10 sposobów na rzucenie palenia papierosów

Zdrowie Wtorek, 29 października 2013
Oceń:
4 / 33 głosów
10 sposobów na rzucenie palenia papierosów

Od 15 listopada 2010 roku w Polsce obowiązuje zakaz palenia w miejscach publicznych. Z tego też powodu wielu palaczy czując dyskomfort postanowiło rozpocząć walkę z nałogiem.

Ale to nie jedyny powód, dla jakiego papierosy są coraz częściej odstawiane. Jak wynika z danych statystycznych, każdego roku na świecie umiera blisko 3,5 miliona osób, u których palenie tytoniu spowodowało spustoszenie w organizmie (najczęściej jest to śmierć w wyniku raka płuc).

Warto dodać, że tylko w Polsce nałogowych palaczy jest blisko 9 milionów, z których większość to mężczyźni. Na co dzień o rzuceniu palenia myśli średnio 10% z nich.

Jak wygrać z najbardziej popularną słabostką współczesnego świata i ochronić własne zdrowie i życie?

Oto metody skutecznej walki z nikotynowym nałogiem:

1. SILNA WOLA – żeby rzucić palenie, trzeba chcieć to zrobić. Na nic zdadzą się farmakologiczne metody leczenia jeśli palacz nie będzie odczuwał wewnętrznej potrzeby wyzwolenia się z tego rodzaju słabości. Jeśli jednak psychicznie jest gotowy podjąć trud walki, zaleca się radykalne porzucenie palenia.

2. ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE – występują na rynku pod postacią plastrów, pastylek do ssania czy gum do żucia. Wszystkie produkty bez problemu zakupić można w aptece, bez recepty. Trzeba jednak zaznaczyć, że środki te nie zwalczą nałogu bez wspomnianej już silnej woli, one tylko wspomogą walkę dostarczając do organizmu coraz to mniejsze dawki nikotyny.

3. ŚRODKI ZASTĘPCZE, np. PAPIEROSY ELEKTRONICZNE. Zwane również e-papierosami to swojego rodzaju inhalator z nikotyną o różnym stężeniu. Jedyną zaletą tej używki jest niedostarczanie do organizmu substancji smolistych i rakotwórczych, ponieważ powstający dymek to nic innego jak para wodna. Sam e-papieros nie doprowadzi do rzucenia nałogu, jest natomiast doskonałym zamiennikiem a jeśli będziemy stopniowo zmniejszać ilość dostarczanej nikotyny, może za jakiś czas nie będziemy potrzebować jej wcale.

4. ŚRODKI FARMAKOLOGICZNE – te najczęściej występują pod postacią tabletek. Leki dostępne są tylko na receptę, którą wypisać może każdy lekarz rodzinny. Ta metoda zaliczana jest do jednych z najbardziej skutecznych jednak jej działanie efektywne jest z reguły w okresie pierwszych 6 miesięcy, po tym czasie palacz może zacząć znowu odczuwać nikotynowy głód.

5. SZCZEPIENIE – ta metoda jest dopiero w fazie kolejnych testów brytyjskich i szwedzkich naukowców. Ci za pomocą szczepionki mają zamiar zablokować powstawanie pożądania poboru nikotyny w mózgu, czyli tam, gdzie rodzi się psychologiczna potrzeba.

6. HIPNOZA – ta metoda walki z nałogiem może przynieść natychmiastowe efekty jednak oceniane są one jako mało skuteczne i krótkotrwałe (tylko 5-10% palaczy rzuca całkowicie palenie). Podczas sesji hipnotyzer przemawia do naszego umysłu i wpaja niechęć do palenia papierosów.

7. AKUPUNKTURA – metoda nakłuć igłami w odpowiednie miejsca na ciele pacjenta. Te mają pobudzić w nim zdolność do rzucenia nałogu.

8. ANTYNIKOTYNOWA TERAPIA – wylicza się, iż w samej Polsce palaczy, którzy skłonni byliby do podjęcia tego rodzaju walki z nałogiem może być nawet 5 milionów. Terapia odbywa się zazwyczaj bez udziału środków wspomagających. Jej celem jest wyparcie z psychiki chęci zapalenia papierosa za pomocą słownych przekonań i zmiany poglądów osoby uzależnionej.

9. BIOREZONANS – metoda oparta na prawach fizyki. Przy pomocy elektrod podłączonych do niedopałka ulubionego papierosa i palacza powstałe drgania mają wywołać niechęć do palenia.

10. RELIGIA – przekonanie, że palenie to nałóg ciężki a nie słabostka wymyślona przez samych palaczy. Wywołanie silnych wyrzutów sumienia związanych z niszczeniem własnego zdrowia i życia prowadzi do zerwania z nałogiem.

Natalia