Co robić gdy spóźni się pociąg?

Dom i ogród Sobota, 18 stycznia 2014
Oceń:
4 / 30 głosów
Co robić gdy spóźni się pociąg?

Większość z nas przyzwyczaiła się do notorycznych opóźnień pociągów. Niemal każdy pociąg ma kilku czy kilkunastominutowe opóźnienia, a zdarzają się również takie, których opóźnienia można liczyć w dziesiątkach, a nawet setkach minut.

Czy wiesz, że jeśli Twój pociąg spóźni się ponad godzinę należy Ci się odszkodowanie, ciepły posiłek a nawet nocleg w hotelu?

Odszkodowanie za opóźnienie

Jeśli Twój pociąg spóźnił się o 60-119 minut masz prawo do odszkodowania w wartości 25% ceny biletu.

Jeśli opóźnienie wynosi 120 minut i więcej przewoźnik powinien zwrócić Ci 50% ceny biletu.

Odszkodowanie możesz otrzymać w formie bonów na kolejne przejazdy lub w gotówce. Przepisy obowiązujące na dzień dzisiejszy pozwalają pasażerowi wybrać jedną z opcji proponowanych przez przewoźnika.

Jak starać się o odszkodowanie?

Aby otrzymać odszkodowanie należy wejść na stronę przewoźnika, gdzie znajduje się formularz wniosku o odszkodowanie. Następnie należy go wydrukować i wypełnić.

Do wypełnionego formularza należy dołączyć bilet oraz zaświadczenie o opóźnieniu pociągu wystawione w dniu przejazdu przez pracownika kasy, kierownika pociągu lub konduktora.

Taki zestaw dokumentów musisz złożyć w punkcie obsługi klienta na stacji lub wysłać na wskazany na stronie internetowej adres. Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie w formie pieniężnej musisz to zaznaczyć we wniosku.

Kiedy można spodziewać się odszkodowania?

Przewoźnik ma miesiąc, od daty wpłynięcia wniosku, na rozpatrzenie go i wysłanie odszkodowania.

Kiedy przewoźnik może nie wypłacić odszkodowania?

Jeśli o opóźnieniu pociągu dowiedziałaś się jeszcze przed zakupieniem biletu musisz się liczyć z tym, że przewoźnik nie wypłaci Ci odszkodowania. Także w przypadku, gdy wysokość odszkodowania byłaby niższa aniżeli 4 euro przewoźnik nie rozpatrzy Twojego wniosku.

Prawo do hotelu, ciepłego posiłku i napoju

Jeśli opóźnienie ponad 60-minutowe ma pociąg ekspresowy lub komunikacji międzynarodowej masz prawo do gorącego posiłku lub napoju, w zależności od czasu oczekiwania.

Jeśli opóźnienie pociągu nie pozwala Ci na kontynuowanie podróży tego samego dnia przewoźnik powinien zapewnić Ci miejsce w hotelu.

Przewoźnik powinien również zapewnić środek transportu do stacji kolejowej lub miejsca odjazdu zastępczego środka lokomocji.

Agnieszka