Skoki rozwojowe u dziecka - czy naprawdę istnieją?
Udostępnij Google News
Dziecko

Skoki rozwojowe u dziecka - czy naprawdę istnieją?

Pierwszy rok z życia dziecka to podróż kolejką górką, bez trzymanki i jakichkolwiek hamulców. Malec rozwija się w zawrotnym tempie motorycznie, jak i psychicznie. Taki intensywny rozwój znacząco męczy młody układ nerwowy i w związku z kolejnymi etapami, które zalicza nasze dziecko, może ono mieć pewne spadki nastroju. Skoki rozwojowe to pewnego rodzaju wizualizacja tego, co dzieje się z naszym dziecku i nazwa kolejnych etapów, które osiąga, aby z niemowlęcia stać się małym człowiekiem. Jednak, czy zaproponowane przez autorów ,,The Wonder Weeks” skoki rozwojowe naprawdę istnieją?

Czym są skoki rozwojowe i jakie wyróżniamy?

Skoki rozwojowe to okresy, czy inaczej etapy, w których zachodzi, gwałtowne pogorszenie zachowania dziecka (jest marudne, nie chce jeść, lub je ciągle, domaga się ciągłej uwagi mamy), spowodowane intensywnym rozwojem nowej umiejętności psychiczno-emocjonalnej. Osoby, które zastanawiają się – skoki rozwojowe, czy to prawda? Powinny zwrócić uwagę, że jeżeli uznamy ich występowanie, za luźną sugestię, to łudząco podobne są do świetnie opisanych przez psychologię i pedagogikę, kamieni milowych. Kamienie milowe, co prawda bardziej odnoszą się do rozwoju motorycznego, jednak jeżeli nałożymy na nie tożsame im skoki rozwojowe, otrzymamy pełny przekrój rozwoju dziecka, w danym okresie. Skok rozwojowy w swojej istocie, jest również podobny do innego, dobrze opisanego w literaturze zjawiska, a mianowicie okresu sensytywnego. Kontrowersja wokół skoków rozwojowych, wynika z faktu, że jej autorzy, zakładają, że dzieją się one w określonym tygodniu życia dziecka, jednak jeżeli potraktujemy tę sugestię z przymrużeniem oka, to nagle okazuje się, że to wcale nie jest nowe zjawisko. Po skoku rozwojowym dziecko nagle jest inne, inaczej patrzy, zaczyna być bardziej kontaktowe i uczy się nowej umiejętności.

Wyróżniamy następujące skoki rozwojowe:

  • w okolicach 6 tygodnia życia- świat wrażeń,
  • około 9 tygodnia życia- świat wzorów,
  • 12 tygodnia- świat niuansów,
  • między 14 a 19 tygodniem- zaczyna rozumieć związki przyczynowo-skutkowe,
  • 22 a 26 tydzień- rozumie odległość i relację między przedmiotami,
  • 33-37 tydzień- świat kategorii,
  • 41-46 tydzień- aby coś osiągnąć, musi wykonać dane czynności w określonej kolejności,
  • 55 tygodnia- dziecko stawia sobie cele,
  • 15 miesiąca życia- zaczyna świadomie testować swoje zachowanie i wysuwać z niego wnioski,
  • 18 miesiąca życia-dostosowuje zachowanie do sytuacji.

Przydatne narzędzia, które pomogą nam przejść przez skok rozwojowy

Źródło: pixabay.com
Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie