Jak akceptować krytykę w pracy?

Akceptacja krytyki w pracy może być szczególnie trudna jeśli jesteśmy osobami ambitnymi, z dużą potrzebą dokonywania rzeczy najlepszych i byciu zawsze na pierwszym miejscu. Perfekcjoniści również mogą mieć podobny problem z zastrzeżeniami do ich pracy, w którą przecież włożyli znacznie więcej wysiłku i siły niż inni z podobnym zadaniem. Perfekcjonista zawsze wykonuje wszystko mozolnie wolno, ale idealnie według niego, przynajmniej zbliżając się do swojego ideału, który niejednokrotnie nie jest mu dostępny.
Przedstawiamy więc kilka prostych sposobów na akceptację krytyki kierowanej do nas bezpośrednio przez profesorów, szefów, przełożonych i wszystkich tych, którym musimy być podlegli ze względu na jakieś zawodowe i życiowe zależności:

Zachowaj spokój i nie działaj pod wpływem pierwszego uczucia

Nie unoś się i zachowaj spokój. Działanie w afekcie i pod wpływem uczucia nie jest dobre dla Twojego przyszłego samopoczucia i poprawy swojej pracy. Odsuń uczucia na bok. Kiedy ktoś Cię skrytykuje wróć do swojej pracy i ochłoń. Dopiero po jakimś czasie przyjrzyj się słowom krytyki raz jeszcze: wtedy zaczniesz dostrzegać ich prawdziwe znaczenie, będziesz mogła przeanalizować je na chłodno i wyciągnąć z nich coś dla siebie.

Daj sobie czas na przemyślenia i spójrz na krytykę z pozytywnej strony

Nie odkładaj problemu całkiem na bok. Staraj się wyciągnąć z każdej krytyki coś, co pomoże Ci ulepszyć pracę, którą wykonujesz. Zrób listę plusów i minusów, które wypływają z danej krytyki, identycznie postąp ze swoją postawą wobec krytyki: wykonaj listę, w której napiszesz z czym się zgadzasz, a z czym nie. W ten sposób sama sobie pokażesz, że być może Twój szef miał racje. Nie będziesz czuła do niego antypatii ani stresu związanego z przychodzeniem do pracy: dokładnie poznasz swoje mocne i słabe strony, a te drugie będziesz starać się niwelować.

Podziękuj za krytykę

Za rzeczową, fachową i konkretną krytykę odwdzięcz się słowem „dziękuję”. To w jednym momencie poprawi Twoje zaognione stosunki z szefem. Rzadko bowiem spotkać się można z podziękowaniem w podobnej sytuacji. Większość ludzi może zareagować wtedy zmniejszeniem krytyki, uśmiechem, dobrym słowem na przyszłość. Poczujesz się znacznie lepiej, zmniejszysz poziom swojego stresu i strachu przed przyszłą pracą. Oboje będziecie wiedzieć na czym stoicie.

Nieprzyjemną krytykę zamień w żart

Jeśli Twój rozmówca i krytykant przestaje być kulturalny: obraża cię, zawstydza przy innych, używa obraźliwych i srogich słów oraz przekleństw – nigdy nie oddawaj tym samym. Szczególnie wśród innych ludzi, obserwatorów, postaraj się zachować spokój, uśmiechaj się i jeśli to możliwe powiedz coś, co zamieni całość w żart. Tak najbardziej „odegrasz” się na swoim krytykancie, pokazując mu, że potrafisz zachować spokój w każdej sytuacji, a to on jest źródłem problemu: jest nerwowy, obraźliwy, niekulturalny, podczas gdy Ty zyskasz w tym czasie wśród innych ludzi poparcie.
Autor:
redaktor zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Obserwuj nas na
Udostępnij artykuł