Ból stawów

Dolegliwości stawowe - jak ich uniknąć, jak dbać o stawy

Stawy to bodaj jedna z najważniejszych części anatomicznych naszego ciała. Każdy ruch każdego dnia wymaga ich spójnego, prawidłowego działania. Przypominamy sobie o nich już wtedy, kiedy jest za późno: kiedy boli i trzeba wybrać się do lekarza. Tymczasem profilaktykę można zacząć (a nawet należy!) w każdej chwili, nawet teraz. Lepiej zapobiegać, niż leczyć - mówi stare przysłowie, a my zgadzamy się z nim całkowicie.

Stawy - dlaczego tak ważne?

Stawy dają ruchome łączenia pomiędzy poszczególnymi kośćmi. Każdy ruch, obrót, zgięcie nogi czy ręki i późniejsze ich wyprostowanie wymaga dobrego oraz zdrowego funkcjonowania stawów. Najgorsze dla nich jest ścieranie, dlatego powierzchnie stawowe kości wyścielane są chrząstką szklistą. Rzecz jasna, chrząstka ta podlega "zużyciu" wraz z wiekiem oraz przez niewłaściwy tryb życia i brak ogólnej dbałości o zdrowie. To najczęściej właśnie ta dolegliwość związana jest z bólem stawów, na który uskarżają się szczególnie ludzie starsi.

Parę zasad postępowania ze stawami

  • Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna dla prawidłowego działania stawów. Dzięki temu utrzymana zostaje prawidłowa ruchomość stawu oraz zapobiega się zesztywnieniom. Z drugiej strony, nadmierna codzienna aktywność fizyczna może powodować przeciążenia, które również nie są wskazane w ogólnej profilaktyce. Zasada jest więc prosta: ruch jest dobry, ale w umiarze!
  • Prawidłowe odżywianie się pozwala na zachowanie odpowiedniej wagi, a tym samym wpływa na ogólnie pojętą kondycję naszych stawów. Nadwaga i otyłość to najgorsze z czynników, które sprawiają, że stawy są przeciążane i zużywane. Cierpiąc na jedną z tych przypadłości należy zadbać o zrzucenie zbędnych kilogramów.
  • Stawom służy również bogata, zróżnicowana dieta. Warto spożywać dużo ryb oraz oliwy z oliwek, oleju rzepakowego lub lnianego. Dobry dla stawów jest również ciemny chleb oraz produkty bogate w wapń, fosfor, witaminę C oraz przeciwutleniacze. Nie wolno zapominać o dziennej dawce owoców i warzyw.
  • Panie dodatkowo powinny pomyśleć o zrezygnowaniu na co dzień z wysokich obcasów i butów na koturnie. Buty sportowe, czy po prostu z miękką, prostą podeszwą, pomogą w zachowaniu zdrowia na dłużej.

Kiedy do lekarza?

Z lekarzem niezwłocznie skontaktować należy się wtedy, kiedy bólowi towarzyszy zaczerwienienie, obrzęk czy ograniczenie ruchomości stawu (gdy nie możemy normalnie wykonywać codziennych czynności, a wszelkie próby poruszania daną kończyną kończą się fiaskiem). Dodatkowo jeśli staw jest rozgrzany, nadmiernie ciepły, to również jest to sytuacja alarmująca. Dodatkowe czynniki, które powinny nas zaniepokoić to typowe ogólne objawy chorobowe, takie jak: gorączka, bóle mięśni, utrata apetytu, zmniejszenie masy ciała czy zmęczenie. Częstym objawem jest nasilanie się bólu w nocy, a związku z tym problemy ze snem.

Co robić kiedy boli?

Przede wszystkim nie nadużywać stawu, który boli. Zmniejszenie jego ruchliwości i odciążenie są szczególne ważne w prawidłowej rekonwalescencji. Kiedy staw przestanie boleć należy zacząć go ćwiczyć i wzmacniać. W bólu pomogą ogólnodostępne w aptekach środki przeciwbólowe oraz okłady z lodu, jak również specjalne żele na bolące stawy.
Udostępnij artykuł
Czytaj więcej
Różne przyrządy sportowe, sportowe obuwie, mata do treningu na marmurowej podłodze
Nowy rok to doskonała okazja do wprowadzenia zmian w swoim życiu, aby stało się ono lepsze. Dla wielu osób postanowienia noworoczne dotyczą zwiększenia aktywności fizycznej, zmiany nawyków żywieniowych. Na początku jest zwykle sporo zapału, ale z czasem on maleje, dlatego należy się na to odpowiednio przygotować. Sieci handlowe Kaufland i Biedronka zadbały o to, aby w ich ofertach nie zabrakło akcesoriów sportowych, wygodnych ubrań i butów. Warto zrobić pierwszy krok i zainwestować w potrzebne rzeczy, które zachęcą do kontynuowania realizacji zamierzonych celów. Ruch to zdrowie, organizm potrzebuje go do prawidłowego funkcjonowania. Trzeba tylko oderwać się od kanapy i telewizora.
Jak skutecznie się odchudzić?
Odchudzanie to proces, który na pozór może wydawać się prosty, jednak wiele osób nadal popełnia sporo błędów i napotyka wiele trudności. Nierzadko osoby uczęszczające na siłownie uważają, że ,,spalają'' dużą ilość kalorii, a bardzo często okazuje się, że nie jest to do końca prawdą.
Ruch jako autoterapia – parę słów o psychologicznych aspektach aktywności ruchowej
Ruch to zdrowie! Te słowa powtarzane w kółko w różnych kontekstach i przy najróżniejszych okazjach stały się niemalże frazesem bez znaczenia. W końcu nikt przecież nie zaprzeczy, że aktywność fizyczna niesie za sobą cały ogrom korzyści. Sport w oczywisty sposób poprawia fizyczne samopoczucie, jednak jak aktywność fizyczna wpływa na zdrowie psychiczne? Jak ruch może wpłynąć na nasze codzienne samopoczucie? W jaki sposób może warunkować nasz nastrój i wpływać pośrednio na nasze relacje z innymi? Psychologiczne aspekty uprawiania sportu zdają się mieć dużo istotniejsze znaczenie niż wymiar fizyczny. Sprawdźmy to!