Zespół napięcia przedmiesiączkowego - najważniejsze informacje, jak sobie z nim radzić

Zdrowie Środa, 20 sierpnia 2014
Oceń:
4 / 23 głosów
Zespół napięcia przedmiesiączkowego - najważniejsze informacje, jak sobie z nim radzić

O tym, że w zależności od fazy cyklu miesięcznego zmienia się samopoczucie, wiedzą chyba wszystkie kobiety. Jednak jest kilka dni w miesiącu, podczas których wiele pań staje się wprost nie do wytrzymania. Zmiany hormonalne prowadzą do wybuchów agresji, kłótliwości a niekiedy sprawiają, że kobieta wpada w depresję. Właśnie tak objawia się zespół napięcia przedmiesiączkowego – choroba, którą się leczy i której można zapobiegać.

Przyczyny PMS

Przyczyn zespołu napięcia przedmiesiączkowego PMS upatruje się w zmianach hormonalnych związanych z naturalnym przebiegiem cyklu miesięcznego. W ostatnich dniach cyklu, przed wystąpieniem krwawienia, wyraźnie spada produkcja estrogenów i progesteronu, co ma wpływ na inne reakcje hormonalne zachodzące w organizmie. Następstwem zmian w gospodarce hormonalnej są objawy PMS. Należy podkreślić, że niektóre kobiety odczuwają je bardzo silnie, u innych pojawiają się tylko niektóre symptomy PMS, a część kobiet nie odczuwa niemal żadnych nieprzyjemnych dolegliwości.

Objawy PMS

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego są bardzo różnorodne i dotyczą zarówno ciała jak i psychiki. Wśród najczęściej występujących są:

  • wahania nastroju,
  • złe samopoczucie, smutek, bezradność, rozdrażnienie,
  • silne napięcie emocjonalne,
  • stany lękowe,
  • bóle głowy,
  • zmęczenie,
  • trudności w radzeniu sobie z codziennymi obowiązkami,
  • zmienny apetyt – najczęściej wzmożony,
  • problemy z układem pokarmowym – zaparcia, biegunki, wzdęcia,
  • bolesność piersi,
  • nagromadzenie wody w organizmie – występują opuchlizny, często dochodzi do przybrania na wadze nawet do 4 kg.
  • Zapobieganie PMS
  • Niektóre nieprzyjemne objawy PMS można wyeliminować zmieniając nieco swoje przyzwyczajenia żywieniowe np.:
  • ograniczenie soli kuchennej - zmniejsza gromadzenie wody w organizmie;
  • dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu;
  • nie spożywanie napojów alkoholowych, które odwadniają organizm i powodują pogorszenie nastroju;
  • zmniejszenie podaży węglowodanów prostych (głównie słodyczy) – gwałtowny wzrost i spadek ilości glukozy we krwi wpływa negatywnie na samopoczucie;
  • stosowanie diety lekkostrawnej z dużą ilością błonnika – pozwoli to na uniknięcie uporczywych zaparć;
  • zwiększenie ilości witamin A, C, E i witamin z grupy B – witaminy A, C, E mają pozytywny wpływ na skórę, natomiast witaminy z grupy B wpływają kojąco na nerwy;
  • przyprawianie potraw ziołami, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Zwalczanie objawów

Jeśli pojawiają się nieprzyjemne objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego warto wiedzieć jak im zapobiegać i jak je leczyć. Może się zdarzyć, że zmiana diety nie poprawi sytuacji i wtedy należy wybrać się do ginekologa. Po badaniu i dokładnym wywiadzie lekarz może zalecić zmiany w trybie życia, albo przepisać leki. Niekiedy podawane są leki hormonalne stabilizujące poziom hormonów w organizmie. Lekarz może również przepisać delikatne środki uspokajające, które pozytywnie wpłyną na nastój i zmniejszą zdenerwowanie towarzyszące PMS. Jeśli problemem jest gromadzenie się wody w organizmie ginekolog może zalecić stosowanie leków lub ziół działających moczopędnie.

Ważne

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego bywają uciążliwe nie tylko dla kobiety, ale również dla jej otoczenia. Nie należy ich lekceważyć i jeśli zaczynają przeszkadzać w normalnym życiu, koniecznie trzeba powiedzieć o tym swojemu lekarzowi. Często kilka dobrych rad, albo herbatka ziołowa czy tabletka sprawiają, że PMS staje się mniej uciążliwy dla wszystkich.

Agnieszka