Orzechy pekan – wartości odżywcze i ich wpływ na zdrowie
Udostępnij Google News
Zdrowie

Orzechy pekan – wartości odżywcze i ich wpływ na zdrowie

Orzechy pekan to owoce orzesznika jadalnego, które podobnie ja inne rodzaje orzechów posiadają liczne właściwości zdrowotne. Niezwykle popularne w Stanach Zjednoczonych. Ich regularne spożywanie niesie za sobą szereg korzyści dla ludzkiego organizmu – za co odpowiadają zawarte w nich wartości odżywcze. Orzechy pekan na pierwszy rzut oka przypominają orzechy włoskie, ale czy mają z nimi cokolwiek wspólnego?

Orzechy pekan – jak rosną i skąd pochodzą

Rośliną wydającą na świat orzechy pekan jest orzesznik jadalny znany również jako pekan. Drzewo należy do grupy roślin orzechowatych i naturalnie występuje głównie w krajach Ameryki Południowej oraz południowej części Stanów Zjednoczonych.

Orzech pekan trafił do Europy w połowie XVI wieku, skąd jego przemysłowe uprawy rozprzestrzeniły się do Afryki oraz Azji. Niestety z powodu niewystarczającej odporności na niskie temperatury drzewo nie mogło być uprawiane zarówno w Polsce, jak i w większości krajów europejskich.

Drzewo pekan osiąga maksymalnie ok. 40 m wysokości. Jego owoce schowane są w twardej błyszczącej łupinie o brązowej barwie.

orzechy pekan na drzewie canva.com

Wygląd i smak orzechów pekan

Orzechy pekan łuskane na wyglądem przypominają nieco powszechnie znane orzechy włoskie. Jednak gdy przyjrzymy się im bliżej i porównamy z orzechem włoskim, to zauważymy, iż są mniej pofałdowane, bardziej spłaszczone i o wiele bardziej wydłużone.

Smak orzechów pekan nie jest łatwy do opisania. Zaraz po rozgryzieniu na kubki smakowe rozlewa się lekko słodkawy posmak przypominający orzechy nerkowca, który po chwili ustępuje na rzecz delikatnej nutki goryczy i cierpkości.

Właściwości zdrowotne orzechów pekan – na co pomagają

Orzechy pekan w codziennej diecie wpływają korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu. Wszystko za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz niestandardowo wysokiej zawartości polifenoli (przeciwutleniczay), które redukują niekorzystne dla zdrowia wolne rodniki odpowiadających za rozwój chorób nowotworowych.

Poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego i przede wszystkim układu krążenia. Zawarte w nich składniki mineralne oraz witaminy redukują poziom złego cholesterolu LDL, a także chronią przed rozwojem miażdżycy, podobnie jak orzech włoski.

Składniki odżywcze zawarte w orzechach pekan to także doskonały sposób na poprawienie zdrowia seksualnego poprzez zwiększenie libido. W przypadku kobiet w ciąży orzechy mogą mieć bardzo dobry wpływ na rozwój płodu w pierwszych tygodniach od zapłodnienia.

Orzechy pekan mają niski indeks glikemiczny co jest szczególnie istotne w przypadku osób chorujących na cukrzycę.

Orzechy pekan – wartości odżywcze

Korzystny wpływ na zdrowie orzechów z Ameryki to zasługa wielu cennych witamin oraz minerałów. Już kilka sztuk dziennie orzechów pekan to solidna dawka wartości odżywczych, które niejednokrotnie uzupełniane są suplementami diety w tabletkach.

Witaminy:

  • witamina C
  • witamina E
  • witamina A
  • witamina K
  • witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12, kwas foliowy, kwas pantotenowy)

Minerały:

  • selen – 3,5 µg
  • fosfor – 275 mg
  • magnez – 120 mg
  • wapń – 70 mg
  • żelazo – 2,5 mg
  • potas – 410 mg
  • cynk – 4,5 mg
  • sód – 0 mg
  • mangan – 2,8 mg
  • miedź – 1,3 mg

orzechy pekan w skorupce canva.com

Ile kalorii mają orzechy pekan

Regularne spożywanie orzechów pekan oprócz wielu wartości odżywczych oraz pozytywnego wpływu na zdrowie niesie za sobą także sporą dawkę kalorii za sprawą dużej zawartości tłuszczu. Warto mieć to na uwadze jeśli chcesz kurczowo trzymać się swojej diety ułożonej dla konkretnej wartości energetycznej. Zdrowe tłuszcze wspomagają odchudzanie, ale jedzenie ich bez opamiętania prowadzi do nadwagi.

Orzechy pekan zawierają 690 kalorii na 100 g produktu. Rozkład poszczególnych makroskładników prezentuje się następująco:

  • węglowodany – 13,8 g
  • w tym cukry – 4 g
  • błonnik pokarmowy – 9,5 g
  • białko – 9 g
  • stężenie kwasów tłuszczowych ogółem – 71 g
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe – 21 g
  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe – 40 g
  • kwasy omega 6 – 16 g
  • kwasy omega 3 –0,7 g

Orzechy pekan – przeciwwskazania

Orzechy pekan jak pozostałe najpopularniejsze orzechy mogą powodować reakcje alergiczne. Organizm człowieka uczulonego odpowie na ich spożycie zaledwie po 30 minutach. Jeśli nie masz pewności, czy bez ryzyka możesz zajadać się orzechami pekan, to warto udać się na podstawowe testy alergii pokarmowych, które powinny rozwiać wszelkie wątpliwości w tej kwestii.

Najczęstsze objawy alergii pokarmowych to:

  • obrzęk gardła
  • kaszel
  • wymioty, biegunka
  • duszności
  • zawroty głowy

Nawet jeśli alergia na orzechy nie występuje, to warto zachować w ich jedzeniu zdrowy umiar, gdyż grozi to przedawkowaniem zawartych w nich składników odżywczych. Jak często można jeść orzechy pekan? Maksymalne dzienne spożycie u osoby dorosłej nie powinno przekraczać 7 orzechów.

Orzechy pekan – zastosowanie

Podobnie jak w przypadku orzecha włoskiego, czy brazylijskiego, prażone orzechy pekan to świetny dodatek do sałatek oraz deserów na bazie karmelu. Idealnie nadają się także do przygotowania pesto, czy też masła orzechowego.

Zawarte w orzechach substancje czynią je również pełnowartościowym i cennym produktem dla branży kosmetycznej na szeroką skalę. Wykorzystuje się je do produkcji olejków do masażu, kremów oraz balsamów nawijających stosowanych w leczeniu łuszczycy, czy też atopowego zapalenia skóry.

Orzechy pekan są również wykorzystywane w branży przemysłowej do produkcji wszelkiego rodzaju ekologicznych smarów oraz biopaliw.

Udostępnij Google News Komentarze

Polecane dla ciebie