Chcesz być na bieżąco?
Czy chcesz abyśmy wysyłali Ci powiadomienia z poradami, przepisami i domowymi sposobami?
Skoki rozwojowe u dziecka - czy naprawdę istnieją?
Przejdź do galerii zdjęć
Pierwszy rok z życia dziecka to podróż kolejką górką, bez trzymanki i jakichkolwiek hamulców. Malec rozwija się w zawrotnym tempie motorycznie, jak i psychicznie. Taki intensywny rozwój znacząco męczy młody układ nerwowy i w związku z kolejnymi etapami, które zalicza nasze dziecko, może ono mieć pewne spadki nastroju. Skoki rozwojowe to pewnego rodzaju wizualizacja tego, co dzieje się z naszym dziecku i nazwa kolejnych etapów, które osiąga, aby z niemowlęcia stać się małym człowiekiem. Jednak, czy zaproponowane przez autorów ,,The Wonder Weeks” skoki rozwojowe naprawdę istnieją?
Czym są skoki rozwojowe i jakie wyróżniamy?
Skoki rozwojowe to okresy, czy inaczej etapy, w których zachodzi, gwałtowne pogorszenie zachowania dziecka (jest marudne, nie chce jeść, lub je ciągle, domaga się ciągłej uwagi mamy), spowodowane intensywnym rozwojem nowej umiejętności psychiczno-emocjonalnej. Osoby, które zastanawiają się – skoki rozwojowe, czy to prawda? Powinny zwrócić uwagę, że jeżeli uznamy ich występowanie, za luźną sugestię, to łudząco podobne są do świetnie opisanych przez psychologię i pedagogikę, kamieni milowych. Kamienie milowe, co prawda bardziej odnoszą się do rozwoju motorycznego, jednak jeżeli nałożymy na nie tożsame im skoki rozwojowe, otrzymamy pełny przekrój rozwoju dziecka, w danym okresie. Skok rozwojowy w swojej istocie, jest również podobny do innego, dobrze opisanego w literaturze zjawiska, a mianowicie okresu sensytywnego. Kontrowersja wokół skoków rozwojowych, wynika z faktu, że jej autorzy, zakładają, że dzieją się one w określonym tygodniu życia dziecka, jednak jeżeli potraktujemy tę sugestię z przymrużeniem oka, to nagle okazuje się, że to wcale nie jest nowe zjawisko. Po skoku rozwojowym dziecko nagle jest inne, inaczej patrzy, zaczyna być bardziej kontaktowe i uczy się nowej umiejętności. Wyróżniamy następujące skoki rozwojowe:- w okolicach 6 tygodnia życia- świat wrażeń,
- około 9 tygodnia życia- świat wzorów,
- 12 tygodnia- świat niuansów,
- między 14 a 19 tygodniem- zaczyna rozumieć związki przyczynowo-skutkowe,
- 22 a 26 tydzień- rozumie odległość i relację między przedmiotami,
- 33-37 tydzień- świat kategorii,
- 41-46 tydzień- aby coś osiągnąć, musi wykonać dane czynności w określonej kolejności,
- 55 tygodnia- dziecko stawia sobie cele,
- 15 miesiąca życia- zaczyna świadomie testować swoje zachowanie i wysuwać z niego wnioski,
- 18 miesiąca życia-dostosowuje zachowanie do sytuacji.
Przydatne narzędzia, które pomogą nam przejść przez skok rozwojowy
Zobacz galerię zdjęć: skoki rozwojowe
Obserwuj nas na
Obserwuj nas na
Pomóż nam z Googlem.
To dla nas bardzo ważne!
Kliknij biały przycisk Google Wiadomości poniżej.
Kliknij gwiazdkę w prawym górnym rogu, obok naszego logo.
Gotowe!
Dziękujemy!
Następny artykuł
Czytaj więcej
Skoki rozwojowe u dziecka: Mit czy rzeczywistość?
Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się, dlaczego Twoje dziecko nagle zaczyna robić postępy w swoim rozwoju, a następnie nagle wydaje się cofać? To może być spowodowane tzw. "skokami rozwojowymi". Skoki rozwojowe są terminem używanym do opisania okresów intensywnego rozwoju u dzieci, które są zauważalne zarówno w ich zachowaniu, jak i umiejętnościach. Ale czy te skoki rzeczywiście istnieją? Czy to tylko mit? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu tematowi.
Skoki rozwojowe u dzieci - czym są i jak je rozpoznać?
Pierwsze lata życia dziecka to ciągłe zmiany. Dziecko od pierwszego dnia po narodzinach uczy się nowych rzeczy i doskonali zmysły. Taki natłok informacji może małego człowieka przytłoczyć. Rozwój dziecka zależy od jego indywidualnych cech, natomiast są pewne momenty, gdzie wszystkie dzieci przeżywają te same kryzysy, po których nabywają nowych umiejętności. Skoki rozwojowe to właśnie te etapy. Czym są i jak je rozpoznać?