Jak być dobrym słuchaczem?

Prowadzenie dobrej i spełniającej dla obu stron konwersacji nie jest umiejętnością łatwą. Jednym z głównych problemów ludzi jest nieumiejętność bycia wspierającymi i dobrymi słuchaczami. Prościej przychodzi nam – przynajmniej w większości – mówienie o sobie i o swoich problemach, skupianie się jedynie na swoim zdaniu i odczuciach. Bycie dobrym słuchaczem to również niezła lekcja empatii podnosząca nasze kompetencje społeczne.

Psychologia pokazuje, że warto być dobrym słuchaczem

Kiedy słuchamy innych i pokazujemy im swoje zainteresowanie zdobywamy ufność ludzi i ich przyjaźń. Stajemy się powiernikami ich trosk, sekretów czy po prostu odbiorcami zwykłych, codziennych rozmów. Aktywne słuchanie, a więc przestrzeganie „praw słuchacza” zachęca osobę, z którą rozmawiamy do otworzenia się przed nami. Pozwalamy „wygadać” się rozmówcy przynosząc mu ulgę oraz podnosząc jego poczucie akceptacji i zadowolenia. Słuchanie z zainteresowaniem pozwala również rozmówcy niejako samemu odnaleźć sedno lub rozwiązanie swojego problemu – sam w swoich myślach i wypowiedziach odnaleźć może w końcu niezasugerowaną znikąd odpowiedź na dręczące go obsesje i problemy. Na takim modelu opiera się również rozmowa z psychoterapeutą czy psychologiem – on słucha, my mówimy. Warto czasem sięgnąć do praktyk psychologicznych i samemu stać się mistrzem udanych konwersacji. Dobry słuchacz powinien jedynie zadawać dodatkowe pytania, dopytywać się o szczegóły, pozwolić aby mówca sam płynął ze swoim tekstem, parafrazować jego wypowiedzi i ostatecznie zbierać w całość historię rozmówcy z zapytaniem czy dobrze rozumie się jego problem.

8 praw aktywnego słuchacza

1. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą 2. Kiwaj porozumiewawczo głową, kiedy mówi on coś niezwykle emocjonalnego lub prawdziwego 3. Nie przerywaj wypowiedzi, komentuj dopiero w chwilach ciszy 4. Nie dawaj pochopnych rad i złotych środków, które miałyby od razu zniwelować problem – dla ciebie może on być błahy, a dla człowieka z którym rozmawiasz nie jest 5. Nie oceniaj swojego rozmówcy, nie używaj wobec niego pejoratywnych określeń i fraz, nie zniechęcaj go do mówienia 6. Nie zmieniaj tematu rozmowy, jeśli dana osoba nie skończyła jeszcze jednego wybranego przez siebie wątku 7. Okazuj cierpliwość, spokój i nie reaguj na wyrost emocjonalnie na słowa drugiej osoby 8. Akceptuj przerwy w wypowiedzi, które pomagają rozmówcy w zebraniu potrzebnych słów albo przekonaniu się, że nadal jesteś zainteresowany rozmową
Autor:
redaktor zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł