Jak rozpoznać ADHD? 16 typowych objawów

Dziecko Niedziela, 19 stycznia 2014
Oceń:
4 / 89 głosów
Jak rozpoznać ADHD? 16 typowych objawów

DHD czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń dziecięcych. Występuje również u dorosłych, którzy jednak byli do tego predestynowani jako dzieci.

Rozpoznanie ADHD wydaje się stosunkowo proste, musimy jednak pamiętać, że nie opiera się ono o samo stwierdzenie nadpobudliwości dziecka – nie można w ten sposób oceniać każdego dziecka, które wykazuje dużą energię.

Dzieci z ADHD charakteryzują się szeregiem innych, znacznie bardziej specyficznych cech, które pozwalają na diagnozę i leczenie.

Przedstawiamy najważniejsze z nich, które pomogą rodzicom w zauważeniu pewnych nieprawidłowości u swoich pociech:

1. Choroba zaczyna się około 5 roku życia. Wtedy też pojawiają się pierwsze objawy i trudności opisanej poniżej.

2. ADHD częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek.

3. Dziecko z ADHD bardzo szybko zmienia obiekt zainteresowania z jednego zadania na drugie. Żadne z zadań nie może zostać dokończone.

4. Aktywność dziecka z ADHD jest przez nie samo słabo kontrolowana oraz znacznie przewyższa aktywność innych dzieci w tym samym wieku.

5. Dziecko ma znaczne trudności z utrzymaniem uwagi.

6. Jest impulsywne w wielu częściach swojego życia.

7. Dziecko często chodzi bez celu, bardzo szybko podrywa się z miejsca.

8. Przymusowo wymachuje rękoma lub nogami, skacze i krzyczy.

9. Dziecko nie potrafi samo pozostać bez ruchu przez dłuższy czas. Cały czas wydaje się znacznie pobudzone.

10. Dziecko myśli bardzo pobieżne, szybo męczy się w zetknięciu z problemami intelektualnymi. Nie lubi się uczyć i niechętnie to robi.

11. Dziecko z ADHD ma trudności z zaplanowaniem nawet najbardziej prostych czynności oraz w połączeniu wielu myśli w jedną.

12. Mogą wystąpić również znaczące problemy językowe i zaburzenia mowy np. problemy z artykulacją, późniejsze rozwinięcie się mowy, pomijanie wyrazów w zdaniu, ogólne problemy ze strukturą zdania oraz niestaranne i brzydkie pismo.

13. Dziecko reaguje bardzo emocjonalnie, nieraz są to emocje zbyt silne i nieadekwatne do bodźca.

14. Dziecko często wybucha złością, nie potrafi się opanować. Ekspresyjnie wyraża każde swoje działanie.

15. W grupie rówieśniczej chce dominować oraz próbuje przypodobać się koleżankom i kolegom.

16. Ma znaczne trudności ze snem, zasypianiem. Z drugiej jednak strony bardzo wcześnie wstaje z łóżka.