6 sposobów przezwyciężenia nieśmiałości

Psychologia Sobota, 12 lipca 2014
Oceń:
4 / 19 głosów
6 sposobów przezwyciężenia nieśmiałości

Nieśmiałość jest stanem doświadczanym przez wszystkich ludzi. U niektórych stan ten może przerodzić się w cechę − dłużej lub krócej trwałą. Wydaje się więc, że nieśmiałość można "leczyć" tzn. spróbować jej zaradzić, zniwelować jej destrukcyjny wpływ na nasze życie.

Dlaczego jesteśmy nieśmiali?

Nieśmiałość pojawia się jako odpowiedź na krytykę czy też zwyczajnie ocenę innych ludzi. Bojąc się jednego i drugiego stajemy się nieśmiali, czyli odczuwamy jakoby chęć odsunięcia się w cień, pozostania poza widokiem innych osób. Odczuwamy przy tym skrępowanie, zakłopotanie, strach i lęk. Będąc nieśmiali koncentrujemy się na samych doznaniach nieśmiałości i wynikających z nich ocenach innych osób. Nie możemy przez to również skupić się na działaniu.

Jak radzimy sobie z nieśmiałością?

Niestety najczęściej radzenie sobie z nieśmiałością jest równoznaczne zaniechaniu działania, które wywołuje odczuwanie tych niepożądanych emocji. Paradoksalnie, to poddanie się działaniu, pójście na tzw. żywioł, pozwoliłoby (w większości przypadków) uwolnić się od nieśmiałości, przezwyciężyć ją.

Czy inni wiedzą, że odczuwamy nieśmiałość?

Nieśmiałość łączy się z fizycznością sprawiając, że odczuwamy przyspieszony puls, mocne bicie serca, uderzenia gorąca manifestujące się w zaczerwienieniu policzków. Osoby postronne zauważają także napięcie mięśni, czasem drżenie i nadmierną potliwość.

Jak radzić sobie z nieśmiałością?

1. Odnalezienie sytuacji stresujących

Na początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie sytuacje wywołują we mnie odczucia nieśmiałości? Warto spisać je na kartce. Kartkę zaś wywiesić można w widocznym miejscu w domu, na przykład obok lustra. Wśród najczęściej wywołujących nieśmiałość sytuacji wymienia się: kontakty intymne, opowiadanie o skrywanych uczuciach i swoich emocjach, wystąpienia publiczne, obcowanie z ludźmi ważnymi dla nas − autorytetami, proszenie o pomoc.

2. Konfrontacja sytuacji stresowych

Po wypisaniu listy sytuacji w obliczu, których stajemy się nieśmiali, czas na konfrontację psychiczną i myślową. Spoglądając na tę listę starajmy się jak najczęściej wyobrażać sobie daną sytuacją, przy czym nas samych należy sobie wyobrażać jako osoby pewne siebie i zdecydowanie odnoszące sukces. Sytuacja zawsze powinna kończyć się pozytywnie.

3. Zwrócenie uwagi na wydarzenia w przeszłości

Nieśmiałość może być wynikiem wygórowanych oczekiwań rodziców, przykrych wspomnień z lat młodzieńczych i dzieciństwa dotyczących odrzucenia czy też niedostatecznego kontaktu z rówieśnikami. Przypomnijmy sobie najbardziej stresujące wydarzenia z naszego życia. Zapiszmy je w formie listy i ponownie spróbujmy przeżyć je na nowo, tym razem jednak odwracając je w ten sposób, by kończyły się dla nas pomyślnie.

4. Prawienie sobie komplementów

Osoby, które często doświadczają nieśmiałości powinny jak najczęściej chwalić samych siebie. Nawet za najmniejsze rzeczy, za niewielkie osiągnięcia. Bardzo ważnym jest spojrzenie na siebie z innej, lepszej perspektywy. Ukazanie samemu sobie swoich pozytywnych i mocnych stron, które następnie można okazać otoczeniu.

5. Nie porównuj się z innymi

Znajdując swoje pozytywne cechy, nigdy nie porównuj się z innymi osobami. Nie próbuj tłumaczyć sobie, że jednak nie jesteś w czymś najlepsza, bo znasz osobę X, która na pewno Cię prześcignie. Jesteś wyjątkowa, a na tą wyjątkowość składa się cały zestaw Twoich cech czy umiejętności, nie tylko ta jedna wybrana, którą chcesz porównywać z innymi.

6. Ucz się śmiałości powoli

Jeśli Twoja nieśmiałość wynika z doświadczeń z innymi i objawia się w kontaktach międzyludzkich, zastosuj się do tej rady. Staraj się poznać nowych ludzi, chodzić w miejsca, w których możesz spotkać ciekawe osoby, chętne do rozmowy. Spróbuj zażartować w osiedlowym sklepie czy uśmiechnąć się do nieznajomego. Przełam swój pierwszy wstyd, naucz się śmiałości powoli.