Dlaczego warto zacząć uprawiać jogę?

Zdrowie Niedziela, 3 listopada 2013
Oceń:
5 / 15 głosów
Dlaczego warto zacząć uprawiać jogę?

Joga ma bardzo długą tradycję oraz obszerną historię, która łączy w sobie zarówno postanowienia ćwiczenia ciała, jak i ducha. My jednak nie będziemy szczegółowo zagłębiać się w religijne i kulturowe znaczenie jogi, a jedynie pokażemy plusy i pozytywy płynące z przestrzegania niektórych jej nauk.

Joga jako sport

Joga kojarzona jest głównie z niewymagającymi siły ćwiczeniami fizycznymi, które pozwalają na rozciągnięcie ciała. Ma w sobie niewątpliwie coś z gimnastyki, jednak nie tylko. Jak każdy wysiłek fizyczny, który wykonujemy z własnej chęci i z niejakim zadowoleniem pomaga uwolnić w organizmie endorfiny, rozładować napięcie i rozciągnąć ciało sprawiając, że znikają wszelkie bóle mięśniowe. Joga jest więc sposobem na utrzymanie ciała w dobrej kondycji i dobrym zdrowiu.

Joga sposobem na wyciszenie

Joga jest również aktywnością, która pozwala na maksymalne wyciszenie myśli, powtarzanie mantr lub nawet modlitwę. Pomaga osiągnąć wewnętrzny spokój i stan równowagi umysłu. Działa kojąco na zmysły niwelując skutki stresu i codziennego zabiegania. Z badań nad jogą i aerobikiem przeprowadzanych na Uniwersytecie California wynika, że kobiety praktykujące jogę wykazywały większy poziom samoakceptacji. Paniom bardziej podobał się swój wygląd, czuły się spełnione i szczęśliwe. Panie, które wybrały aerobik jako sposób na aktywne spędzanie wolnego czasu częściej były wciąż niezadowolone z efektów, a nawet cierpiały na zaburzenia odżywiania.

Joga na zdrowie

Przeprowadzono wiele badań naukowych, które miały dowieść tego, czy joga rzeczywiście działa zbawiennie na ciało i ducha, czy może jest to aktywność mocno przereklamowana. W Indiach dowiedziono, że regularnie uprawianie jogi poprawia wydolność serca. U cukrzyków pomaga zmniejszyć poziom cukru. Wielu lekarzy, w tym dr Dean Ornish z Preventive Medicine Research Institute w Kalifornii uważa, że joga jest świetnym sportem i niejako „stylem” życia, który pozwala na zachowanie długiego, dobrego zdrowia. Joga działa korzystnie również na spadek cholesterolu we krwi sprawiając, że zmniejsza ona jego stężenie o 23% w porównaniu do leków, które osiągają tylko 4% skuteczność.