10 zasad skutecznej diety odchudzającej
Udostępnij Google News
Zdrowie

10 zasad skutecznej diety odchudzającej

Mamy wakacje i każda z nas chciałaby wyglądać jak najlepiej w stroju kąpielowym. Niestety figurą modelki mogą się poszczycić zaledwie nieliczne kobiety. Tym samym pewnego dnia, po raz nie wiadomo który, stwierdzasz, że warto byłoby zrzucić kilka kilogramów. Tylko, że na samą myśl o kolejnej diecie cud, która nie przynosi efektu, tracisz ochotę, by cokolwiek robić. Jeśli chcesz schudnąć rób to z głową. Zobacz o czym warto pamiętać, aby Twoje odchudzanie było tym razem naprawdę skuteczne.

1. Rozsądny cel

Pierwszym krokiem do schudnięcia jest uświadomienie sobie, że warto byłoby zrzucić kilka kilogramów. Dobrze jest również określić wagę, do jakiej dążysz. Musisz jednak pamiętać, że każdy organizm jest inny i nie ma czegoś takiego jak „waga idealna dla wszystkich”. To ile ważymy zależy od wieku, genów, budowy ciała czy zmian hormonalnych zachodzących w organizmie. Obierając sobie za cel zrzucenie dużej ilości kilogramów w krótkim czasie sama skazujesz się na niepowodzenie, ponieważ w takiej sytuacji istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo. Ponadto możesz zrezygnować z odchudzania, ponieważ jego efekty nie będą tak spektakularne jakbyś tego oczekiwała.

2. Zdrowa motywacja

Aby skutecznie zrzucać kilogramy sama musisz być przekonana, że tego chcesz. Kierowanie się opinią innych nie jest najlepszą motywacją do stosowania diety. Jeśli będziesz pewna, że chcesz schudnąć dla siebie, poprawy swojego wglądu, zdrowia i samopoczucia, wtedy stosowanie diety i ćwiczeń ma naprawdę sens. Zaczynając odchudzanie musisz pamiętać, że jest to duży wysiłek zarówno fizyczny jak i psychiczny i bez odpowiedniej motywacji skazany jest na niepowodzenie.

3. Odpowiedni moment

Przejście na dietę odchudzającą wiąże się ze zmianami w sposobie odżywiania, dlatego bardzo ważne jest, aby odchudzanie zacząć w odpowiednim momencie. Nie warto rozpoczynać diety na tydzień przed ważną imprezą, podczas wakacji czy w stresującym momencie życia. Wybierając idealny czas na wprowadzenie diety warto zwrócić również uwagę na dostępność i cenę produktów, na których opiera się wybrana dieta. Znacznie łatwiej wprowadzić dietę opartą na niskokalorycznych warzywach i owocach latem, kiedy jest ich pod dostatkiem, aniżeli zimą, kiedy są gorszej jakości a do tego znacznie droższe.

4. Przyczyna nadwagi

Zanim zdecydujesz się na wprowadzanie zmian w swoim odżywianiu powinnaś zastanowić się, dlaczego przytyłaś. Może zmienił się Twój tryb życia – więcej siedzisz, a mniej ćwiczysz? A może odżywiasz się nieregularnie, albo zaczęłaś „zajadać” stresujące sytuacje? Przyczyn wzrostu wagi może być bardzo wiele, jeśli uda ci się ustalić co zawiniło w Twoim przypadku, będziesz mogła to zmienić i efekty odchudzania będą szybsze, bardziej widoczne i trwalsze.

5. Odpowiednia dieta

Przeglądając strony internetowe poświęcone odżywianiu się znajdziesz mnóstwo różnych propozycji, a każda z nich to „najlepsza z diet”. Możesz wybrać dietę niskokaloryczną, dietę 1000 kalorii, opartą na proteinach lub warzywach i owocach. Wybierając dietę dla siebie musisz podejść do tego bardzo merytorycznie. Przede wszystkim wybierz dietę dobrze zbilansowaną, która będzie pasowała do twojego stylu życia oraz potrzeb. Znacznie łatwiej jest jeść to, co wszyscy inni członkowie rodziny, poza tym nie każdy ma czas na gotowanie osobnego obiadu dla każdego członka rodziny.

6. Reguły

Każda dieta odchudzająca opiera się na dokładnie określonych regułach, których należy przestrzegać. Musisz wiedzieć, że dieta oparta na naprzemiennym głodzeniu się i opychaniu jest bardzo niezdrowa dla organizmu, ponieważ rozregulowuje go. Głodzenie się jednego dnia, a następnego nadrabianie zaległości nie tylko nie prowadzi do zmniejszenia nadwagi, ale może ją dodatkowo powiększyć. Tym samym jeśli dieta ma zadziałać musisz stosować się do wszystkich reguł zarówno dotyczących ilości jak i wielkości posiłków.

7. Efekt jo-jo

Okres po zakończeniu diety odchudzającej jest dla większości osób najtrudniejszym. Aby schudnąć musisz spalać więcej kalorii, aniżeli przyjmujesz w pożywieniu. Po okresie chudnięcia przychodzi czas stabilizacji. Teraz bardzo ważne jest, aby Twoje ciało przyzwyczaiło się do nowych warunków. Najczęściej dostosowanie sposobu odżywiania i stylu życia do nowej wagi wymaga wielu prób i błędów, dlatego trzeba bardzo uważać, aby okres stabilizacji nie stał się okresem przybierania na wadze i efektu jo-jo.

8. Dobre nawyki

Kiedy uda Ci się zyskać wymarzoną wagę nie powracaj do dawnych, złych nawyków. Unikanie posiłków w ciągu dnia, zjadanie ogromnych ilości czekoladek czy powrót do bardzo kalorycznych dań z pewnością nie pomoże Ci utrzymać smukłej sylwetki. Postaraj się również po zakończeniu odchudzania stosować zbilansowaną, zdrową dietę. Jeśli tego nie zrobisz, zapewne znów przytyjesz.

9. Odpowiednia waga

Po zakończeniu diety pamiętaj, aby dbać o utrzymanie wagi, ale nie wpadaj w obsesję na tym punkcie. Waga zmienia się w zależności od wielu różnych czynników takich jak np. zmiany hormonalne, ilość wody w organizmie czy ostatnio spożywane posiłki, dlatego też rzeczą normalną są niewielkie wahania wagi. Nie ma sensu wpadanie w obsesyjne pilnowanie ilości kilogramów. Najlepiej waż się raz w tygodniu. Jeśli okaże się, że przybrałaś na wadze zrezygnuj z tłustych przekąsek czy słodyczy.

10. Ćwiczenia

Musisz pamiętać, że ograniczenie ilości spożywanych kalorii to tylko część drogi do smukłej sylwetki. Musisz się postarać, aby spalić zgromadzone wcześniej kalorie, a to jest możliwe tylko wtedy, gdy zaczniesz się ruszać. Możesz wybrać się do klubu fitness na aerobik, albo ćwiczyć sama w domu. Jeśli chcesz możesz wybrać jakąś dyscyplinę sportu, której uprawianie będzie sprawiało Ci przyjemność. Jeśli nie jesteś zwolenniczką ćwiczeń postaw na ruch w bardziej naturalnej postaci – długie spacery, przejażdżki na rowerze albo wchodzenie i schodzenie po schodach to proste sposoby, aby spalić trochę kalorii każdego dnia.

Agnieszka

Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie