6 naturalnych sposobów na zwiększenie poziomu dopaminy
Udostępnij Google News
Zdrowie

6 naturalnych sposobów na zwiększenie poziomu dopaminy

Dopamina jest jednym z najbardziej popularnych i potrzebnych nam neuroprzekaźników. Jej popularność wśród ludzi nauki zawdzięcza swoim licznym funkcjom, a w związku z tym, również licznym schorzeniom, na które zapadają osoby o zmniejszonym czy zwiększonym stężeniu dopaminy.

W jaki sposób działa dopamina?

Będąc jednym z ważniejszych neuroprzekaźników, dopamina odpowiedzialna jest za wiele niezwykle ważnych funkcji naszego organizmu. Sprzyja prawidłowemu działaniu układu nerwowego – wytwarzana jest właśnie w mózgu. Reguluje emocje, pozwala radzić sobie ze stresem, zachęca do działania, wpływa na poziom lęku. Jest naturalnym prekursorem noradrenaliny, działa pobudzająco na niektóre receptory.

Jak zwiększyć w organizmie poziom dopaminy?

Nadmierny poziom dopaminy zazwyczaj związany jest z różnego rodzaju uzależnieniami. Możemy jednak próbować, szczególnie w trudnych momentach życiowych, zwiększyć jej stężenie. Wpłynie to na polepszenie naszego samopoczucia, poprawi nastrój, zwiększy posiadaną energię.

1. Spożywanie kwasów tłuszczowych Omega-3

Spożywanie odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 znacząco wpływa na polepszenie przekazu dopaminy w organizmie. Warto więc sięgać po świeże ryby, oliwę z oliwek, olej palmowy czy majonez.

2. Ograniczenie spożywania złych kwasów tłuszczowych

Niektóre kwasy tłuszczowe bezpośrednio wpływają jednak na obniżenie poziomu dopaminy. Ze swojej diety powinniśmy wyeliminować produkty zawierające przede wszystkim nasycone kwasy tłuszczowe, np. masło czy tłustą śmietanę.

3. Picie zielonej herbaty i spożywanie antyoksydantów

Zielona herbata jest antyoksydantem, który pomaga w hamowaniu rozkładu dopaminy i noradrenaliny. Codzienna filiżanka tego napoju z pewnością pomoże w utrzymaniu odpowiednio wysokiego poziomu dopaminy. Inne produkty, w których znajdziemy antyoksydanty to: dynie, morele, papryki czerwone, pomidory, marchewki, owoce cytrusowe, ziarna sezamu i słonecznika.

4. Spożywanie bananów

Banany zawierają chininę dopaminową, która jest jakoby naturalnie występującym w tych owocach rodzajem „dopaminy”. Uzupełnienie swojej diety w te owoce poskutkuje zwiększeniem ilości dopaminy w organizmie, a tym samym da nam przysłowiowego „kopa” energetycznego.

5. Miłość to jest to!

Najlepszym sposobem na zwiększenie poziomu dopaminy jest… zakochanie. To właśnie między innymi dopamina odpowiedzialna jest za „motylki w brzuchu”, szybsze bicie serca, ciągłe, obsesyjne myślenie o drugiej osobie, a więc za swoiste… uzależnienie od drugiego człowieka.

6. Mniej szkodliwe używki

Poziom dopaminy zwiększa się także w przypadku używania substancji uważanych powszechnie za mniej szkodliwe używki: kawę, herbatę czy alkohol. Spożywanie tych substancji w niewielkich ilościach może pomóc jednak osobom, które posiadają dopaminy zbyt mało (np. ze względów chorobowych). Pamiętajmy jednak, że wypicie filiżanki kawy da nam tylko złudny przypływ energii, przez chwilę będziemy mocno pobudzeni, ale potem poziom dopaminy spadnie dwukrotnie!

Dopamina to swoisty hormon szczęścia, dodający niesamowitej energii neuroprzekaźnik, dzięki któremu zyskujemy potrzebną nam w codziennym życiu motywację. Nie ograniczajmy w diecie substancji, które mogą pomóc nam utrzymać go na odpowiednim poziomie!

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie