Jak odróżnić przemęczenie od przetrenowania
Udostępnij Google News
Zdrowie

Jak odróżnić przemęczenie od przetrenowania

Przemęczenie i przetrenowanie to stany bardzo do siebie podobne. Amatorom, osobom, które sportem zajmują się hobbystycznie, trudność może sprawić rozróżnienie obu stanów swojego ciała. Pomyłki zdarzają się również u profesjonalistów, którzy wkładają zbyt mocny wysiłek fizyczny w zamierzony przez siebie cel, nieproporcjonalny do swojej wytrzymałości. Oczywiście ćwiczmy dla siebie, dla własnego zdrowia, a jednak często zapominamy, że również zbyt silny wysiłek nie jest dla naszego organizmu całkiem dobry.

Umiejętność oceny poziomu zmęczenia

Każdy aspirujący sportowiec lub człowiek, który uprawia jakąś dyscyplinę hobbystycznie lub dla zdrowia, powinien znać swoje limity wytrzymałościowe. Wiedzieć kiedy czuje zmęczenie, a kiedy zamienia się ono w coś poważniejszego. Lekkie zmęczenie treningiem nie jest znakiem "stop" i nie powinno oznaczać końca treningu. Wręcz przeciwnie, swoje słabości należy przezwyciężać i pracować nad sobą tak długo, jak to możliwe.

Często czując przemęczenie podczas ćwiczeń, a przy tym nie odczuwając skutków przetrenowania należy pomyśleć o paru innych rzeczach, które mogą na to wpływać.

Co wpływa na przemęczenie?

Przemęczenie podczas treningu może być spowodowane złą, nieodpowiednią dietą. Zmiana jadłospisu w tym przypadku może zdziałać cuda oraz pozwolić na trenowanie bardziej przyjemne i dające większą satysfakcję. Zazwyczaj popełnia się tutaj dwa podstawowe błędy. Dostarczamy organizmowi zbyt duże, obfite posiłki, w tym możliwie często cukry proste i tłuszcze. Albo z drugiej strony odżywiamy się zbyt skromnie, nie dostarczając organizmowi odpowiedniej liczby kalorii.

Również bezsenność jest tutaj czynnikiem kluczowym. Ćwicząc powinniśmy przeznaczyć na sen około 7-8 godzin na dobę, tak aby czuć się po wstaniu wypoczętym i gotowym do nowych wyzwań. Zbyt późne chodzenie spać, różne pory kładzenia się i wstawania, a wreszcie często "zarwane nocki" doprowadzają do tego, że organizm jest mniej wytrzymały i szybciej oraz częściej się męczy.

Sportowe przemęczenie

Oczywiście przewlekle odczuwane przemęczenie, nawet w ciągu dnia, kiedy nie trenujemy, jest oznaką możliwego przetrenowania i przeforsowania swojego organizmu. Objawem takiego zmęczenie jest na przykład częsty ból głowy i trudności w skupianiu uwagi. Należy wtedy dać odpocząć mięśniom i zmniejszyć intensywność treningów lub na paręnaście dni całkowicie je zawiesić.

Chroniczne przemęczenie wpływa na pogorszenie niewydolności organizmu, dlatego naprawdę lepiej i łatwiej jest sobie zrobić odpoczynek od ćwiczeń niż trenować mimo wyraźnych oznak organizmu stanowiących o przetrenowaniu.

Odróżnienie przetrenowania od zmęczenia

Typowe do zauważenia i skontrolowania objawy codzienne w przypadku przetrenowania to:

  • bóle mięśniowe i inne, które znoszą się tylko w przypadku użycia mocnych środków przeciwbólowych
  • coraz mniejsza siła w mięśniach, trudność wykonywania zadań i ćwiczeń niegdyś łatwo dostępnych
  • gorszy apetyt, brak chęci do jedzenia
  • bezsenność, problemy ze snem, zmęczenie po przespanej nocy
  • problemy z wagą, nagła jej utrata
  • rozdrażnienie, złość, a nawet smutek

Czując objawy przetrenowania można wybrać się do lekarza, najlepiej sportowego, który wykona odpowiednie badania laboratoryjne i będzie mógł postawić właściwą diagnozę. Warto sprawdzić przede wszystkim częstotliwość skurczów serca, również w domu, a nawet sposobami manualnymi. Do tętnicy szyjnej przykładamy dwa palce i zliczamy ilość uderzeń pulsu w ciągu 10 sekund. Następnie mnożymy wynik razy 6 i otrzymujemy ilość uderzeń serca na minutę. Bez wysiłku fizycznego powinniśmy otrzymać wynik około 60 uderzeń na minutę, przy wysiłku niewielkim - do 100, a przy wysiłku miarowym i znacznym - około 130 uderzeń. Biegacze i inne osoby wykonujące naprawdę forsowne ćwiczenia będą mogły zapisywać wyniki mierzące około 180 uderzeń na minutę.

Lekarz za to zbada nam krew. Będzie mógł określić ilość czerwonych ciałek krwi oraz hemoglobiny czy hematokrytu. Spadek wszystkich z tych substancji będzie oznaczał przetrenowanie. We krwi, przy stwierdzonym przetrenowaniu, powinno pojawić się również zwiększone stężenie testosteronu i kortyzolu.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie