7 ziół, które w naturalny sposób poprawią ci nastrój

Zdrowie Środa, 13 marca 2019
Oceń:
4 / 33 głosów
7 ziół, które w naturalny sposób poprawią ci nastrój

Często Ci się zdarza, że masz wahania nastroju; jednego dnia jesteś pełna energii, chęci do życia, a drugiego przygnębiona i smutna? Każdy z nas ma okresy gorszego samopoczucia. Jeśli jednak zły nastrój trwa już kilka dni i nie możesz sobie z nim poradzić, sięgnij po preparaty przygotowane na bazie naturalnych składników – czyli ziół.

Ziele Świętego Jana, czyli dziurawiec zwyczajny

W stanach niepokoju, złego samopoczucia, przygnębienia czy zmianach nastroju związanych z przekwitaniem zastosuj dziurawiec zwyczajny (łac. Hypericum perforatum) – to roślina, która ma szerokie zastosowanie w ziołolecznictwie. Zawiera m.in. hiperycynę (czerwony barwnik), która nasila neurotransmisję w układzie noradrenergicznym i serotoninergicznym, hamując w ten sposób selektywnie wychwyt zwrotny serotoniny, co wpływa na poprawę nastroju. Dziurawiec nie powinien być stosowany u kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz przyjmujących środki antykoncepcyjne, gdyż może osłabiać ich działanie. Stosowany razem z teofiliną lub digoksyną obniża ich poziom w organizmie. Przed zastosowaniem tej rośliny skonsultuj się z lekarzem, jeśli zażywasz leki przeciwdepresyjne z grupy SSRI oraz IMAO. Dziurawiec nasila także działanie przeciwzakrzepowe antagonistów witaminy K (acenokumarol oraz warfaryna). Jeśli stosujesz dziurawiec, unikaj również przebywania na słońcu czy korzystania z solarium, by nie ulec poparzeniom. Zawarta w tym surowcu hiperycyna zwiększa wrażliwość na światło słoneczne. W aptece dziurawiec występuje w postaci tabletek, intraktu, herbatek fix i zioła do zaparzania.

Szafran – roślina jak złoto na poprawę nastroju

Najdroższa przyprawa na świecie, nadającą potrawom niepowtarzalny aromat, kolor i smak, czyli krokus uprawny (Crocus sativus), szerzej znany pod nazwą szafran. Zawiera on w swoim składzie m.in. krocynę, gorzką pikrokrocynę oraz olejki lotne (ok. 2%). Pomaga utrzymać pozytywny nastrój, wspomaga utrzymanie równowagi emocjonalnej. W aptece dostępne są tabletki i nalewka z szafranu. W badaniach wykazano, że ekstrakt z szafranu podawany pacjentom z łagodną i średnią depresją poprawił ich stan po 6 tygodniach. To działanie przypisuje się zwiększeniu poziomu serotoniny i dopaminy w ośrodkowym układzie nerwowym.

Ziele serdecznika na poprawę nastroju w okresie przekwitania

Roślina bardzo łatwa w uprawie, rośnie praktycznie wszędzie. Jest znana z łagodzenia zespołu napięcia przedmiesiączkowego i uderzeń gorąca w okresie menopauzy. Gdy borykasz się z napięciem nerwowym, niepokojem lub masz stany lękowe, również sięgnij po ziele serdecznika. Zawiera w swoim składzie m.in. leonurynę, garbniki, sole mineralne, flawonoidy oraz olejek eteryczny. Natomiast w przypadku kontaktu ze skórą może powodować wysypkę i zwiększoną wrażliwość na słońce.

Sudety, Karpaty a może…

Wyjazd w góry to bardzo dobry pomysł, aby się odstresować i poprawić sobie humor, choć nie wszyscy mogą sobie pozwolić na spontaniczny wyjazd. Zamiast tego warto sięgnąć po różeniec górski, który występuje w tych regionach. W „Nordic Journal of Psychiatry”, czasopiśmie poświęconym psychiatrii, pojawił się artykuł poświęcony badaniom ekstraktu z różeńca górskiego w aspekcie kojącego wpływu na osoby cierpiące na łagodną depresje. Prowadzone badania były w fazie klinicznej na grupie osób (kobiet i mężczyzn) w wieku 17-70 lat wybranych na podstawie oceny zdrowia przy użyciu ankiety Becka Depression Inventory i Hamilton Rating Scale. Skuteczność leku oceniano od początku do 42. dnia badania. Z otrzymanych wyników ustalono, że dawka 340-680 mg na dobę podawana przez 6 tygodni wpływa na znaczną poprawę pacjentów cierpiących na depresję wraz z bezsennością oraz niestabilnością emocjonalną. Mimo obiecujących wyników naukowcy zwracają uwagę, że różeniec górski nie powinien być stosowany jako samodzielna terapia.

Męczennica (passiflora)

Roślina o nazwie kojarzącej się z cierpieniem znalazła zastosowanie w leczeniu zaburzeń lękowych. W celu określenia skuteczności leku były prowadzone badania polegające na testowaniu wśród trzech grup pacjentów zioła, związku chemicznego (oksazepamu) oraz placebo. Rezultatem tych działań było udowodnienie skuteczności leczenia zaburzeń lękowych przez passiflorę przy jednocześnie rzadszych skutkach niepożądanych w stosunku do oksazepamu.

Werbena

Znana ze starożytności roślina, dziś bardziej popularna jako herbatka. Idealnie nadaje się do poprawy nastroju, zmniejszenia niepokoju. Jest to relaksujące zioło, które może stymulować uwalnianie dopaminy i serotoniny zwanych hormonami szczęścia. Idealnie nadaje się do spożycia wieczorem po nerwowym i trudnym dniu, ponieważ pomaga się zrelaksować i zasnąć. W aptece dostępna w postaci kropli.

Medycyna chińska

Roślina popularna w medycynie chińskiej – cytryniec chiński (Schisandra chinensis) – może wpłynąć na poprawę Twojego nastroju i samopoczucia. Owoce tej rośliny były stosowane jako środki uspokajające i nasenne. Naukowcy przeprowadzali badania na myszach, mierząc poziom lęku przy pomocy testu światło-ciemność (light-dark) polegającego na umieszczeniu myszy w dwóch szczelnych komorach oddzielonych drzwiami, dzięki czemu mysz mogła przemieszczać się z jednego pomieszczenia do drugiego. W jednej komorze było intensywne światło, a w drugiej było ciemno. Zwierzę biorące udział w eksperymencie wykazywało duży niepokój, mierzony ilością przejść z jednej komory do drugiej oraz ilością czasu, jaki mysz spędzała w poszczególnych pomieszczeniach. W efekcie wywołany stres powodował obniżenie poziomów dopaminy i serotoniny w korze mózgowej. Kolejnym krokiem było podanie ekstraktu z cytryńca chińskiego, który odwrócił negatywny stan.

Co to jest nastrój?

Nastrój jest stanem emocjonalnym trwającym zwykle kilka godzin, dni i tygodni. Jeśli Twój zły stan emocjonalny trwa długo i czujesz, że Twój nastrój się pogarsza, skonsultuj się z lekarzem lub psychologiem.

Przy mniejszym nasileniu objawów możesz pomagać sobie wymienionymi wyżej ziołami, które znajdziesz np. na https://www.doz.pl/apteka/k4026-Ziola_i_herbaty.

Artykuł sponsorowany