Jak poradzić sobie z tremą?

Psychologia Wtorek, 31 grudnia 2019
Oceń:
4 / 16 głosów

trema
Stres i trema dopadają nas zawsze przy okazji wystąpień publicznych. Niezależnie od tego, jak często trzymamy w ręku mikrofon ta trema wciąż nam towarzyszy. Jednak niektórym osobom daje kopa do działania. Innym natomiast odbiera głos. Jak poradzić sobie z tremą? Co zrobić, żeby swobodnie wypowiadać cię na scenie?

Nieważne, czy to szkolenie biznesowe w małej grupie osób, czy jakieś poważniejsze wystąpienie, przed większą ilością osób. Stres może Cię w takiej sytuacji konkretnie sparaliżować. Nie zawsze da się go kompletnie wykluczyć, ale można go zminimalizować. Jak?

Zastanów się, czego się boisz?

Ludzie zazwyczaj stresują się wówczas, gdy stoją przed jakąś niewiadomą. Dlatego, zanim nadejdzie dzień, gdy będziesz musiała wziąć mikrofon w dłoń, koniecznie poznaj szczegóły tego eventu. Dowiedz się, do jakiej grupy ludzi będziesz mówić i co to będą za ludzie. Czy będziesz stała, czy siedziała. To może wydawać się banalne, ale jeśli okaże się, że całą prezentację będziesz musiała przeprowadzić na stojąco, to założenie wysokich szpilek może Cię tylko bardziej stresować.

Odpowiednio przygotuj się do wystąpienia!

Na samym początku zastanów się, jaki ma być cel Twojego wystąpienia. Tylko wtedy będziesz mogła do tego celu dążyć i przygotować prezentację w odpowiedni sposób.
Następnie ustaw przed sobą kamerkę i nagraj to, co masz do powiedzenia. Patrz w nią, gdy mówisz. Wyobraź sobie, że przed Tobą siedzą słuchacze. Później obejrzysz wszystko i zastanów się, czy jesteś zadowolona, z tego co widzisz. Jeśli nie, popracuj nad swoim wystąpieniem.
Co jeszcze możesz zrobić, by pozbyć się tremy? Jak się przygotować?

Zobacz też:
Jak ukoić nerwy i walczyć ze stresem?
6 ziół, które ukoją nerwy i zmniejszą stres
6 ziół na stres i bezsenność

Przede wszystkim bądź jak najlepiej przygotowana. Jeżeli będziesz miała świadomość, że nic nie będzie w stanie Cię zaskoczyć i doskonale pamiętasz to, czego się uczyłaś, to będziesz w stanie zmniejszyć stres związany z wystąpieniem. Oczywiście możesz pomagać sobie karteczką, lub slajdami, ale na samym początku trema jest zawsze największa i warto nauczyć się pierwszych kilku zdać na pamięć. Oddychaj! Wdech, wydech, wdech, wydech. To muszą być głębokie oddechy. W ten sposób dotlenisz organizm, ale też się uspokoisz.

Źródło: pixabay.com