Jak pokonać strach przed wystąpieniami publicznymi? – 6 sposobów

Psychologia Wtorek, 28 stycznia 2014
Oceń:
4 / 32 głosów
Jak pokonać strach przed wystąpieniami publicznymi? – 6 sposobów

Wystąpienia publiczne są niezwykle stresujące dla wszystkich osób, które muszą zaprezentować coś przed szerszą publicznością.

Niektórzy z nas posiadają jednak cechy, które pozwalają odczuwać mniejszy stres związany z takim wystąpieniem. Inni natomiast są na tyle pewni siebie, otwarci i mocno czują się w tej roli, że również wystąpienia publiczne nie sprawiają im problemu. Niestety jednak większość z nas ma z tym chociaż najmniejszy problem.

Przedstawiamy zatem parę rad na to jak pokonać strach przed wystąpieniami publicznymi.

1. Dobre przygotowanie

Oczywistym jest, że mniej stresu odczuwa się będąc dobrze przygotowanym do publicznego wystąpienia. Głowy nie zaprzątają nam wtedy myśli: „czy o czymś nie zapomnę?”, „a jeśli zwrócą uwagę na tę rzecz, której się nie nauczyłem”, „żeby tylko nikt nie zadał pytania odnośnie…” itd.. Dobre przygotowanie jest więc połową sukcesu, dumniej i bardziej ochoczo wyjdziemy przed publikę wiedząc, że mamy jej do zaoferowania swoją wiedzę.

2. Dobra prezentacja

Jeśli podpieramy się w naszym wystąpieniu prezentacją multimedialną warto zachować ją na wysokim poziomie wykonania. Należy pamiętać, że używamy raczej podpunktów niż całych zdań. Na jednym slajdzie nie powinno być umieszczone dużo teksu. Prezentacja ma jedynie przedstawiać idee, wypunktowania, być pewnym odnośnikiem do tego, co sami mówimy – sumować tę wiedzę.

3. Zaplanowany tekst

Jeśli nie posiadamy prezentacji stricte komputerowej warto zaplanować sobie swój tekst i wystąpienie – można nawet zrobić krótką ściągawkę w miejscu niewidocznym dla publiki, żeby wiedzieć do jakiego punktu musimy za chwilę przejść, jeśli będziemy zbyt zestresowani aby to zapamiętać.

4. Rozładowanie sytuacji żartem

W momencie, w którym „coś” nam nie wychodzi podczas publicznego wystąpienia warto rozładować tę sytuację żartem. Oczywiście umiejętnie opowiedzianym. Śmiech publiki i swój własny pomoże rozładować napięcie i sprawi, że poczujemy się znacznie lepiej. Publika także lepiej nas wtedy przyjmie.

5. Wizualizacja

Wizualizacje są dobrym sposobem na zmniejszenie poziomu stresu przed ważnym wystąpieniem. Wyobrażanie sobie czegoś w głowie właściwie włącza te same fizyczne reakcje w naszym organizmie, co przeżywanie tego. Dlatego przed ważnym wystąpieniem można parę razy spróbować sobie je wyobrazić od początku do końca, ze wszystkimi fizycznymi konsekwencjami – lecz spróbować pozostać spokojnym, głęboko oddychać.

6. Afirmacje

Afirmowanie siebie polega na mówieniu sobie pozytywnych słów o swojej własnej pracy i osobie. W ten sposób podnosząc poczucie własnej wartości, łatwiej nam będzie uniknąć stresu w sytuacji publicznej. Nie warto więc mówić sobie: „pewnie wszyscy mnie wyśmieją”, „to się nie da”, „nie jestem w tym najlepszy”. W zamian zaś powtarzajmy sobie: „będzie świetnie”, „na pewno znajdą się słuchacze, których to zainteresuje”.