Oliwa i oleje - jakie znamy rodzaje i który do czego stosować?
Udostępnij Google News
Kuchnia

Oliwa i oleje - jakie znamy rodzaje i który do czego stosować?

Jeszcze dwadzieścia lat temu na półkach sklepowych można było kupić olej rzepakowy, czasami słonecznikowy i jak ktoś miał szczęście mógł trafić na oliwę z oliwek. Dziś półki sklepowe są pełne różnych olejów i tylko kupujący nie zawsze wiedzą „z czym to się je”. Przygotowaliśmy zatem krótką ściągę na temat olejów dostępnych w naszych sklepach.

Oliwa z oliwek

Oliwa to nazwa zarezerwowana dla tłuszczu tłoczonego z oliwek. Uznawana jest ona za jeden z najzdrowszych tłuszczy roślinnych dostępnych na rynku. Oliwa z oliwek posiada bardzo charakterystyczny smak i zapach. Jest bogata w tłuszcze nienasycone, szczególnie w kwasy tłuszczowe omega-3.

Może być wykorzystywana zarówno do potraw na zimno, gotowanych jak i smażonych. Kupując oliwę z oliwek należy zwrócić uwagę czy na opakowaniu zaznaczone jest, iż pochodzi ona z pierwszego tłoczenia, ponieważ właśnie taka jest najlepsza.

Olej rzepakowy

Często nazywany jest oliwą północy. Jest to olej, który zdaniem niektórych dietetyków jest zdrowszy nawet od oliwy z oliwek. Wprawdzie nie jest on tak reklamowany, niemniej jednak jest najczęściej kupowanym olejem w naszym kraju. Olej rzepakowy zawiera bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych i najmniej kwasów nasyconych (mniej niż oliwa). Dostarcza organizmowi witaminy E oraz sporo kwasu omega-3. Ponieważ ma neutralny smak i zapach, niemal niewyczuwalny, to wiele osób wybiera właśnie ten rodzaj oleju zamiast oliwy.

Wykorzystanie: Olej rzepakowy nadaje się do spożycia zarówno na zimno jak i na gorąco. Można na nim smażyć, dusić i gotować.

Olej słonecznikowy

Jest drugim pod względem popularności na polskich stołach olejem. Posiada jasnożółty kolor oraz delikatny smak i zapach, dzięki czemu jest chętnie wykorzystywany do przygotowywania różnych potraw. Olej słonecznikowy jest bogaty w kwasy omega-6, ale niestety posiada tylko niewielką ilość kwasów omega-3. Warto jednak podkreślić, że ten rodzaj oleju jest najbogatszym źródłem witaminy E spośród wszystkich olejów i oliwy.

Wykorzystanie: Olej słonecznikowy doskonale nadaje się do potraw na zimno. Kucharze wybierają go do robienia majonezu i sosów na jego bazie, z powodu neutralnego smaku. Olej słonecznikowy może być również używany do duszenia i gotowania, nie nadaje się jednak do smażenia.

Olej sojowy

Ma jasnożółty kolor, swoisty zapach i delikatny smak. Zawiera sporo kwasów wielonienasyconych takich jak omega-6 i omega-3. Jest bardzo dobrym źródłem lecytyny, która ma wpływ na umysł i pracę wątroby. Ponadto olej sojowy posiada wiele fitoestrogenów, nazywanych roślinnymi hormonami kobiecymi, oraz niewielką ilość witaminy E.

Wykorzystanie: Olej sojowy doskonale nadaje się do sałatek i surówek. Może być wykorzystany do gotowania i duszenia, natomiast nie jest polecany do smażenia.

Olej z pestek winogron

Jest przezroczysty z jasnozielonym odcieniem. Posiada delikatny zapach i neutralny smak. Składa się w dużej mierze z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym z dużej ilości omega-6. W tym gatunku oleju niestety kwasy omega-3 występują tylko w niewielkiej ilości. Warto wiedzieć, że w sprzedaży jest przede wszystkim olej rafinowany, ponieważ olej z tłoczenia na zimno ma krótki okres przydatności. Minusem oleju z pestek winogron jest wysoka cena.

Wykorzystanie: Olej z pestek winogron jest doskonały do sałatek i surówek. Wykorzystywany jest także do robienia majonezu oraz sosów na jego bazie. Olej ten można dodać też do gotowania, niemniej jednak nie nadaje się zupełnie do smażenia.

Agnieszka

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie