jaki sposób jedno spełniane postanowienie może wpłynąć na postrzeganie świata po jego wypełnieniu, oraz czy zmienia charakter człowieka w ten sposób, aby zaczął on kierować się silną wolą również w innych aspektach swojego życia. Studenci otrzymali po jednym zadaniu, każde zaś było treningiem silnej woli. Zaledwie po dwóch miesiącach eksperymentu okazało się, że ćwiczenie silnej woli za pomocą danego nakazanego treningu rozszerza się na całe życie danej osoby. Osoby badane zaczęły wprowadzać do swojego życia inne ograniczenia, które ulepszały ich funkcjonowanie np. przestawały palić papierosy, ograniczyły alkohol czy oglądały mniej telewizji.

3. Jaki trening wybrać do ćwiczenia wolnej woli? Może to być np. próba wytrzymania miesiąca bez słodyczy. Należy wydrukować plan, kalendarz na jeden miesiąc, który naklejamy przynajmniej w dwóch widocznych miejscach w domu, tam gdzie często „ląduje” nasz wzrok – np. na lodówce i na tablicy korkowej nad biurkiem. Codziennie oddzielnym kolorem zaznaczamy dni, gdy nie zjadłyśmy nic słodkiego, a innym kolorem dni, kiedy zdarzyło się „coś podjeść”. W miarę przybywania np. zielonych, wolnych od słodyczy dni, nasza silna wola będzie rosnąć. Po wykonaniu jednego treningu, warto rozpocząć kolejny.

4. Innym pomysłem na trening, który był wykorzystywany między innymi w wyżej przytoczonym badaniu, była kontrola swoich codziennych wydatków przez dwa miesiące. Swoisty kurs oszczędzania powinien polegać na notowaniu wszystkich większych i mniejszych wydatków oraz na codziennym odkładaniu na wybrane konto np. 5 zł. Dodatkowo warto zwizualizować sobie cel, na który przeznaczymy pieniądze po skończeniu treningu – na nowy sprzęt AGD, nowy gadżet czy nowe ubrania. Zdjęcie „przedmiotu marzeń” należy przykleić zaraz obok planu oszczędności zawieszonego w paru miejscach w domu.

5. Codzienne sposoby na ćwiczenie silnej woli? Po każdym obiedzie, śniadaniu czy innym posiłku postaraj się zmywać naczynia od razu, bez czekania. Schemat wprowadź do swojego życia od razu. Dodatkowo po każdym powrocie do domu z pracy czy szkoły na pół godziny odwlecz włączenie komputera czy telewizora, jeśli robisz to teraz od razu po przyjściu do domu. Swoje postępy analizuj i zapisuj! Pomoże Ci to w ciągłym doskonaleniu siebie i szybszemu postrzeganiu swoich efektów.

Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie