Uwolnij się od nałogu jedzenia
Udostępnij Google News
Zdrowie

Uwolnij się od nałogu jedzenia

Zdarza się, że jedzenie staje się nałogiem. Niekiedy jemy nie dlatego, że jesteśmy głodni, ale dlatego, że nas jedzenie pociąga jak narkotyk. Ponieważ artykuły spożywcze są na wyciągnięcie ręki, zerwanie z tym nałogiem jest niezwykle trudne. Niemniej jednak wiedza i praca nad sobą umożliwiają zerwanie z sięganiem po przekąski co kilka minut.

Cukier

Słodki smak jest najbardziej lubiany przez większość z nas. Już jako niemowlęta uczymy się miłości do słodkości, a z wiekiem jeszcze bardziej nas do nich ciągnie. Dlatego też jednym z najtrudniejszych kroków jest porzucenie słodyczy. Bardzo często rezygnujemy ze słodkich przekąsek, ale już po kilku dniach do nich wracamy. Dlatego też nie ma sensu radykalnie zrywać ze słodyczami, lepszym rozwiązaniem jest zamiana tych kupowanych w sklepie na wykonane własnoręcznie. Robiąc ciasto możesz zmniejszyć ilość dodawanego cukru, albo użyć niskokaloryczny zamiennik. Jeśli natomiast lubisz batoniki to spróbuj samodzielnie zrobić przekąskę z Muesli i suszonej żurawiny. Jest smaczna, zdrowa i mniej kaloryczna niż ta ze sklepu.

Sól

Zapytani o ulubiony smak, tylko nieliczni odpowiadają, że jest to słony. Warto jednak wiedzieć, że sól to kolejna substancja uzależniająca nas od jedzenia. Słone przekąski czy dosalane potrawy nęcą podobnie jak słodycze. Jeśli chcesz ograniczyć nałóg jedzenia zmniejsz ilość soli w pożywieniu. Możesz zacząć od niewielkich zmian takich jak zaprzestanie dosalania potraw bez ich spróbowania. Następnie zamieniaj sól na przyprawy ziołowe, które poprawiają smak dań i pobudzają układ trawienny do pracy. Powinnaś też zdawać sobie sprawę z tego, że  pod pojęciem „soli w potrawach” poza białym proszkiem z solniczki mieści się również sól dodawana do poszczególnych produktów spożywczych. Przyprawę tę znajdziemy w mięsie, wędlinach, pieczywie, serach a nawet w słodyczach.

Czekolada

Czekolada posiada wiele cudownych właściwości, które pozytywnie wpływają na nasz organizm. Zawiera sporą dawkę magnezu i żelaza, sprawia też, że w organizmie produkowane są endorfiny, które poprawiają nam samopoczucie. Poprawa humoru jaka następuje po zjedzeniu czekolady działa dokładnie na takiej samej zasadzie jak w przypadku narkotyku – lepiej się czujemy, więc sięgamy po kolejny kawałek. Jeśli chcesz odzwyczaić swój organizm od czekoladowych pyszności musisz pamiętać, aby nie sięgać po nie wtedy, gdy masz kiepski humor. Postaw też przed sobą stanowcze zadanie i nie jedz czekolady przez tydzień. Przekonasz się, że te kilka dni sprawi, iż nie będziesz czuła potrzeby ciągłego sięgania po czekoladę.

Fast Food

Dania typu Fast Food też bardzo silnie uzależniają. Hamburgery, pizze, hot dogi czy kebaby – to potrawy, które można szybko kupić i szybko zjeść. Wystarczy wejść do pobliskiego baru, albo zadzwonić po dostawcę. Niestety tego typu dania mają sporo wad. Przede wszystkim jemy je szybko, co źle wpływa na nasz układ pokarmowy. Po wtóre zawierają dużo tłuszczu, soli i z pewnością nie są zdrowe. Dlatego też należy maksymalnie ograniczać ich ilość w swojej diecie. Oczywiście nic się nie stanie jeśli podczas zabawy z przyjaciółmi zamówimy pizzę, a w nagrodę za dobre stopnie pójdziemy z dzieckiem na hamburgera i frytki, ale takie wypady powinny być świętem a nie codziennością.

Jedzenie potrafi uzależniać. Sięganie po kolejną kanapkę, cukierka czy codzienne żywienie się w barach typu Fast Food to dla wielu osób nałóg, którego bardzo trudno się pozbyć. Należy pamiętać, że pierwszym krokiem do zerwania z nim jest uświadomienie sobie problemu i wiedza o tym jak sobie z nim poradzić.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie