Witamina C - dawkowanie, występowanie, właściwości
Udostępnij Google News
Zdrowie

Witamina C - dawkowanie, występowanie, właściwości

Witamina C, inaczej zwana kwasem askorbinowym, jest odpowiedzialna w naszym organizmie za wiele różnych funkcji. Warto znać jej właściwości, by jeszcze bardziej pilnować się przed niedoborem. Wiele osób przyjmuje witaminę C nawet profilaktycznie, ponieważ badania lekarskie udowodniły, że to naprawdę pozwala maksymalnie skrócić czas ewentualnego przeziębienia. A jakie jeszcze właściwości ma kwas askorbinowy? Przeczytaj!

Witamina C – właściwości

Nie od dziś wiadomo, że witamina C jest wręcz niezbędna naszemu organizmowi do prawidłowego działania. O ile spora część roślin i zwierząt wytwarza sobie tę witaminę samodzielnie, o tyle niestety ludzie po prostu tego nie potrafią. W związku z tym, konieczne jest uzupełnianie jej niedoborów z pożywienia, lub za pomocą odpowiedniej suplementacji. A jakie konkretnie właściwości ma kwas askorbinowy?

  • Bez witaminy C nie odbywa się synteza kolagenu.
  • Witamina C jest ogromnym wsparciem przy gojeniu się przeróżnych ran.
  • Dzięki witaminie C nasz organizm dużo łatwiej i skuteczniej przyswaja żelazo.
  • Witamina C jest odpowiedzialna za piękne i zdrowe zęby – wzmacnia je i skutecznie zwalcza bakterie, które wytwarzają próchnicę w jamie ustnej.
  • Działa zbawiennie na naszą psychikę i można nawet powiedzieć, że daje nam „czysty, zdrowy umysł”.
  • Jest przeciwutleniaczem, dzięki czemu ma również wpływ na spowolnienie starzenia naszego organizmu.

Niektórzy nawet uważają, że regularne zażywanie witaminy C w odpowiednich dawkach może przyczynić się do zapobiegania nowotworom.

Witamina C – niedobór

A o czym zwykle świadczy niedobór witaminy C? Jest szereg objawów, które mogą Cię niepokoić. Należą do nich:

  • Bolesne i silnie obrzęknięte stawy.
  • Rany, które nie chcą się goić.
  • Niska odporność.
  • Przesuszona skóra, na której widać oznaki mijającego czasu.
  • Trudności w zrastaniu kości po złamaniach oraz nieprawidłowe ich zrastanie.
  • Pojawiający się od czasu do czasu szkorbut.

Wprawdzie aktualnie na szkorbut już mało kto choruje, ale wciąż jest to możliwe, dlatego lepiej unikać niedoboru witaminy C.

witamina C

Jaka jest prawidłowa dawka witaminy C?

Jeśli chcesz zadbać o odpowiednią ilość witamin w organizmie, to przestaw się na zdrową dietę. To nie może być jedynie jednorazowa i chwilowa zmiana sposobu odżywiania. Zdrowa dieta, to tak naprawdę styl życia. A w czym znajdziesz witaminę C?

  • Jedz owoce, takie jak: truskawki, cytrusy, kiwi, czarna porzeczka, papaja.
  • Jedz warzywa, takie jak: pomidory, papryka, jarmuż, brukselka czy brokuły.

Czasem jednak to nie wystarczy i konieczna będzie dodatkowa suplementacja. A jaka jest odpowiednia dawka witaminy C? W przypadku dzieci powinno to być około 2 miligramy witaminy na każdy kilogram ich ciała (oczywiście na dobę). Dorośli mogą sobie pozwolić na mniejsze dawki.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie