błonnik
Canva.com

Lubisz owoce leśne? To fantastyczne źródło błonnika pokarmowego!

Błonnik pokarmowy to rodzaj węglowodanów, których organizm nie może strawić. Występuje w roślinach, warzywach i pełnych ziarnach i składa się z wielu rodzajów niestrawnych węglowodanów, w tym celulozy, hemicelulozy, pektyny i ligniny. Co jeszcze warto o tym wiedzieć?
Reklama

Co warto wiedzieć o błonniku pokarmowym?

błonnik
Canva.com

Błonnik pokarmowy to rodzaj węglowodanów, których organizm ludzki nie może rozbić, więc przechodzi przez przewód pokarmowy w dużej mierze niezmieniony. Występuje w owocach, warzywach, pełnoziarnistych i roślinach strączkowych. Błonnik pokarmowy pomaga w trawieniu i wchłanianiu składników odżywczych, reguluje wypróżnienia i pomaga zmniejszyć ryzyko cukrzycy, chorób serca i niektórych rodzajów raka.

Dawkowanie błonnika

Reklama

Rozpuszczalny błonnik rozpuszcza się w wodzie i można go znaleźć w owocach i warzywach. Nierozpuszczalny błonnik nie może rozpuszczać się w wodzie, ale występuje w pełnych ziarnach, owocach i warzywach. Zalecana ilość błonnika, którą powinni spożywać dorośli, wynosi 25-35 gramów dziennie. Dzieci w wieku 1-3 lat powinny mieć spożycie błonnika między 11-18 gramów dziennie.

Rozpuszczalny błonnik rozpuszcza się w wodzie, tworząc żel, który ułatwia trawienie. Nierozpuszczalny błonnik pokarmowy jest zbyt duży, aby rozpuścić się w wodzie, dzięki czemu przechodzi przez układ trawienny bez trawienia.

W jakich produktach znajdziemy błonnik pokarmowy?

  • orzechy
  • skórki owoców i warzyw
  • maliny
  • zielony groszek
  • kalafior
  • kapusta pekińska
  • seler
  • jabłka
  • gruszki
  • morele
  • owoce leśne
Reklama
Autor - Paula Lazarek
Autor:
|
redaktor zaradnakobieta.pl
p.lazarek@zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Google news icon
Obserwuj nas na
Google news icon
Udostępnij artykuł
Czytaj więcej
Dlaczego warto jeść błonnik i w jakich produktach go szukać?
Błonnik nie ulega trawieniu. Ma pochodzenie roślinne, przez co jest zdrowy i pożywny. Dlaczego warto go jeść? Ponieważ doskonale dba o prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Ostatnimi czasy często obciążamy go poprzez spożywanie niezdrowego jedzenia oraz zbyt dużej jego ilości. Błonnik pokarmowy jest niewiarygodnie sycący i co ważne, przyspiesza proces trawienia oraz oczyszcza nasze jelita z niestrawionych resztek pożywienia. Według specjalistów, powinno spożywać się około 30-40 gram błonnika dziennie. Chcesz wprowadzić go do swojego jadłospisu, ale nie wiesz, w jakim produktach go szukać? Już podpowiadamy!
W jakich produktach jest najwięcej błonnika pokarmowego?
Błonnik pokarmowy jest to substancja nieulegająca trawieniu. Ma pochodzenie roślinne, przez co jest zdrowy i pożywny. Doskonale dba o prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, który obciążany jest przez niezdrowe jedzenie oraz różne dodatki, którymi jest ono nafaszerowane. Błonnik pokarmowy jest niesamowicie sycący, a co najważniejsze podkręca proces trawienia i czyści nasze jelita z zalegających w nich resztek pokarmów. Według najnowszych badań należy spożywać od 20 do 40 g błonnika dziennie. Zastanawiasz się w jakich produktach spożywczych znajdziesz go najwięcej? Przejrzyj poniższe zestawienie.
Błonnik - gdzie znajdziemy go najwięcej?
Błonnik są to różnorodne substancje, zazwyczaj roślinnego pochodzenia, które nie ulegają trawieniu. Spożycie błonnika ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania naszego przewodu pokarmowego. Błonnik syci, usprawnia nasze trawienie i metabolizm, działa jak szczoteczka dla naszych jelit. Po prostu usuwa zbędne dla organizmu substancje. Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że należy spożywać od 20 do 40 g błonnika dziennie. Dowiedzmy się, gdzie znajdziemy go najwięcej by móc wprowadzić go na dobre do swojej diety?
Reklama
Reklama
Reklama