Zarządzanie finansami w małżeństwie – jak dzielić obowiązki
Udostępnij Google News
Finanse

Zarządzanie finansami w małżeństwie – jak dzielić obowiązki

Oprócz miłych chwil, związek przynosi również odpowiednie obowiązki. Zwłaszcza, jeśli przeszedł już w fazę małżeństwa. Od tej pory finanse są wspólne, zarobki dzielimy na dwoje, ale wydatki również. W jaki sposób dbać o swój portfel i o domowy budżet? Kto powinien się nim zajmować? A ostatecznie, jak rozdzielić różne obowiązki w domu?

Pytanie numer jeden: ja czy mąż?

Jeśli chcecie oboje zarządzać wspólnymi finansami, to może to być bardzo trudne zadanie. Wydaje się, że lepiej „oddelegować” do tego jedną, wybraną osobę. Jeśli którekolwiek z Was posiada wykształcenie prawnicze, administracyjne czy rachunkowe – lepiej żeby to właśnie ta osoba przejęła na siebie obowiązki zarządzania domowymi finansami.

Czasami warto wybrać osobę bardziej zrównoważoną i mniej emocjonalną. Kogoś, kto twardo będzie trzymał pieniądze i potrafił odpowiednio nimi zarządzać. Musicie wybrać sami – czy finansami zajmie się jedno z Was, a drugie będzie go tylko doglądać, czy jednak chcecie ten obowiązek podzielić na dwoje.

Finanse we dwoje – konto specjalnie dla Was

Wiele banków posiada w swojej ofercie konta dla wielu osób. To świetny wybór dla małżeństw, które chcą razem składować własny budżet. W ten sposób każdy z Was wpłacać może, co miesiąc odpowiednią sumę ze swojej własnej pensji, na wspólne konto „domowe”. Z konta „domowego” będziecie mogli dokonywać płatności za wspólne zakupy (RTV, AGD, zakupy codziennie w sklepach spożywczych) oraz płacić rachunki.

Osobno każde z was będzie mogło dodatkowo prowadzić własne konto osobiste, gdzie każdy będzie „trzymał” swoje własne pieniądze: na przyjemności, na wyjazdy, na nowe ubrania, kosmetyki itd.. W ten sposób finanse w domu będą zarówno wspólne, jak i osobne. A każdy z małżonków będzie miał identyczny i odpowiedni wpływ na domowy budżet.

Do wspólnego konta można oczywiście założyć po dwie, oddzielne karty debetowe. Również żaden z małżonków nie jest primus inter pares, ale każdy posiada w banku te same obowiązki i możliwości.

Prowadzenie wspólnego budżetu

Wspólny budżet wymaga również podzielenia obowiązków, co do płatności. Kto ma wykonywać przelewy, kto ma płacić za rachunki, za czynsz, a kto za zakupy codzienne? Warto od razu rozwiązać te kwestie, bowiem w późniejszym okresie, kłótnie o finanse to jednej z najczęściej występujących w małżeństwie. Klarowne zasady dla każdego z małżonków, pozwolą na utrzymanie związku, jak najdłużej – bez kłótni i bez problemów finansowych.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie