Wdychaj spokój, wydychaj stres - oto najprostsza metoda uspokojenia się

Zdrowie Psychologia Środa, 12 grudnia 2018
Oceń:
4 / 21 głosów

Oddychanie jest procesem, który toczy się nieprzerwanie, cały czas, od chwili narodzin aż do śmierci, i przez większość czasu w ogóle nie poświęcamy mu uwagi. Nie musimy, ponieważ jest to czynność automatyczna. Świadoma praca z oddechem jest jednak znaną i sprawdzoną metodą relaksacyjną. Oddech wykorzystywany jest w medytacji, ale także w psychoterapii i medycynie. W szkole rodzenia kobiety uczy się, jak oddychać, by zmniejszyć bolesność skurczy.

Jak oddychać w sposób dobroczynny dla organizmu? Polecane jest zwłaszcza oddychanie brzuszne, inaczej oddychanie przeponą. Pozwalamy, by powietrze wypełniło całe płuca, także ich dolne partie, co sprawia, że przepona odkształca się, a brzuch wypina. W cywilizacji, która premiuje płaski brzuch, ten typ oddychania nie jest doceniany, a szkoda, bo sprzyja zdrowiu i uspokaja. Jeśli chcesz, by w twoim życiu było więcej harmonii i spokoju, wykonuj w wolnych chwilach następujące ćwiczenie:

Usiądź albo połóż się, przyjmij pozycję, która jest wygodna. Połóż jedną dłoń na klatce piersiowej a drugą na brzuchu, a potem zrób kilka głębszych oddechów, czyli takich, które będą w większym stopniu wypychać dłoń na brzuchu niż dłoń na klatce piersiowej. Poobserwuj, jak się czujesz. Zrób to tylko kilka razy! Jeśli wcześniej nie oddychałaś w ten sposób, możesz poczuć lekkie zawroty głowy - to znak, że przyjęłaś więcej tlenu niż zazwyczaj. Objawy po chwili miną, gdy wrócisz do naturalnego dla ciebie oddechu. Z czasem możesz wydłużać czas oddychania przeponą, a docelowo zachęcamy, byś w ogóle wróciła do najzdrowszego dla ciebie, głębszego oddechu.

A jak uspokoić się oddechem w sytuacji stresowej?

Jeśli jesteś zdenerwowana, skup się  na chwilę na oddechu. Nie potrzebujesz dużo czasu: minuta czy dwie to aż nadto, by się uspokoić. Niekiedy nie będziesz miała tyle czasu. Ale nawet kilka świadomych oddechów da ci przestrzeń, by spojrzeć na sytuację z większym spokojem. Oddychaj nieco głębiej niż zwykle, lecz nie za głęboko, by nie doprowadzić do zawrotu głowy. Możesz wyobrazić sobie, że wraz z wdechem wprowadzasz do organizmu spokój, siłę, równowagę, mądrość, wszystko to, czego w danej chwili ci potrzeba. Wraz z wydechem wydychaj złość, niepokój, pośpiech, frustrację, to wszystko, co ci nie sprzyja.

Wypróbuj to ćwiczenie nie raz, lecz wiele razy. Pamiętaj, że to praktyka czyni mistrza!

Świadomy oddech może mieć dobroczynny wpływ na zdrowie i samopoczucie

Źródło: www.unsplash.com