insulinooporność

Dieta w insulinooporności – co można jeść?

Insulinooporność to poważny problem naszego wieku. Badania donoszą, że nawet połowa społeczeństwa może cierpień na tę przypadłość i nawet o tym nie wiedzieć. Regularnie badania są bardzo ważne, bo jeśli nie będziemy się na nich stawiać, nie poznamy ewentualnej diagnozy, a nieleczona insulinooporność niestety przeradza się z cukrzycę. Okazuje się jednak, że dietą oraz regularną aktywnością fizyczną można skutecznie zminimalizować problem. Jaka powinna być dieta w insulinooporności?
Reklama

Co to właściwie jest ta insulinooporność?

O insulinooporności można mówić wtedy, gdy nasz organizm ma problem z obniżaniem poziomu cukru we krwi, a ten cukier podnosi się przecież regularnie zawsze wtedy, gdy coś jemy. Gdy tkanki źle reagują na insulinę, trzustka wydziela spory jej zapas. Po jakimś czasie trzustka nie jest już w stanie działać na tak wysokich mocach przerobowych i cukier we krwi rośnie, co w efekcie prowadzi do pojawienia się stanu przedcukrzycowego, a w następstwie tego do samej cukrzycy. Kto może chorować na insulinooporność? Ta przypadłość może dotyczyć osób z wielu różnych grup. Między innymi:
  • Osób otyłych, szczególnie tych z tak zwaną „oponką” na brzuchu.
  • Osób, które wcale nie wyglądają na otyłe, ale mają sporą zawartość tkanki tłuszczowej.
  • Osób, które prowadzą wyłącznie siedzący tryb życia, a do tego nie odżywiają się szczególnie zdrowo.
  • Tych, którzy mają na co dzień sporo stresu.
  • Osób, które mało śpią.
  • Osób, które mają problemy z tarczycą czy cholesterolem.

Jakie są objawy insulinooporności?

Kiedy powinnaś udać się do lekarza? Co może świadczyć o tym, że masz problem z insulinoopornością?
  • Jesteś wciąż senna i mogłabyś zasnąć dosłownie wszędzie.
  • Nie zmieniłaś nic w swojej diecie, a Twoja waga drastycznie rośnie.
  • Często boli Cię głowa i masz kiepski nastrój.
  • Nie możesz się skoncentrować i bywasz rozdrażniona.
  • Masz ogromny apetyt, który przychodzi znikąd. Mogłabyś pochłonąć tonę słodyczy.

Dieta w insulinooporności

Gdy już poznasz swój problem najwyższy czas, by przejść na odpowiednią dietę. To właśnie ona i codzienna dawka ruchu sprawi, że będziesz mogła żyć zupełnie normalnie.
Reklama
Co można jeść przy insulinooporności? Należy przede wszystkim skupić się na takich produktach, dzięki którym cukier we krwi nie będzie drastycznie rósł, zatem muszą być to produkty o niskim indeksie glikemicznym. Indeks glikemiczny rośnie, kiedy rozgotowujemy produkty takie jak ziemniaki czy makaron, ale też gdy owoce czy warzywa są bardziej dojrzałe i rozdrobnione. To też lepiej ich nie kroić, nie trzeć na tarce, a spożywać w całości. Aby dopasować dietę do własnych potrzeb należy zapamiętać, czego absolutnie nie powinno się jeść przy insulinooporności:
  • Niestety trzeba odrzucić wiele produktów zbożowych, takich jak słodkie bułeczki, biały ryż i chleb oraz biały makaron. Produkty z białej mąki również nie są wskazane.
  • Nie wolno jeść tłustej wołowiny i wieprzowiny.
  • Trzeba odrzucić masło i smalec a także olej palmowy i kokosowy.
  • Ziemiaki wolno jeść wyłącznie gotowane lub pieczone, puree, ziemniaczki smażone czy frytki nie mogą pojawić się na talerzu.
  • Owoce mogą być w diecie, natomiast raczej w małej ilość – do maksymalnie 300 gram dziennie.
  • Wszystkie jogurty, serki i mleczne napoje z cukrem trzeba z diety wykluczyć.
  • Trzeba też pozbyć się z diety cukrów, a co za tym idzie również słodyczy.
Jest tego spora lista, a należy jeszcze dorzucić do niej wszelkie napoje słodzone i te 0% cukru, a nawet soki owocowe stuprocentowe.
Reklama
Jeśli nie potrafisz sama ułożyć sobie diety z pozostałych produktów, skorzystaj z pomocy dietetyka. Po jakimś czasie sama będziesz umiała poradzić sobie z układaniem menu dla siebie z wyłącznie dozwolonych produktów.  
Reklama
Autor - Olga Szarycka
Autor:
|
redaktor zaradnakobieta.pl
o.szarycka@zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Google news icon
Obserwuj nas na
Google news icon
Udostępnij artykuł
Reklama
Reklama