Joga dla początkujących: Jak ćwiczyć jogę w domu?

Zdrowie Sport Środa, 3 kwietnia 2019
Oceń:
4 / 12 głosów

Joga to wymyślone przez hinduskich mędrców ćwiczenia, które niosą ze sobą szereg korzyści. Dzięki nim możemy rozluźnić swoje ciało, wzmocnić mięśnie, pozbyć się stresu, wzmocnić wewnętrzny spokój i harmonię, a nawet odczuć ulgę w bólach pleców i głowy. Praktykowanie jogi nie wymaga instruktora lub wizyty w fitness clubie, odpowiednio dobrane asany będą bezpieczne i łatwe do wykonania nawet dla osób początkujących.

Ćwiczenie jogi w domu to doskonała recepta na dobre samopoczucie i ogólną poprawę kondycji całego ciała. Dzięki regularnym treningom możemy poprawić koordynację ruchową i zapewnić sobie dobry nastrój, a nawet wyleczyć się z bezsenności. Co więcej, jogę może praktykować każdy, bez względu na wiek, wagę i kondycję fizyczną. Joga dla początkujących powinna obejmować nieskomplikowane i stosunkowo bezpieczne asany, które bez większych problemów wykonamy bez pomocy instruktora w domu.

Joga dla początkujących: Miejsce do ćwiczeń

Aby w spokoju praktykować jogę, potrzebujemy nieco przestrzeni, która zapewni nam niezbędny komfort i poczucie bezpieczeństwa. Warto wygospodarować nieco miejsca w domowym zaciszu, które umożliwi nam swobodne poruszanie, a także pozwoli wyciszyć myśli i oderwać się od codziennych obowiązków. Jeżeli temperatura na zewnątrz nie jest zbyt niska, możemy otworzyć okno - świeże powietrze korzystnie wpłynie na efektywność naszego treningu. Do praktykowania jogi niezbędna jest także antypoślizgowa mata, na której wykonywać będziemy poszczególne asany.

Joga dla początkujących: Najważniejsze zasady

Trening jogi najlepiej jest wykonywać minimum dwie godziny po posiłku - ćwiczenia z pełnym żołądkiem nie są w tym wypadku wskazane. Najważniejsze podczas wykonywania poszczególnych pozycji powinno być kontrolowanie oddechu. Miarowe i spokojne oddychanie, wdychanie powietrza nosem i wydychanie go ustami - to podstawa udanej sesji jogi. Jogę ćwiczymy w luźnych, niekrępujących ruchy strojach, które nie utrudniają krążenia krwi. Nie zakładamy także butów - stopy powinny być bose, ewentualnie odziane w cienkie skarpetki. Pamiętajmy też, by przed rozpoczęciem treningu zdjąć z ciała wszelkie ozdoby i biżuterię. Każda kolejna pozycja jogi powinna być utrzymywana przynajmniej przez minutę. Jeżeli konkretne ułożenie ciała sprawia nam ból, powinniśmy natychmiast przerwać ćwiczenie i przejść do kolejnej asany.

Joga dla początkujących: Przykładowa pozycja

Pozycja jogi na napięcie nerwowe

Usiądź wygodnie na piętach, zrób głęboki wdech i wyciągnij przed siebie ręce. Podczas wykonywania wdechu pochyl ciało do przodu, rozsuwając kolana - tak, by tułów swobodnie zmieścił się między nimi. Dłonie i czoło połóż na podłodze. Ręce wyciągnij jak najdalej do przodu, starając się nie odrywać pośladków od pięt. Wytrzymaj w tej pozycji minimum minutę, pamiętając o miarowym i spokojnym oddechu.

Więcej interesujących pozycji jogi znajdziesz w poniższej galerii!

Zobacz też: Pilates: ćwiczenia, które możesz wykonywać w domu

Źródło: pl.pinterest.com