9 rzeczy, których nie lubi Twój kręgosłup

Zdrowie Piątek, 17 stycznia 2014
Oceń:
4 / 25 głosów
9 rzeczy, których nie lubi Twój kręgosłup

Kręgosłup zaczyna dokuczać już coraz młodszym ludziom. Jeszcze w pokoleniu naszych dziadków dolegliwości bólowe pojawiały się nawet kilkadziesiąt lat później niż obecnie.

Dziś na bóle w krzyżu zaczynają się skarżyć już trzydziestolatkowie. Aby ta dolegliwość nie dokuczała również Tobie powinnaś wiedzieć czego Twój kręgosłup nie lubi.

1. Gwałtowne ruchy i skoki z wysokości

Podczas gwałtownych ruchów i skoków, w tym również do wody, kręgosłup ulega dużym obciążeniom, co w rezultacie może powodować bóle pleców.

2. Podnoszenie i dźwiganie ciężarów

Noszenie ciężkich toreb z zakupami to zabójstwo dla kręgosłupa. Dlatego też należy zadbać, aby nie przeciążać go dźwiganiem ciężarów. Świetnym sposobem na to jest zakup specjalnego wózka na zakupy. Pozwoli to odciążyć Twój kręgosłup, a co za tym idzie uchronić się przed bólem w przyszłości.

3. Nadwaga i otyłość

Mówiąc o wpływie nadwagi i otyłości na zdrowie człowieka najczęściej wymienia się problemy z sercem, miażdżycę czy cukrzycę. Warto jednak zaznaczyć, że nadmierne kilogramy mają duży wpływ również na kręgosłup. Ciągłe obciążanie go w rezultacie prowadzi do bólu i zwyrodnień.

4. Buty na wysokim obcasie

Eleganckie szpilki czy buty na kilkunast centymetrowych słupkach prezentują się wspaniale na nogach kobiety, ale na kręgosłup mają bardzo zły wpływ. Dlatego w ramach profilaktyki zwyrodnień kręgosłupa warto zamienić super szpilki na buty na obcasie 2-3 centymetrowym, a wysokie obcasy zakładać jedynie na eleganckie wyjścia.

5. Długotrwałe siedzenie

Współczesny człowiek spędza codziennie wiele godzin w pozycji siedzącej. Niestety pozycja ta nie sprzyja naszemu kręgosłupowi. Jeśli Twoja praca wiąże się z długotrwałym siedzeniem w jednym miejscu, to w miarę możliwości rób sobie przerwy na krótki spacer. Dużą ulgą dla kręgosłupa są również specjalne podkładki pod lędźwie lub profilowane krzesła, które sprawiają, że godziny spędzone w pozycji siedzącej nie są tak męczące.

6. Miękkie i zapadające się materace

Wygodne spanie wielu z nas kojarzy się z miękkim materacem. Jak się jednak okazuje nie ma nic bardziej mylnego. Miękkie, zapadające się materace sprawiają, że podczas snu kręgosłup przybiera nienaturalne ułożenie, co skutkuje niewyspaniem i bólem pleców po obudzeniu się. Jeśli chcesz się dobrze wyspać, a rano wstać rześka i bez bólu pleców wybierz materac twardszy, który zbytnio nie odkształca się podczas snu.

7. Wielkie poduszki

Kolejnym nieprzyjacielem kręgosłupa są wielkie poduszki używane podczas snu. Wysoka poducha sprawia, że kręgosłup w części szyjnej jest mocno odkształcony, co może powodować ból w tej okolicy. Jeśli chcesz spać zdrowo najlepiej zrezygnuj z poduszki i śpij na płaskim posłaniu. Jeżeli nie wyobrażasz sobie takiej możliwości zamień wielką poduchę na jaśka.

8. Wyziębienie i stres

To dwa czynniki, których z pewnością nie łączymy z bólami kręgosłupa, a to duży błąd. Noszenie zbyt krótkich lub za cienkich koszulek, które sprawiają, że dolna część pleców jest wyziębiona jest niebezpieczna nie tylko dla nerek, ale również dla kręgosłupa. Również długotrwały stres nie wpływa dobrze na mięśnie utrzymujące kręgosłup. Wszystko to razem może być przyczyną bólu pleców i zwyrodnień, powstałych w późniejszym czasie.

9. Bezczynność

Kręgosłup, podobnie jak wszystkie organy ludzkiego organizmu, nie lubi bezczynności. Dlatego, aby utrzymać go w dobrej kondycji należy postawić na ruch. Sport uprawiany amatorsko z pewnością poprawi kondycję kręgosłupa.

Agnieszka