6 rzeczy które warto wiedzieć o obiadkach z ryb dla dzieci

Dziecko Poniedziałek, 10 lutego 2014
Oceń:
4 / 31 głosów
6 rzeczy które warto wiedzieć o obiadkach z ryb dla dzieci

Ryba jest składnikiem posiłków, który poleca się już dla najmłodszych dzieci. Nawet niemowlaki, w swoich pierwszych stałych  obiadkach powinny dostawać różnorodne ryby. Oczywiście jeśli przygotowujemy jedzenie samodzielnie najbardziej wskazany jest zakup fileta, aby nie męczyć się z wydłubywaniem ości, których nie wolno podawać maluchowi.

Rybę można przygotować na najróżniejsze sposoby - idealna dla szkraba będzie ugotowana w wodzie lub na parze, z czasem w ramach urozmaicenia możemy ją również upiec bądź usmażyć. Niniejszy tekst przedstawia informacje, które każda mama powinna znać na temat ryb, pokazujemy również dlaczego małe dzieci powinny je jeść.

Przedstawiamy najważniejsze informacje o rybach.

1. Ryba to posiłek nawet dla niemowlaka

Moment, w którym podamy dziecku rybę uzależniony jest od sposobu karmienia. Niektóre mamy krócej inne dłużej karmią swoje pociechy piersią. Jeśli więc korzystamy z syntetycznych mieszanek to pierwsze danie zawierające rybę podać możemy już gdy maluch ukończy 5 miesięcy. Jeśli jednak nasz szkrab nadal karmiony jest mlekiem mamy najlepszym rozwiązaniem będzie poczekać do 7 miesiąca życia. Pierwszą rybkę gotujemy i miksujemy z delikatną zupką jarzynową. Gdy nasza pociecha ukończy 10 miesięcy możemy zdecydować się na podanie ryby w formie drugiego dania obiadowego.

2. Ryba jest potrzebna

Większość ryb wyróżnia się znacznie delikatniejszym smakiem i fakturą po ugotowaniu niż najpopularniejsze mięsa, dlatego stanowi wygodny i lekki posiłek. Jednak dietetycy i lekarze wskazują ryby jako bardzo potrzebny składnik żywieniowy. Wynika to z faktu, że w ich składzie znajdują się ogromne pokłady kwasów Omega -3 (prawidłowy rozwój mózgu oraz układu nerwowego), Witaminy D (zbyt małe dostarczanie tego składnika do organizmu może doprowadzić do pojawienia się poważnych chorób autoimmunologicznych) oraz jodu, który wspomaga prawidłową pracę gruczołu tarczycy.

3. Bezpieczeństwo

Przygotowując jedzenie dla dziecka samemu możemy wykonywać niewielkie ilości, mrozić gotowe porcje lub wekować. Zapewni to bezpieczeństwo malucha i świeżość jedzenia. Jeśli decydujemy się na karmienie szkraba gotowymi wyrobami, przechowujmy je nie otwarte, zamknięte fabrycznie, powinny również stać w temperaturze pokojowej, w miejscu  zaciemnionym. Jeśli bierzemy do ręki gotowy posiłek i możliwe jest wciśnięcie palcem środka jego wieczka lepiej nie podawać go dziecku.

4. Ryba z morza ale również z jeziora

Czasem pojawia się pytanie jaką rybę wybrać dla dziecka? Czy lepsze i zdrowsze są te morskie czy dziecko powinno również spożywać te pochodzące ze zbiorników słodkowodnych.Pewne jest, że te pochodzące z morza całkowicie deklasują jeziorne poziomem zawartości kwasów Omega - 3. Jednak zdecydowanie na plus ryb z zbiorników śródlądowych przemawia zawarta w nich ilość łatwo przyswajalnego białka, które jest niezbędnym składnikiem dla rozwijającego się organizmu.

5. Kontrolowany skład

Gotowe, dostępne w sklepach wyroby żywieniowe dla najmłodszych muszą przejść serię restrykcyjnych kontroli i stosować się do surowych norm. Prawo uznaje takie posiłki za środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego, chroniąc w ten sposób najmłodszych odbiorców. Producentom "słoiczków" dla dzieci nie wolno dodawać do nich konserwantów, barwników ani wszelkiego rodzaju wzmacniaczy smaku. Dodatkowo konieczne jest konsultowanie przygotowywanych dań z lekarzami lub dietetykami, ponieważ ich składniki powinny być przystosowane do potrzeb dzieci na różnym etapie rozwoju.

6. Przygotowanie

Przed podaniem dziecku obiadku czy innego słoiczka należy go odpowiednio przygotować. Niezależnie od tego czy przygotowujmy jedzenie samodzielnie czy korzystamy z gotowych obiadków należy przełożyć do niewielkiej miseczki właściwą ilość  i ogrzewać ją w kąpieli wodnej - jednak woda nie powinna być gorąca. Co jakiś czas mieszajmy danie aby całe miało jednolitą temperaturę. Można również skorzystać z elektrycznego podgrzewacza do mleka i wstawić do niego słoiczek. Jeśli zostało nam jedzenie w słoiczku, którego nie podgrzewałyśmy wstawmy je do lodówki jednak nie powinno być przechowywane dłużej niż 48h.

Marta