Naturalne zamienniki cukru

Zdrowie Kuchnia Wtorek, 12 marca 2019
Oceń:
4 / 17 głosów

Jedzenie słodyczy jest przyjemne i kojarzy się zwykle z miłymi wspomnieniami. Zjedzenie małego czekoladowego batonika do kawy nie wydaje się niczym groźnym. Co jednak zrobić gdy ze względów zdrowotnych trzeba ograniczyć cukier w diecie? Co można jeść i dodawać do herbaty, by zaspokoić potrzebę słodkiego smaku?

Co jeść zamiast cukru?

Stewia

Naturalny słodzik, pochodzenia roślinnego. Stewi możemy używać w postaci liści zerwanych prosto z rośliny doniczkowej trzymanej w domu. W sklepach dostępne są też płyny, tabletki oraz proszek. Stewia jest sporo słodsza od cukru, więc na początku należy uważać z ilością - będziemy używać jej zdecydowanie mniej niż białego cukru.

Miód

Jeżeli nie ograniczamy cukru ze względu na kaloryczność, lecz na wartości odżywcze i zdrowotne dobrym wyborem będzie miód. W jego składzie znajdziemy między innymi witaminy z grupy B, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy itp. Należy jednak pamiętać, by nie gotować miodu, ani nie dodawać go do gorących napojów. W temperaturze 40 stopni traci on wszystkie wartości odżywcze.

Ksylitol

Zawiera 40% mniej kalorii niż biały cukier, dlatego chętnie jest używany przez osoby będące na dietach oraz cukrzyków (ze względu na niski indeks glikemiczny). Pozyskiwany jest głównie z kory brzozowej. Ksylitol jest nieznacznie mniej słodki od cukru i jest trochę delikatniejszy w smaku. Nie traci wartości odżywczych pod wpływem temperatury, dlatego świetnie nadaje się do słodkich wypieków oraz gotowania. Spożywany w dużych ilościach może działać przeczyszczająco.

Erytrytol

Składem chemicznym bardzo przypomina ksylitol. Jest jednak zdecydowanie mniej słodki, więc trzeba go dodać prawie o połowę więcej, niż białego cukru. Jego indeks glikemiczny wynosi 0, więc nie podnosi poziomu cukru, dzięki czemu jest idealnym rozwiązaniem dla cukrzyków.

Słodziki sztuczne

Od lat istnieje spór o to czy słodziki syntetyczne można spożywać czy nie. Zarzuca im się że mogą powodować migreny, działać niszcząco na układ pokarmowy czy nerwowy lub zwiększać prawdopodobieństwo zachorowań na raka. Badań na ten temat jest wiele, więc sami lub w konsultacji z lekarzem powinniśmy decydować o tym czy z nich korzystać czy nie. Czy mają jakieś zalety? Oczywiście: brak kalorii, bardzo niska cena oraz poziom słodyczy dużo większy niż sam cukier.