Skoki rozwojowe u dzieci - czym są i jak je rozpoznać?
Udostępnij Google News
Dziecko

Skoki rozwojowe u dzieci - czym są i jak je rozpoznać?

Pierwsze lata życia dziecka to ciągłe zmiany. Dziecko od pierwszego dnia po narodzinach uczy się nowych rzeczy i doskonali zmysły. Taki natłok informacji może małego człowieka przytłoczyć. Rozwój dziecka zależy od jego indywidualnych cech, natomiast są pewne momenty, gdzie wszystkie dzieci przeżywają te same kryzysy, po których nabywają nowych umiejętności. Skoki rozwojowe to właśnie te etapy. Czym są i jak je rozpoznać?

Skoki rozwojowe u dzieci skąd się wzięły?

Wszystko zaczęło się od książki pewnego holenderskiego małżeństwa ,, The wonder weeks”, gdzie Państwo Xaverius opisali zjawisko, nazwane przez siebie- Skokami rozwojowymi. Autorzy badali szympansy w Tanzanii i na podstawie zachowań ich młodych zauważyli pewne prawidło. Otóż zachowanie małych szympansów, co jakiś czas ulegało pogorszeniu, jednak po tym czasie, uczyły się one czegoś nowego. Ponadto w okresie tym, bardziej lgnęły do matki i miały mniejszy apetyt. Pan Xaverius biolog oraz jego żona psycholog i antropolog, zaczęli się zastanawiać, czy aby przypadkiem podobnie nie jest u ludzi. Zbadali oni więc zaobserwowane zjawisko u dzieci i okazało się, że jest podobieństwo. Rozwój dziecka to złożony proces. W okresach, kiedy dziecko ma nabyć nową umiejętność lub rozwinąć dany zmysł, jego zachowanie ulega zmianie. Mózg pracuje na wysokich obrotach i dochodzi do kryzysu, czyli burzy, po której wychodzi słońce.

Jakie skoki wyróżniamy i kiedy się ich spodziewać?

Skoki rozwojowe u dzieci pojawiają się co jakiś czas, mniej więcej w podobnych odstępach czasu i każdy z nich niesie coś nowego. Oto skoki rozwojowe, które wyróżniamy:

  • Świat wrażeń.

Między 1 a 2 miesiącem życia. W tym okresie dziecko zauważa otaczający go świat i może być tym faktem zaciekawione, jak i przytłoczone.

  • Świat wzorów.

Między 2 a 3 miesiącem życia. Rozwój dziecka postępuje. Wzrok wyostrza się, dziecko zaczyna rozróżniać zmianę oświetlenia oraz lepiej słyszy. Może zacząć wydawać pierwsze dźwięki.

  •  Świat niuansów.

Między 3 a 4 miesiącem. Pojawia się u dziecka odruch sięgania po zabawki, podnosi już główkę i leży na brzuszku, chociaż nie za długo. Zachwyca się dźwiękiem, wydawanym przez zabawki i przedmioty. Zaczyna się nudzić, gdy leży w jednym miejscu zbyt długo.

  •  Świat wydarzeń.

Po 3 miesiącu życia, do mniej więcej 4,5 miesiąca. Prawdopodobnie zaobserwujesz, że twoje dziecko ogląda sobie ręce, jest to niezwykle zabawne, jednak dla niego to najciekawsza rzecz na świecie. Nie wie jeszcze, że to jego ręce, niestety. Ogląda też zabawki, ale szybko się nudzi, w związku z tym zaczyna się wiercić i obracać.

  •  Świat relacji.

Między 5 a 6 miesiącem życia. Dziecko jest już bardzo aktywne i rozumie mniej więcej, jak działa odległość. Pojawia się pierwszy lęk, związany z faktem, że mama może odejść, wyjść z domu, czy pokoju. Wie też, że mama to mama, ale również, że są inne znaczące dla niego bliskie osoby, jak tata, rodzeństwo, czy babcia (jeżeli mieszkacie razem).

  • Świat kategorii.

Między 8 a 9 miesiącem. Dziecko przechodzi przez kolejne etapy rozwoju motorycznego i już jest bardzo aktywne. Ruchliwość twojego malucha idzie w parze z wielką ciekawością. Wie już, że pewne przedmioty są przypisane do konkretnej funkcji, np. gdy widzi łyżkę, to rozumie, że to pora karmienia.

  • Świat sekwencji.

Między 10 a 11 rokiem życia. Dziecko staje się małym budowniczym, próbuje konstruować wierze z klocków lub jeżeli widzi, że gdzieś, coś można włożyć to, to robi.

  • Świat programów.

Dziecko około roku. Maluch próbuje już sobie coś planować i osiągać. Wspina się na meble, bawi się już z jakimś zarysem fabuły i koniecznie chce być samodzielny! Słynny etap ,,Ja sam!”.

Jak rozpoznać skoki rozwojowe?

Źródło: pl.freepik.com
Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie