Dynia piżmowa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze
Udostępnij Google News
Kuchnia

Dynia piżmowa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze

Dynia piżmowa daje tak wiele kulinarnych możliwości, że aż żal z nich nie korzystać. Można z niej ugotować przepyszną, aromatyczną i rozgrzewającą zupę, lub zrobić smaczne placuszki, którymi nie pogardzą nawet dzieci i to te, najbardziej wybredne. Dynia piżmowa to też świetny produkty do przygotowania konfitury dyniowej, zdrowych frytek z piekarnika albo.. lodów! TAK! Z dyni da się zrobić naprawdę wiele, a do tego jest ona zdrowa i niskokaloryczna. Jakie są jej wartości odżywcze? Czy dynię trzeba obierać? Czy są jakieś przeciwwskazania do jej spożywania?

Dynia piżmowa – właściwości zdrowotne

Większość osób pozwala sobie na jedzenie dyni jedynie w sezonie – wczesną jesienią. Z resztą to właśnie z Halloween kojarzy się nam ona najbardziej. Ale dynia piżmowa ma tak wiele wspaniałych właściwości odżywczych i zdrowotnych, że szkoda rezygnować z niej w pozostałe miesiące roku.

Dynię można zamrozić, albo zamknąć ją w słoikach w postaci przetworów. A dlaczego warto? Jakie są właściwości zdrowotne dyni?

  • Naukowcom udało się odkryć, iż pewne substancje, które zawiera dynia, mogą z powodzeniem zastąpić insulinę w ludzkim organizmie.
  • Jedzenie dyni działa profilaktycznie u osób, które mają duże ryzyko zachorowania na cukrzycę.
  • Warto jeść dynię piżmową (i nie tylko), gdyż ma ona wpływ na zapobieganie chorobom nowotworowym.
  • Jest wsparciem przy nadciśnieniu i chorobach serca.
  • Zmniejsza ryzyko choroby, jaką jest zwyrodnienie plamki żółtej.
  • Pestki dyni mogą zdziałać cuda przy chorobie lokomocyjnej, a miąższ jest często polecany kobietom ciężarnym, które mają problem z wymiotami.
  • Pestki dyni wykazują właściwości przeciwpasożytnicze.
  • Nasiona dyni mają też świetny wpływ na prostatę.
  • Dynia jest super produktem w trakcie odchudzania.

dynia piżmowa

Wartości odżywcze i kalorie

Dynia ma zaledwie 20 kcal w 100 gramach, co daje nam 200 kcal na kilogram. Zawiera też białko, węglowodany i całą masę witamin, w tym: fosfor, wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, sód, tiaminę, ryboflawinę, Witaminę A, K, B6 czy witaminę E.

Dynia piżmowa – czy obierać?

Dynię piżmową należy obrać przed spożyciem. W zasadzie wyłącznie dynia Hokkaido ma tę skórkę tak cieniutką, że nadaje się ona do spożycia.

Dynią piżmową najpierw myjemy, a później odcinamy obydwa końce. Po czym przecinamy ją na pół i za pomocą łyżki zarówno pestki, jak i miąższ.

Jeśli dynia ma być przeznaczona na zupę czy mus, najlepiej najpierw upiec dynię – przekrojoną na pół. Będzie dużo łatwiej wydobyć z niej miąższ, gdyż przed procesem obróbki jest dość twarda.

Przeciwwskazania

Dynia piżmowa jest naprawdę zdrowa, ale są osoby, które powinny ją w swojej diecie mocno ograniczyć, lub całkowicie z niej zrezygnować. Jeśli masz arytmię lub niewydolność serca, lepiej jedz dynię piżmową tylko od czasu do czasu i to w niewielkich ilościach (w przypadku, gdy leczysz się beta-blokerami.

Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie