Chcesz być na bieżąco?
Czy chcesz abyśmy wysyłali Ci powiadomienia z poradami, przepisami i domowymi sposobami?
Eko-logicznie. Jak urządzić biuro zgodnie z "zielonymi" trendami?
Ekologia to w XXI wieku nie tylko moda, ale i konieczność. Dbałość o środowisko stanowi ważny atut firmy zarówno w oczach klientów, jak i kontrahentów. Jak zatem zaaranżować przestrzeń biurową zgodnie z tym trendem?
Według raportu Banku Ochrony Środowiska aż trzy czwarte Polaków wierzy, że ich wybory konsumenckie mają wpływ na stan naszej planety. Trend ten widoczny jest również w biznesie. Dbałość o środowisko może stać się ważnym elementem budowania marki. Warto więc opracować dokument streszczający politykę firmy w tym zakresie i udostępnić go zarówno pracownikom, jak i potencjalnym klientom. Zarządzanie energią Jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakie stoją przed proekologiczną firmą, jest zarządzanie energią. W przypadku dużych zakładów produkcyjnych racjonalizacja jej zużycia wymaga szczegółowego audytu i dogłębnej analizy. W przypadku małego przedsiębiorstwa można pomyśleć o zróżnicowaniu źródeł energii poprzez na przykład zainstalowanie kolektorów słonecznych. Bez względu na to, jakie rozwiązania wybierzemy, warto sprawdzić, czy taryfa energetyczna, z której korzystamy, jest optymalna. Przede wszystkim jednak pracownicy firmy powinni przestrzegać podstawowych zasad oszczędzania energii. Szacuje się, że w małych zakładach pracy nawet 30% prądu zużywane jest przez urządzenia elektryczne (np. komputery, drukarki, serwery itd.). Warto pamiętać o możliwości przełączenia ich w tryb oszczędzania. Monitory po 10 minutach bezczynności powinny automatycznie przestawiać się na tryb stand by. Wszystkie zasilacze i ładowarki po zakończeniu pracy muszą być bezwzględnie wyłączane z kontaktu. Wyposażając biuro, warto wybierać urządzenia energooszczędne. Wymierne efekty może także przynieść wymiana żarówek na energooszczędne LED-y. „Zero waste” Jednym z najsilniejszych proekologicznych trendów jest moda na „zero waste”. W największym skrócie polega ona na dążeniu do wyeliminowania z obrotu produktów niepodlegających recyklingowi. Założenie to przynajmniej początkowo może wydawać się utopijne, jednak warto podjąć starania, by ograniczyć produkowane odpady. W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych można rozważyć zmianę opakowań na ekologiczne (np. papierowe) oraz zmniejszyć zużycie folii i plastiku wykorzystywanych przy pakowaniu. W biurach i firmach usługowych tablice korkowe i niezliczone karteczki na notatki mogą zastąpić tablice suchościeralne, warto ograniczyć także liczbę zużywanych koszulek na dokumenty. Konieczne jest uwrażliwienie pracowników na problem związany z pakowaniem żywności przynoszonej przez nich do biur. Jeśli korzystamy z cateringu, postarajmy się wyeliminować plastikowe bądź styropianowe pojemniki na rzecz opakowań wielokrotnego użytku. Ponadto w każdej firmie powinny znajdować się kosze do segregacji odpadów. Pojemniki stworzone z myślą o ekologii można znaleźć między innymi w ofercie firmy AJ Produkty, która produkuje i dostarcza wyposażenia do biur i magazynów. Odrębnie warto gromadzić plastikowe zakrętki – te często zbierane są przez fundacje, a dochód z ich sprzedaży przeznacza się na cele charytatywne. Ciekawym pomysłem na zaktywizowanie firmowej społeczności jest pozwolenie pracownikom na wybór organizacji, do których przekazywane będą nakrętki. Rowerem do pracy Świetnym narzędziem w kreowania wizerunku firmy jako przyjaznej środowisku jest zachęcanie pracowników do rezygnacji z dojeżdżania do pracy samochodami. Trend ten można połączyć z promocją zdrowego trybu życia – na przykład poprzez wprowadzenie udogodnień dla rowerzystów. Podstawowym rozwiązaniem jest zadbanie o to, by przed siedzibą firmy stanął bezpieczny stojak na rowery, z którego korzystać mogliby również klienci. Ciekawe modele stojaków proponuje wspomniana firma AJ Produkty. Można pomyśleć też o innych benefitach dla pracowników (np. o opłacaniu pracownikom przeglądów technicznych). Prowadzenie ekologicznej firmy w polskich realiach może wydawać się nie lada wyzwaniem – wszakże produkty i usługi oznaczone jako „eko” są na ogół droższe i trudniej dostępne. Jednak już wprowadzenie kilku zasad związanych z aranżacją biura i codzienną pracą może przynieść wymierne korzyści dla środowiska.
Obserwuj nas na
Obserwuj nas na
Pomóż nam z Googlem.
To dla nas bardzo ważne!
Kliknij biały przycisk Google Wiadomości poniżej.
Kliknij gwiazdkę w prawym górnym rogu, obok naszego logo.
Gotowe!
Dziękujemy!
Następny artykuł
Czytaj więcej
Domowe biuro - jak je urządzić i wyposażyć?
Marzysz o domowym biurze, które będzie zarówno funkcjonalne, jak i stylowe? To miejsce, w którym spędzasz sporo czasu, dlatego warto zadbać, aby było nie tylko wygodne, ale i sprzyjało kreatywności oraz produktywności. Nie wiesz od czego zacząć? Spokojnie, mamy dla Ciebie kilka sprawdzonych sposobów na stworzenie idealnej przestrzeni do pracy.
Dzień Sekretarki. Jak ubrać się modnie i z klasą do biura?
Prawie w każdej firmie możemy spotkać sekretarkę, która poinformuje nas, np. o czasie oczekiwania na wizytę. Najczęściej na tym stanowisku pracują kobiety, ale coraz częściej mężczyźni również chętnie podejmują pracę w charakterze asystenta. Ta praca wymaga kompetencji i profesjonalizmu. Dress code w pracy sekretarki jest równie ważny. Świadczy on o profesjonalizmie i klasie.