Nie postanawiaj, tylko zacznij zdrowo się odżywiać!

Zdrowie Kuchnia Poniedziałek, 26 lutego 2018
Oceń:
4 / 8 głosów
Nie postanawiaj, tylko zacznij zdrowo się odżywiać!

Postanowienia noworoczne… Któż z nas ich nie robi? Najczęściej powstaje z tego gorzka lista wyrzutów, której nie udaje się zrealizować, bo nie pozwala nam na to stres, tryb życia czy po prostu brak czasu. Wśród postanowień pojawia się najczęściej myśl o zdrowym odżywianiu. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem? I dlaczego zdrowe odżywianie wydaje się równocześnie tak skomplikowane?

Zdrowa dieta na co dzień

Dobrymi chęciami wybrukowane jest piekło – znamy to powiedzenie. Chcemy się więcej ruszać (Instytut Żywności i Żywienia zaleca codzienną dawkę ruchu, minimum 30 minut), zdrowiej jeść i zacząć zdobywać wiedzę na temat prawidłowej, zbilansowanej diety. Sporo się o tym mówi, ale na stołach Polaków nadal znajdziemy sporo przetworzonej żywności, nieregularna jest również częstotliwość posiłków, gdy tymczasem powinniśmy jadać niewielkie porcje 4-5 razy dziennie. W ten sposób nasz organizm jest w stanie strawić każdy posiłek, a my nie czujemy się ociężali i zmęczeni. Jedzenie dwóch obfitych posiłków w ciągu dnia zdecydowanie nam nie służy!

 

Piramida żywienia, czyli codzienna dieta, oparta na prostych zasadach

Pozostaje więc pytanie: skąd czerpać wiedzę o zdrowym odżywianiu? Odpowiedź jest prosta. Nie trzeba kończyć dietetyki, wystarczy zapoznać się uważnie z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. To właśnie to proste, graficzne przedstawienie zasad pomoże w codziennym życiu zachować równowagę pomiędzy jedzeniem, przyjemnościami a aktywnością fizyczną. Została ona stworzona dla wszystkich zdrowych osób, aby móc dbać o siebie, bazując na naturalnych produktach. Nie znajdziemy w niej żywności wysoko przetworzonej, słodyczy czy białego cukru. To wyznacznik bazy żywnościowej, z której możemy przygotować nasze codzienne posiłki, mając pewność, że są dla nas pełnowartościowe.

Patrząc na piramidę od razu zauważymy, co powinno stanowić podstawę codziennego funkcjonowania: ruch, a zaraz potem warzywa i owoce w diecie. Dlaczego to właśnie one znalazły się na pierwszym planie?

 

Najlepsze dla naszego organizmu

Warzywa i owoce mają na nasz organizm zbawienny wpływ. Zmniejszają ryzyko zachorowań na choroby okładu krążenia, a nawet nowotworów. Zapobiegają i wspomagają leczenie otyłości, cukrzycy, zwalniają procesy starzenia, a przede wszystkim: poprawiają nasze codzienne samopoczucie. Warzywa i owoce zawierają także 95-98% wody, która jest nam niezbędna. Powinniśmy wypijać jej minimum 1,5 litra dziennie, co jak wiadomo – dla wielu stanowi spore wyzwanie. Więcej ciekawych artykułów na temat warzyw znajdziecie na dietetyk.guru.

Stosując się do piramidy żywienia, bardzo szybko poczujemy się po prostu lepiej i „lżej”. Szczególną różnicę zauważymy zwłaszcza zimą, kiedy brakuje nam słońca, a dzień jest krótki.

Aby nasza dieta była w pełni zbilansowana, powinniśmy do niej dołączyć również węglowodany w postaci produktów zbożowych, nabiał (najlepiej mleko, jogurty i kefiry), strączki, chude mięso, ryby, oleje roślinne i orzechy. Jak widać, nie ma w tym nic skomplikowanego, łatwo więc obalić mit, że wiedza na temat zdrowej żywności i zbilansowanej diety jest trudna do zdobycia.

Nagrodą będzie nie tylko lepsze samopoczucie i zdrowie, ale także zastrzyk energii, tak bardzo potrzebny nam zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Sięgając po sezonowe owoce i warzywa wzmagamy odporność, a nawet przeganiamy chandrę. Nikt z nas nie lubi czekać na efekty. Stosując zbilansowaną dietę codziennie – przyjdą one szybko i zostaną na długo. Cały sekret tkwi przecież w systematyczności i przestrzeganiu prostych zasad.

Źródło zdjęcia: www.pixabay.com