W jaki sposób może zorganizować się pracująca pani domu?

Dzisiejszy świat stawia przed kobietami wiele wyzwań. Kobiety coraz częściej muszą równocześnie być żonami, matkami, gospodyniami domowymi a do tego pracownikami. Połączenie tych wszystkich funkcji nie jest łatwe, ale jest możliwe – wystarczy dobrze zorganizować sobie czas.

Praca to praca, a dom to dom

Pierwszą i najważniejszą rzeczą o jakiej każda pracująca pani domu musi pamiętać jest bardzo wyraźne rozgraniczenie czasu pracy od czasu prywatnego. Wraz z wejściem do zakładu pracy trzeba zostawić wszystkie domowe sprawy za drzwiami, podobnie jak po powrocie do domu nie należy myśleć o swojej pracy. Jest to niezwykle trudne, jednak z czasem można się tego nauczyć. Takie rozgraniczenie sfery zawodowej i rodzinnej sprawia, że będziesz bardziej skoncentrowanym i wydajnym pracownikiem, a równocześnie żoną i mamą, która ma czas dla siebie i swoich bliskich.

W domu

Organizacją czasu w miejscu pracy zajmuje się pracodawca, więc nie wymaga to z Twojej strony szczególnych zabiegów. Zupełnie inaczej jest w przypadku zajęć domowych. Tutaj należy dokładnie rozplanować każdy dzień. Poniżej znajdziesz kilka rad jak wykorzystać czas najbardziej efektywnie. 1. Zacznij wieczorem – swój dzień zacznij od poprzedniego wieczora. Przygotuj odzież do pracy i do szkoły, sprawdź czy dzieci spakowały wszystkie książki do plecaków oraz przygotuj wszystko to, co będzie Ci potrzebne na następny dzień np. rachunki do zapłacenia czy listy do wysłania. W ten sposób unikniesz nerwowej porannej bieganiny. 2. Planuj najważniejsze zadania – najważniejsze zadania, które masz do wykonania dokładnie sobie zaplanuj i najlepiej zapisz w kalendarzu. Dzięki temu nie zapomnisz o wywiadówce czy wizycie u lekarza. 3. Zakupy – codzienne bieganie po sklepach zajmuje sporo cennego czasu, dlatego warto przestawić się na weekendowe zakupy. W sobotę możesz wraz z całą rodziną wybrać się do sklepu, aby kupić produkty na cały tydzień. Dzięki temu każdego dnia zaoszczędzisz kilka minut. Ciekawym pomysłem są także zakupy w sieci. Korzystając z internetu możesz kupić niemal wszystko nie wychodząc z domu. 4. Posiłki – gotowanie to kolejna czynność, która zajmuje sporo czasu. Dlatego wykorzystaj możliwości jakie niesie ze sobą nowoczesna technika i gotuj za jednym zamachem kilka obiadów. Następnie rozdziel je i zamroź. W razie potrzeby wystarczy sięgnąć do zamrażarki, podgrzać przygotowane danie i masz już gotowy obiad. 5. Podział obowiązków – jesteś kobietą, żoną, matką, panią domu – to sporo jak na jedną osobę. Dlatego warto postarać się o rodzinne równouprawnienie i podział obowiązków. Pamiętaj, że nie wszystko musisz robić sama. Możesz np. poprosić męża, aby odkurzył mieszkanie, a starsze dzieci, aby pobawiły się z młodszym rodzeństwem. Podział obowiązków sprawi, że nie będziesz tak bardzo obciążona i w rezultacie cała rodzina będzie miała więcej czasu dla siebie. 6. Nie bój się prosić o pomoc – nie jesteś robotem, więc potrzebujesz czasami trochę wolnego czasu. Jeśli czujesz się zmęczona poproś o pomoc. Może babcia odbierze dzieci z przedszkola albo mąż wybierze się z nimi do kina, abyś Ty miała chwilkę dla siebie. 7. Nie musisz być perfekcyjna – to kolejna bardzo ważna rzecz, którą musisz sobie uświadomić. Praca zawodowa i praca w domu to duże obciążenie dlatego warto czasami sobie nieco odpuścić. Możesz być pewna, że nic się nie stanie, jeśli co jakiś czas na stole zamiast dwudaniowego obiadu będzie zamówiona telefonicznie pizza. 8. Znajdź czas dla siebie – aby być efektywnym pracownikiem, wspaniałą żoną i dobrą mamą musisz być również zadowoloną kobietą. Dlatego planując swoje życie domowe i zawodowe pamiętaj również o odrobinie czasu dla siebie. Możesz go spędzić na romantycznej randce z ukochanym mężczyzną, albo wybrać się na zajęcia fitness. Najważniejsze, abyś znalazła coś tylko dla siebie. Agnieszka
Autor:
redaktor zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł