Chcesz być na bieżąco?
Czy chcesz abyśmy wysyłali Ci powiadomienia z poradami, przepisami i domowymi sposobami?
Motoryka mała – co to jest? 15 pomysłów na ćwiczenia z dzieckiem
Nie bez powodu mówi, że prawidłowo rozwinięta w wieku przedszkolnym motoryka mała ułatwia dzieciom start szkolny. Jej sprawność jest niezbędna do rozwinięcia samodzielności np. w ubieraniu się, a także pisania czy rysowania. Zatem co to w ogóle jest i jak ćwiczyć motorykę małą u dzieci?
Co to jest motoryka mała?
Mówiąc o sprawności fizycznej dziecka zazwyczaj mamy na myśli motorykę dużą, czyli ruchy angażujące całe ciało lub znaczną jego część. Jednak oprócz dużej motoryki składa się na nią także motoryka mała. Zaburzenia tej pierwszej mogą jednak wpływać na trudności w rozwoju tej drugiej. Dlatego ważne jest, by od pierwszych dni życia dziecka dawać mu swobodę ruchu i zachęcać do ogólnego rozwoju fizycznego, by następnie ułatwić trening dłoni i palców przydatny już w wieku niemowlęcym np. do chwytania zabawek. Motoryka mała są to właśnie ruchy angażujące palce i dłonie, które wymagają odpowiedniej szybkości ruchów i ich precyzji. Oczywiście potrzebne jest do tego skoncentrowanie uwagi i skupienie. Do zadań, które wymagają dobrze rozwiniętej małej motoryki należą zarówno ćwiczenia grafomotoryczne, jak i czynności samoobsługowe. Bez jej sprawności niemożliwe byłoby chociażby zapinanie guzików, wiązanie butów, malowanie, pisanie czy lepienie z plasteliny.Zaburzenia rozwoju małej motoryki
W każdym aspekcie rozwoju możemy mieć do czynienia z pewnymi odchyleniami od normy, a także ze znacznymi zaburzeniami. Jeśli np. dziecko jest wcześniakiem lub jego ogólna sprawność fizyczna jest na niższym poziomie niż u rówieśników, wolniej może rozwijać się u niego również motoryka mała. Ćwiczenia i zabawy w odpowiedniej formie powinny jednak pozwolić na podniesienie poziomu umiejętności w tym zakresie. Z kolei jeśli odchylenia te są znaczne konieczna może okazać się pomoc specjalistów. Motoryka mała – zaburzenia. Mogą mieć one różne podłoże:- nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
- złe przystosowanie postury uniemożliwiające precyzyjne ruchy;
- zaburzenia czucia powierzchniowego;
- osłabione mechanizmy równoważne;
- problemy z percepcją wzrokową, wady wzroku;
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Pomysły na ćwiczenia motoryki małej u dziecka
Aby dziecko było coraz bardziej samodzielne (zapinało guziki, suwaki, wiązało sznurowadło) i radziło sobie z ćwiczeniami grafomotorycznymi, potrzebuje odpowiedniej sprawności dłoni i palców. Zatem jak ćwiczyć motorykę małą, by ułatwić dziecku rozwój w tym zakresie? Motoryka mała – ćwiczenia:- zabawy paluszkowe, tj. Sroczka, Idzie kominiarz po drabinie, Pan kciuk, itp.;
- malowanie palcami i całymi dłońmi maczanymi w farbie;
- zabawy różnymi masami plastycznymi, zanurzanie w nich dłoni, ugniatanie, tworzenie wałków czy kulek, formowanie różnych kształtów;
- nawlekanie np. koralików, guzików czy makaronu na mniej lub bardziej sztywne sznurki, nitki lub patyki;
- wydzieranki-naklejanki – dziecko może przedzierać kartki na kawałki w dowolnym kształcie lub próbować wydzierać określony kształt, a później naklejać to na arkusz papieru za pomocą kleju w sztyfcie lub rozprowadzanego pędzlem;
- stemplowanie gotowymi pieczątkami lub np. stemplami z ziemniaka. Można tworzyć abstrakcyjne kompozycje lub np. ścieżki ze śladami;
- samodzielne ubieranie się – zakładanie skarpet, zapinanie i odpinanie suwaków, guzików (najpierw dużych, luźno wsuwających się);
- zabawy w przesypywanie – zanurzanie dłoni w kaszy, fasoli, grochu czy też różnej wielkości koralikach, przesypywanie ich z jednych naczyń do innych (kubek, miska, miseczka), przenoszenie ich w dłoniach, palcach czy na łyżce;
- układanie klocków i puzzli;
- zabawy spinaczami do wieszania prania – najpierw dorosły zapina dziecku klamerki na ubraniach czy w różnych miejscach a dziecko zdejmuje, później próby samodzielnego zapinania;
- kulki z papieru – zgniatanie gazet lub niepotrzebnych kartek, kulanie gotowych kulek i rzucanie nimi;
- zabawy małymi piłeczkami – toczenie palcami, masaż dłoni, rzucanie i łapanie;
- zabawy w majsterkowanie – wkręcanie śrub, wbijanie bezpiecznych gwoździ, używanie śrubokrętów;
- cięcie nożyczkami – nauka chwytu, otwierania i zamykania nożyczek, cięcie pasków papieru a później wycinanie kształtów;
- kreślenie śladów patykiem na piasku czy kredą na chodniku, bazgranie, kolorowanie, rysowanie na papierze.
Obserwuj nas na
Obserwuj nas na
Pomóż nam z Googlem.
To dla nas bardzo ważne!
Kliknij biały przycisk Google Wiadomości poniżej.
Kliknij gwiazdkę w prawym górnym rogu, obok naszego logo.
Gotowe!
Dziękujemy!
Następny artykuł
Czytaj więcej
Rozwój motoryki małej i dużej u dzieci: Kluczowe elementy rozwoju
Ważnym elementem rozwoju dziecka jest rozwój motoryki, zarówno małej, jak i dużej. Motoryka mała odnosi się do umiejętności manualnych, takich jak chwytanie, trzymanie, rysowanie czy pisanie. Natomiast motoryka duża dotyczy umiejętności ruchowych, takich jak chodzenie, bieganie czy skakanie. Oba te rodzaje motoryki są ze sobą ściśle powiązane i wpływają na ogólny rozwój fizyczny dziecka.
Motoryka mała - jak pomóc dziecku ją ćwiczyć?
Zastanawiasz się czasami, dlaczego dziecko Twojej koleżanki pięknie trzyma kredki czy długopis, a Twoje wciąż tego nie potrafi? Albo, że sprawnie zawiązuje sznurowadła, podczas gdy Twój maluch zna każdy kolejny ruch, ale nie potrafi go wykonać? To wszystko ma związek z motoryką małą. Musisz wiedzieć, że żadne dziecko się z tym nie rodzi. To, jak bardzo będzie u niego sprawna motoryka mała, zależy od ciebie, jako rodzica.