5 sposobów na zakwasy
Udostępnij Google News
Zdrowie

5 sposobów na zakwasy

Popularne zakwasy w nomenklaturze medycznej noszą nazwę zespołu opóźnionego bólu mięśniowego. Ból pojawia się w około dobę po intensywnym wysiłku fizycznym. Prawdę mówiąc ćwiczenia nie muszą być intensywne, by zakwasy wystąpiły, jeśli regularnie nie uprawiamy żadnego sportu. Mitem jest, że za powstawanie zakwasów odpowiada kwas mlekowy. Tak naprawdę zostaje on wypłukany z mięśni już w godzinę po treningu. Sama przyczyna powstawania tego charakterystycznego bólu nie jest do końca poznana. Wydaje się, że odpowiedzialne są za to mikrourazy włókien mięśniowych.

1. Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Zgodnie z zacytowanym mądrym, ludowym przysłowiem w pierwszej kolejności rady dotyczące tego, jak ćwiczyć, aby w ogóle z zakwasami nie walczyć. Po pierwsze, badania wykazują, że powstawanie zakwasów jest uzależnione od rodzaju wykonywanych ćwiczeń. Częściej powstają one, gdy mięśnie rozciągają się zamiast kurczyć pod obciążeniem danego ćwiczenia. Przykładem jest tutaj np. zbieganie ze wzniesienia, z górki czy ze schodów. Jeśli chcemy się wyzbyć zakwasów, lepiej ćwiczyć bieganie po prostym terenie. A jeśli dopiero jesteśmy początkującymi – absolutnie zmniejszyć czas i intensywność ćwiczeń, codziennie wydłużając je o parę minut.

2. Co kupić na zakwasy w aptece?

Preparaty dostępne w aptekach radzą sobie z bólem mięśni całkiem nieźle. Całkowicie bez recepty dostaniemy zazwyczaj żele do masażu np. krem Altix czy maść przeciwbólową Ben-Gay. Identycznie jak Altix działa popularny żel Altacet. Substancją czynną w lekach jest octowinian glinu, który zmniejsza odczyn zapalny, obrzęk i łagodzi ból mięśni. Dodatkowo ma działanie ściągające i chłodzące.

Zakupić można również bardziej specjalistyczne leki, takie jak Ice Gel Sport. Jest to żel chłodzący do masażu dla sportowców i osób wykonujących intensywne ćwiczenia fizyczne. Żel ma działanie kojące i odświeżające, pozwala zniwelować ból i poprawić samopoczucie po forsownym treningu.

3. Kawa rozbudza i pomaga ćwiczyć

Kofeina jest jedną z substancji, które podnoszą próg bólu. Dzięki temu odczuwany podczas zakwasów dyskomfort jest znacznie mniejszy. Kawę można wypić bezpośrednio przed i po treningu, jak również wtedy, kiedy wystąpią pierwsze objawy zakwasów. W badaniach prowadzonych nad wpływem kofeiny na odczuwanie bólu mięśni, stwierdzono również, że nie ma znaczenia rodzaj postaci, pod którą spożywamy kofeinę. Mogą to być tabletki, cukierki do ssania czy tradycyjna „mała czarna”.

4. Sok z wiśni działa kojąco

Jeśli ktoś zwyczajnie nie lubi smaku kawy, zastosować może kurację sokiem z wiśni. Również jego wpływ na odczuwane bóle mięśniowe sprawdzono empirycznie. Informacje o pozytywnych efektach kuracji znaleźć można między innymi w artykule zamieszczonym w jednym z wydań "British Journal of Sports Medicine”.

5. Gorąca kąpiel i masaż

Znanym i lubianym sposobem leczenia zakwasów jest wzięcie gorącej kąpieli. Musi ona trwać na tyle długo, by mięśnie zdążyły się odpowiednio rozgrzać. Poleżmy w wannie spokojnie około 25-30 minut, zanim woda zacznie się ochładzać. Należy nalać naprawdę gorącej, wręcz parującej wody.

Po kąpieli poprośmy bliską nam osobę o chwilę masażu, który rozluźni mięśnie i pozwoli im później odpocząć. Mięśnie na nogach możemy pomasować sami: powoli, z delikatnością, oklepując skórę z wyczuciem.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie