Wdychaj spokój, wydychaj stres - oto najprostsza metoda uspokojenia się
Udostępnij Google News
Zdrowie

Wdychaj spokój, wydychaj stres - oto najprostsza metoda uspokojenia się

Oddychanie jest procesem, który toczy się nieprzerwanie, cały czas, od chwili narodzin aż do śmierci, i przez większość czasu w ogóle nie poświęcamy mu uwagi. Nie musimy, ponieważ jest to czynność automatyczna. Świadoma praca z oddechem jest jednak znaną i sprawdzoną metodą relaksacyjną. Oddech wykorzystywany jest w medytacji, ale także w psychoterapii i medycynie. W szkole rodzenia kobiety uczy się, jak oddychać, by zmniejszyć bolesność skurczy.

Jak oddychać w sposób dobroczynny dla organizmu? Polecane jest zwłaszcza oddychanie brzuszne, inaczej oddychanie przeponą. Pozwalamy, by powietrze wypełniło całe płuca, także ich dolne partie, co sprawia, że przepona odkształca się, a brzuch wypina. W cywilizacji, która premiuje płaski brzuch, ten typ oddychania nie jest doceniany, a szkoda, bo sprzyja zdrowiu i uspokaja. Jeśli chcesz, by w twoim życiu było więcej harmonii i spokoju, wykonuj w wolnych chwilach następujące ćwiczenie:

Usiądź albo połóż się, przyjmij pozycję, która jest wygodna. Połóż jedną dłoń na klatce piersiowej a drugą na brzuchu, a potem zrób kilka głębszych oddechów, czyli takich, które będą w większym stopniu wypychać dłoń na brzuchu niż dłoń na klatce piersiowej. Poobserwuj, jak się czujesz. Zrób to tylko kilka razy! Jeśli wcześniej nie oddychałaś w ten sposób, możesz poczuć lekkie zawroty głowy - to znak, że przyjęłaś więcej tlenu niż zazwyczaj. Objawy po chwili miną, gdy wrócisz do naturalnego dla ciebie oddechu. Z czasem możesz wydłużać czas oddychania przeponą, a docelowo zachęcamy, byś w ogóle wróciła do najzdrowszego dla ciebie, głębszego oddechu.

A jak uspokoić się oddechem w sytuacji stresowej?

Jeśli jesteś zdenerwowana, skup się  na chwilę na oddechu. Nie potrzebujesz dużo czasu: minuta czy dwie to aż nadto, by się uspokoić. Niekiedy nie będziesz miała tyle czasu. Ale nawet kilka świadomych oddechów da ci przestrzeń, by spojrzeć na sytuację z większym spokojem. Oddychaj nieco głębiej niż zwykle, lecz nie za głęboko, by nie doprowadzić do zawrotu głowy. Możesz wyobrazić sobie, że wraz z wdechem wprowadzasz do organizmu spokój, siłę, równowagę, mądrość, wszystko to, czego w danej chwili ci potrzeba. Wraz z wydechem wydychaj złość, niepokój, pośpiech, frustrację, to wszystko, co ci nie sprzyja.

Wypróbuj to ćwiczenie nie raz, lecz wiele razy. Pamiętaj, że to praktyka czyni mistrza!

Źródło: www.unsplash.com
Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie