6 zalet spożywania kwasów omega-3

Zdrowie Poniedziałek, 10 marca 2014
Oceń:
5 / 35 głosów
6 zalet spożywania kwasów omega-3

Kwasy omega-3 należą do grupy kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Nazywane są one również kwasami NNKT czyli w rozwinięciu skrótu Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi.

Są one niezbędne w prawidłowym i zdrowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. W ponad 60% są kwasami najczęściej występującymi w mózgu, plemnikach oraz siatkówce oka. Spożywamy je najczęściej jedząc ryby, w tym szczególnie ryby morskie, takie jak sardele, dorsze, sardynki, śledzie, makrele czy łososie.

1. Zły cholesterol

Kwasy omega-3 pozwalają obniżyć występowanie tak zwanego złego cholesterolu, powodują również regulację poziomu lipidów. Osoby spożywające kwasy omega-3 mają więcej zdrowego cholesterolu, nawet niż wegetarianie – do takich wniosków doszli brytyjscy naukowcy wykonujący badania dotyczące kwasów omega-3.

2. Choroby serca

Spożywanie kwasów omega-3 pozwala uchronić się przed miażdżycą czy nadciśnieniem. Dodatkowo blokują one działanie prostaglandyn oraz leukotrienów – substancji powodujących krzepnięcie krwi i tworzenie się groźnych dla życia człowieka skrzeplin, które w najgorszym przypadku przemieścić mogą się do serca i zaburzyć jego działanie. Kwasy omega-3 regulują również rytm serca i zmniejszą kurczliwość naczyń krwionośnych.

3. Zdrowa skóra

Przeciwzapalne działanie kwasów omega-3 zostało potwierdzone w badaniach. Dzięki temu dieta w nie bogata szczególnie polecana jest przez dermatologów. Poprawiają koloryt skóry oraz naturalnie ją nawilżają i wygładzają. Szczególnie dieta taka polecana jest osobom z chorobami skóry np. z łuszczycą.

4. Odporność

Układ immunologiczny człowieka dostaje swoistego zastrzyku energii w zetknięciu z dobroczynnym działaniem kwasów omega-3. Szybciej wytwarza on wtedy czerwone i białe krwinki. Dodatkowo zawarty w kwasach omega-3 kwas eikozapentaenowy EPA hamuje powstawanie substancji pozapalnych, a więc ostatecznie chroni nas od zachorowania wspomagając pracę układu odpornościowego.

5. Depresja

Spożywanie kwasów omega-3 ma korzystny wpływ również na samopoczucie oraz zdrowie psychiczne. Osoby z niskim poziomem kwasu DHA we krwi cierpią często na powracająca depresję, dystymię, oraz wykazują ogólne zmęczenie i senność.

6. Choroba Alzheimera i demencja

Według niedawnych odkryć naukowych kwasy omega-3 pozwalają na zahamowanie tworzenia się tzw. płytek amyloidalnych, które prowadzą do niszczenia neuronów i w konsekwencji doprowadzają do choroby Alzheimera. Możemy więc chronić się przez demencją spożywając więcej potraw zawierających kwasy omega-3.