Zespół napięcia przedmiesiączkowego - najważniejsze informacje, jak sobie z nim radzić
Udostępnij Google News
Zdrowie

Zespół napięcia przedmiesiączkowego - najważniejsze informacje, jak sobie z nim radzić

O tym, że w zależności od fazy cyklu miesięcznego zmienia się samopoczucie, wiedzą chyba wszystkie kobiety. Jednak jest kilka dni w miesiącu, podczas których wiele pań staje się wprost nie do wytrzymania. Zmiany hormonalne prowadzą do wybuchów agresji, kłótliwości a niekiedy sprawiają, że kobieta wpada w depresję. Właśnie tak objawia się zespół napięcia przedmiesiączkowego – choroba, którą się leczy i której można zapobiegać.

Przyczyny PMS

Przyczyn zespołu napięcia przedmiesiączkowego PMS upatruje się w zmianach hormonalnych związanych z naturalnym przebiegiem cyklu miesięcznego. W ostatnich dniach cyklu, przed wystąpieniem krwawienia, wyraźnie spada produkcja estrogenów i progesteronu, co ma wpływ na inne reakcje hormonalne zachodzące w organizmie. Następstwem zmian w gospodarce hormonalnej są objawy PMS. Należy podkreślić, że niektóre kobiety odczuwają je bardzo silnie, u innych pojawiają się tylko niektóre symptomy PMS, a część kobiet nie odczuwa niemal żadnych nieprzyjemnych dolegliwości.

Objawy PMS

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego są bardzo różnorodne i dotyczą zarówno ciała jak i psychiki. Wśród najczęściej występujących są:

  • wahania nastroju,
  • złe samopoczucie, smutek, bezradność, rozdrażnienie,
  • silne napięcie emocjonalne,
  • stany lękowe,
  • bóle głowy,
  • zmęczenie,
  • trudności w radzeniu sobie z codziennymi obowiązkami,
  • zmienny apetyt – najczęściej wzmożony,
  • problemy z układem pokarmowym – zaparcia, biegunki, wzdęcia,
  • bolesność piersi,
  • nagromadzenie wody w organizmie – występują opuchlizny, często dochodzi do przybrania na wadze nawet do 4 kg.
  • Zapobieganie PMS
  • Niektóre nieprzyjemne objawy PMS można wyeliminować zmieniając nieco swoje przyzwyczajenia żywieniowe np.:
  • ograniczenie soli kuchennej - zmniejsza gromadzenie wody w organizmie;
  • dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu;
  • nie spożywanie napojów alkoholowych, które odwadniają organizm i powodują pogorszenie nastroju;
  • zmniejszenie podaży węglowodanów prostych (głównie słodyczy) – gwałtowny wzrost i spadek ilości glukozy we krwi wpływa negatywnie na samopoczucie;
  • stosowanie diety lekkostrawnej z dużą ilością błonnika – pozwoli to na uniknięcie uporczywych zaparć;
  • zwiększenie ilości witamin A, C, E i witamin z grupy B – witaminy A, C, E mają pozytywny wpływ na skórę, natomiast witaminy z grupy B wpływają kojąco na nerwy;
  • przyprawianie potraw ziołami, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Zwalczanie objawów

Jeśli pojawiają się nieprzyjemne objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego warto wiedzieć jak im zapobiegać i jak je leczyć. Może się zdarzyć, że zmiana diety nie poprawi sytuacji i wtedy należy wybrać się do ginekologa. Po badaniu i dokładnym wywiadzie lekarz może zalecić zmiany w trybie życia, albo przepisać leki. Niekiedy podawane są leki hormonalne stabilizujące poziom hormonów w organizmie. Lekarz może również przepisać delikatne środki uspokajające, które pozytywnie wpłyną na nastój i zmniejszą zdenerwowanie towarzyszące PMS. Jeśli problemem jest gromadzenie się wody w organizmie ginekolog może zalecić stosowanie leków lub ziół działających moczopędnie.

Ważne

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego bywają uciążliwe nie tylko dla kobiety, ale również dla jej otoczenia. Nie należy ich lekceważyć i jeśli zaczynają przeszkadzać w normalnym życiu, koniecznie trzeba powiedzieć o tym swojemu lekarzowi. Często kilka dobrych rad, albo herbatka ziołowa czy tabletka sprawiają, że PMS staje się mniej uciążliwy dla wszystkich.

Agnieszka

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie