Dietetyczne i nietypowe menu wigilijne

Kuchnia Niedziela, 22 grudnia 2013
Oceń:
4 / 12 głosów
Dietetyczne i nietypowe menu wigilijne

Świat idzie do przodu, wszystko ewoluuje, łącznie z naszymi gustami kulinarnymi i pomysłowością. Jeszcze nasze babcie z całą pewnością nie wyobrażały sobie organizacji wigilijnej kolacji bez potraw bezpośrednio wpisanych w tradycyjne święta. Dziś natomiast coraz więcej osób przykłada szczególną troskę do tego co i jak je. Chcemy żyć zdrowiej, zmieniają nam się upodobania. Czy więc można zorganizować kolację wigilijną w zupełnie nowy sposób? Oczywiście, że tak.

Poniżej zachęcamy do analizy naszej nietypowej propozycji na 12 wigilijnych przysmaków – „wigilia z owocami morza”:

1. Sałatka ze smażonymi krewetkami – krewetki tygrysie smażymy na maśle z dodatkiem czosnku, natki pietruszki, pieprzu cytrynowego oraz soli. Gdy ładnie zmienią kolor można wyłączyć patelnie. Sałatę lodową kroimy w średniej wielkości kawałki dodajemy rukolę oraz czerwoną cebulę bądź szalotkę, wszystko łączymy sosem vinegrett.

Sałatkę podajemy jako pierwsze danie, na talerzach z jednej strony układamy przygotowaną sałatę, na wierzchu umieszczamy krewetki. Na drugiej części talerza rysujemy szlaczek z sosu słodko-kwaśnego lub koktajlowego, kładziemy kawałeczek cytryny i pomidora jako ozdobę. Dodatkowo do sosu można włożyć cebulkę koktajlową.

2. Sałatka z cieciorki – 1 puszka cieciorki, ½ pęczka natki pietruszki, 1 mała czerwona cebula, 2 niewielkie pomidory, oliwa, sól, pieprz. Cieciorkę wsypujemy do miski, pozostałe składniki kroimy w drobną kostkę, łączymy i doprawiamy do smaku. Świetny dodatek do wszystkich potraw na stole.

3. Pasta z avokado z wędzonym łososiem – 1 miękkie avokado, 200 g wędzonego łososia, 2 jajka ugotowane na twardo, pieprz, sól. Do miseczki wyciskamy cały miąższ z avokado, łososia i jajko kroimy w drobną kostkę. Wszystkie składniki mieszamy do uzyskania gładkiej pasty.

4. Sałatka z paluszkami surimi – 1 opakowanie paluszków surimi, ½ opakowania ugotowanego ryżu, ½ puszki kukurydzy, 150g startego sera, ½ puszki ananasa, majonez, sól, pieprz. Paluszki i ananasa kroimy, łączymy wszystkie składniki, doprawiamy do smaku.

5. Pieczony łosoś w szpinaku – Kawałki surowego łososia do pieczenia oczyszczamy, dokładnie smarujemy pieprzem cytrynowym i solą, układamy w naczyniu żaroodpornym, posypujemy posiekanym koperkiem, zalewamy sokiem z połowy pomarańczy oraz połowy cytryny. Pozostałe połówki cytrusów kroimy w plastry i układamy na wierzchu ryby.

Pieczemy przez około 20-25 minut w 180 stopniach. Mrożony szpinak wrzucamy do garnka, na dno można wlać odrobinę wody. Wyciskamy do środka dwa ząbki czosnku, gdy szpinak przybierze niemal jednolitą konsystencję dodajemy 1 serek topiony i 1 ½ łyżki śmietany 18% oraz jedno całe jajko. Całość szybko mieszamy aby uzyskać jednolitą masę, doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Kawałki upieczonego łososia układamy na głębszym półmisku, zdejmując wcześniej kawałki owoców, rybę zalewamy dookoła przygotowanym szpinakiem.

6. Sałatka z kalmarów –około 150g oczyszczonych kalmarów, opakowanie pomidorków koktajlowych, mix sałat lub roszponka, 1 szalotka, 2 ząbki czosnku drobno posiekane, ½ łyżeczki startej skórki z cytryny.

Składniki na sos : 1 łyżeczka sypkiego chilli, 1 łyżeczka drobno posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz, około 3 łyżek oliwy z oliwek.

Składniki na sos mieszamy dokładnie ze sobą. Kalmary myjemy i kroimy w cienkie krążki dodajemy do nich czosnek oraz połowę przygotowanego sosu, mieszamy i wstawiamy do lodówki na około pół godziny. Sałatę drzemy na drobniejsze kawałki, pomidorki koktajlowe przekrajamy na połówki, cebulkę kroimy w półplasterki (cebulkę i pomidorki posypujemy solą) i dodajemy do przygotowanej sałaty. Rozgrzewamy patelnie, gdy będzie gorąca wlewamy na nią kalmary razem z marynatą, smażymy do momentu uzyskania złotego koloru. Przekładamy do przygotowanej sałatki, posypujemy skórką z cytryny, wlewamy resztę sosu i delikatnie mieszamy.

7. Avokado faszerowane owocami morza – 70 g ugotowanego mięsa z kraba, 60 g krewetek koktajlowych, 1 avokado, 2 łyżki świeżego ogórka, obranego i pokrojonego w kosteczkę, 1 łyżka majonezu, 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz, mielona papryka. W miseczce mieszamy mięso z kraba, krewetki, ogórka, majonez, pietruszkę, doprawiamy solą oraz pieprze i wstawiamy do lodówki. Avokado rozkrajamy wzdłuż, pozbywamy się pestki, usuwamy część miąższu, na skórce powinno zostać około 1 cm wypełniamy avokado przygotowanym miąższem, z wierzchu posypujemy papryką i podajemy.

8. Pomidorki faszerowane kremem z krewetek - 600 g pomidorów koktajlowych, 225 g ugotowanych krewetek z usuniętymi żyłkami, 225 g serka śmietankowego w temp. Pokojowej, ¼ szklanki majonezu, ¼ szklanki parmezanu, 2 łyżeczki chrzanu, 1 łyżeczka soku z cytryny, ¼ szklanki posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz. Obcinamy czubki pomidorków, przy użyciu łyżeczki usuwamy pestki, pomidorki układamy na papierowym ręczniku otworkiem do dołu żeby obciekły.

Krewetki, majonez, chrzan, serek, parmezan, sok z cytryny umieszczamy w blenderze i ucieramy na gładką masę. Doprawiamy solą oraz pieprzem. Z zastosowaniem rożka do dekoracji ciast lub szprycy napełniamy pomidorki nadzieniem i dekorujemy pietruszką.

9. Jajka faszerowane wędzonym łososiem – 4 ugotowane na twardo jajka przekrajamy wzdłuż na połówki, 1 ½ łyżki utartego wędzonego łososia, 1 łyżka ubitej śmietany kremówki, ½ łyżeczki soli, ¼ łyżeczki pieprzu, 1 ½ łyżeczki kwaśnej śmietany. Z przekrojonych jajek wyciągamy do miseczki żółtka i ugniatamy je widelcem, dodajemy pozostałe składniki dokładnie mieszamy farsz i wypełniamy nim jajka. Jajka można ułożyć na liściach sałaty i ozdobić kawałeczkami łososia i natką pietruszki.

10. Sałatka z makaronem ryżowym – makaron ryżowy należy ugotować zgodnie z podanym na opakowaniu przepisem, po czym pokroić aby uzyskane nitki nie były zbyt długie, opakowanie paluszków krabowych kroimy w kostkę, 1 ogórka szklarniowego kroimy w kostkę, 1 czerwoną cebulę kroimy w kostkę, rzodkiewki kroimy w plasterki, szczypiorek szatkujemy, do całości dodajemy około 2 łyżek majonezu i około 2 łyżek jogurtu naturalnego, dokładnie mieszamy całość można doprawić do smaku solą i pieprzem.

11. Sałatka z makaronem tortellini – makaron tortelini przygotowujemy zgodnie z recepturą z opakowania (najlepszy będzie z szynką), dodajemy pokrojoną w kostkę szynkę konserwową, pokrojony w kostkę żółty ser, 1 puszkę kukurydzy, 1 pokrojonego w półtalar ki pora i jedną małą puszkę kiełków fasoli mung. Doprawiamy wedle uznania majonezem, solą oraz pieprzem.

12. Tatar z tuńczyka lub łososia – 60 g świeżej ryby, około 1/3 szklanki ryżu do sushi ugotowanego zgodnie z recepturą z opakowania, sos sojowy (do podawania), 1 łyżeczka soku z limonki lub octu ryżowego, marynowany imbir, rukola bądź kiełki, kawior (najodpowiedniejszy będzie zielony – wasabi ale może również być pomarańczowy), chrzan wasabi. Rybę drobno siekamy, delikatnie kropimy sosem sojowym i sokiem z limonki, mieszamy.

Używając metalowego kółka do wycinania formujemy ryż, umieszczając go w środku. Uklepujemy i przykrywamy go warstwą, doprawionej ryby, a następnie układamy warstwę kawioru, zdejmujemy obręcz, dodajemy marynowany imbir, chrzan wasabi, ozdabiamy kiełkami lub rukolą. Podajemy z sosem sojowym.

Marta