Jak dobrze napisać pracę licencjacką/magisterską? – 3 najważniejsze kwestie

Kariera Niedziela, 19 stycznia 2014
Oceń:
4 / 8 głosów
Jak dobrze napisać pracę licencjacką/magisterską? – 3 najważniejsze kwestie

Pisanie pracy dyplomowej, zarówno licencjackiej jak i magisterskiej może być naprawdę trudnym zadaniem. Jest to jednak przepustka do znalezienia w przyszłości stałej i dobrze płatnej pracy. Karierę rozpoczynamy już na studiach, dobra praca licencjacka czy magisterska pozwoli nam na znalezienie wymarzonej posady.

Przedstawiamy ogólne ramy, jakie taka praca powinna posiadać oraz podpowiemy również jakie elementy w pracy są oceniane przez promotora i egzaminatorów – czyli na co należy naprawdę zwrócić swoją uwagę, by dobrze ją napisać.

1. Wybierz temat, który Cię pasjonuje

Odpowiedni wybór tematu pracy jest najważniejszą i pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić przygotowując się do egzaminu dyplomowego. Wybierz taki temat, który będzie Cię naprawdę interesował – wyobraź sobie bowiem, że będziesz musiała o nim czytać i pisać z ciekawością przez najbliższych klika miesięcy. Twój promotor i recenzent musi zauważyć pasję w tym co robisz, to najlepszy klucz do sukcesu.

2. Zbieranie materiałów – krok drugi

Drugim krokiem będzie zebranie jak największej ilości materiałów, które pozwolą Ci wstępnie zapoznać się z tematem oraz w miarę możliwość zawęzić go w taki sposób, by wnieść do danej kategorii naukowej jakąś świeżość i nowość (to także oceniane jest przez komisję: czy Twoja praca wniosła coś nowego do zagadnienia, które opisujesz).

Wypożyczaj książki, szukaj artykułów w Internecie i pytaj lubianych profesorów – postaraj się zebrać jak najwięcej materiałów.

Wskazówka: Artykułów w Internecie możesz szukać na specjalnej stronie przygotowanej przez Google: http://scholar.google.pl/

3. Kalendarz pracy

Przystępując do pisania pracy ustal sobie wstępny kalendarz na przyszłe półrocze lub cały rok. Z dużym prawdopodobieństwem Twój promotor wyznaczy Ci terminy oddania wstępu, pierwszego rozdziału, drugiego rozdziału itd.. Jeśli jednak on tego nie zrobi, sama zadbaj o swój terminarz. To naprawdę pomaga – pisanie wszystkiego na ostatnią chwilę z pewnością nie jest najlepszym pomysłem!

Wskazówka: wstęp zazwyczaj pisze się na końcu całej pracy, kiedy ma się już świadomość tego, co udało nam się w pracy zawrzeć, a czego nie. Układ pracy i dobrze napisany wstęp oraz zakończenie również są oceniane przez komisję.