Chcesz być na bieżąco?
Czy chcesz abyśmy wysyłali Ci powiadomienia z poradami, przepisami i domowymi sposobami?
Motoryka duża – definicja, zaburzenia, 15 pomysłów na ćwiczenia
Sprawność ruchowa stanowi istotną podstawę rozwoju różnych umiejętności. Szczególnie prawidłowo funkcjonująca motoryka duża jest priorytetem w rozwoju maluchów. Zapewnia ona m.in. możliwość przemieszczania się i jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Motoryka duża – definicja i zaburzenia w jej rozwoju. Jak ćwiczyć motorykę dużą?
Co to jest motoryka duża?
Sprawność układu ruchu- motoryki dużej a później małej - jest u dzieci podstawą do rozwoju w innych sferach. Ma duży wpływ m.in. na rozwój układu nerwowego i zdolność uczenia się. Czym zatem dokładnie jest motoryka duża? Definicja mówi, że jest to sprawność ruchowa odnosząca się do całego ciała, obejmująca utrzymywanie równowagi oraz koordynację ruchów kończyn podczas przemieszczania się – chodzenia, skakania, biegania, jazdy na rowerze czy hulajnodze.Zaburzenia w rozwoju dużej motoryki
Większość rodziców porównuje rozwój swojego dziecka z jego rówieśnikami, jednak nie zawsze stanowi to dobry punkt odniesienia. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie w różnych sferach, czy to rozwój mowy czy motoryka duża. Zaburzenia jednak mogą się pojawić tu w różnym wieku i rzutować na inne sfery rozwoju. Dlatego warto znać prawidła rozwoju i wiedzieć do kiedy dziecko powinno opanować pewne umiejętności. Motoryka duża – zaburzenia. Co powinno nas zaniepokoić:- Dziecko ma „niezgrabne” ruchy ciała – specyficznie biega, skacze czy chodzi po schodach;
- często potyka się o progi, nierówności, zahacza o futryny i słupki;
- unika zabaw ruchowych;
- ma problemy z samodzielnym (odpowiednim do wieku) ubieraniem i rozbieraniem się;
- często upuszcza przedmioty z rąk;
- ma trudności z łapaniem i rzucaniem piłki, kopaniem jej, skakaniem;
- jego zdolności ruchowe znacznie odbiegają od umiejętności rówieśników.
Pomysły na ćwiczenia motoryki dużej
Motoryka duża, jak i motoryka mała, jest podstawą w rozwoju dzieci. Ma ona wpływ m.in. na rozwój motoryki małej czy układu nerwowego. Ponadto trenowanie jej uczy prawidłowej postawy ciała i samodzielności. Zatem jak ćwiczyć motorykę dużą u dzieci? Motoryka duża – ćwiczenia:- bieganie slalomem, tyłem, zabawy w berka;
- zabawy rzutne – rzucanie i łapanie balonów i piłek o różnej masie i wielkości;
- turlanie się, pełzanie, np. „wyścigi węży” czy „naleśnik” w kocu;
- raczkowanie, wyścigi na czworaka, slalom w tej pozycji;
- zabawy skoczne - przeskakiwanie przez przeszkody, gra w klasy, w gumę;
- zabawa „Podłoga to lawa”;
- wspinanie się, wchodzenie na drabinki i siatki;
- chodzenie po liniach, przechodzenie po równoważni;
- gra w piłkę – kopanie piłki, prowadzenie nogą, slalom;
- zabawa w „czarodzieja” – naśladowanie ruchów różnych zwierząt
- ćwiczenia orientacji w schemacie ciała – pokazywanie części ciała zgodnie z poleceniem, zabawa z piosenką „Głowa, ramiona”;
- przeciąganie liny i zabawy w „koguta” – bezpieczne przepychanki;
- zabawy ruchowe przy muzyce – swobodne pląsy, piosenki z pokazywaniem
- jazda na rowerku biegowym, hulajnodze (najpierw trójkołowej), wrotkach;
- pływanie i wiele, wiele innych.
Obserwuj nas na
Obserwuj nas na
Pomóż nam z Googlem.
To dla nas bardzo ważne!
Kliknij biały przycisk Google Wiadomości poniżej.
Kliknij gwiazdkę w prawym górnym rogu, obok naszego logo.
Gotowe!
Dziękujemy!
Następny artykuł