Czy można zwrócić prezent kupiony w sieci?

Coraz częściej kupujemy prezenty w internecie. Niestety nierzadko zdarza się, że zakupiony towar ma się nijak do tego, znajdującego się w ofercie albo po przyjściu przesyłki dochodzimy do wniosku, że kupiliśmy coś zbyt pochopnie. Wtedy pojawia się pytanie czy można nietrafiony zakup zwrócić?
Tak, ale… Zgodnie z prawem klientowi dokonującemu zakupu lub korzystającemu z usług za pośrednictwem internetu przysługuje 14-dniowy okres wypowiedzenia umowy ( w tym umowy kupna-sprzedaży, czyli możliwość oddania towaru) bez podania przyczyny. Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz, dostarczony przez sprzedawcę i odesłać go wraz z towarem i paragonem lub fakturą. Jeśli te wymogi zostaną spełnione wówczas sprzedawca ma obowiązek przyjąć oddawany towar i zwrócić pieniądze. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej reguły:
  1. Nie zwrócisz towaru spersonalizowanego – prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje w stosunku do spersonalizowanych towarów np. odzieży szytej na miarę, kalendarza drukowanego na zamówienie itp.;
  2. Nie możesz zwrócić towaru o krótkim okresie przydatności np. żywności;
  3. Nie można odesłać nagrań dźwiękowych, filmów, oprogramowania i innych produktów zapisywanych w technologii cyfrowej, chyba, że znajdują się one np. na płycie CD w oryginalnym opakowaniu i zafoliowanej.
„Zwrotów nie przyjmujemy” Niektóre sklepy internetowe na swoich stronach lub w regulaminie mają zapis informujący o nieprzyjmowaniu zwrotów. Jest to sprzeczne z obowiązującym w Polsce prawem. Dlatego też sklep nie ma możliwości domówienia przyjęcia rezygnacji z zawartej umowy lub oddania zakupionych przedmiotów – chyba, że zachodzą przesłanki wymienione wyżej. Brak faktury lub paragonu Jednym z warunków oddania produktu do sklepu jest dołączenie do zwracanego towaru faktury lub paragonu. Jeśli sprzedawca nie dostarczył dokumentów fiskalnych lub uległy one zniszczeniu, wówczas za potwierdzenie zakupu może służyć wydruk z konta bankowego, z którego dokonano płatności. Jako dowód zakupu może być też potraktowana korespondencja mailowa prowadzona między klientem a sprzedawcą. A co z aukcjami W internecie poza sklepami funkcjonują również serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe, za pośrednictwem których dokonywane są zakupy. Jeśli na takim serwisie kupisz produkt oferowany przez firmę, wówczas obowiązują te same zasady, co w przypadku zakupu w sklepie. Nieco inaczej jest w przypadku zakupu produktów od osób prywatnych. W takim wypadku przepisy dotyczące odstąpienia od umów nie obowiązują i tylko od sprzedawcy zależy czy przyjmie zakupiony towar z powrotem. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy towar jest uszkodzony, o czym sprzedawca nie poinformował kupującego. Wówczas sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi. W takim wypadku możesz zwrócić towar, zażądać jego naprawy lub obniżenia ceny. Skargi Większość przedsiębiorców i osób prywatnych respektuje obowiązujące w naszym kraju przepisy. Jeśli jednak trafisz na nieuczciwą firmę możesz złożyć na nią skargę w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.   Źródło zdjęcia: pixabay.com
Autor:
redaktor zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł