10 sposobów na opanowanie złości i gniewu

Psychologia Wtorek, 15 lipca 2014
Oceń:
5 / 32 głosów
10 sposobów na opanowanie złości i gniewu

Umiejętność panowania nad swoimi emocjami jest bardzo ważną umiejętnością społeczną. Bez niej praktycznie niemożliwe staje się obcowanie z innymi ludźmi i zawieranie nowych znajomości. To także ważna cecha wszystkich rodziców, zarówno matek, jak i ojców, oraz przede wszystkim osób na stanowiskach kierowniczych.

Wydaje się, że najważniejszym jest umiejętność kontrolowania swojej złości i gniewu – czyli emocji, które bezpośrednio zranić mogą inne, otaczające nas osoby.

Jak skutecznie walczyć z wybuchami gniewu i złości?

Profilaktycznie zacznij uprawiać sport. Pozwoli Ci to na odreagowanie złych emocji i uwolnienie zalegającej w Tobie energii. Kiedy następnie będziesz zła, pomyśl o rozładowaniu złości na następnych treningach.

1. Profilaktycznie zacznij uprawiać sport. Pozwoli Ci to na odreagowanie złych emocji i uwolnienie zalegającej w Tobie energii. Kiedy następnie będziesz zła, pomyśl o rozładowaniu złości na następnych treningach.

2. Kup sobie płyty z relaksacyjną, odprężającą muzyką. Słuchaj jej w słuchawkach przynajmniej 10-15 minut dziennie oraz w stanach mocnej złości. Spróbuj w ten sposób się wyciszyć, poznać siebie na nowo i od środka. Zapanuj nad swoimi emocjami przeżywając słuchaną muzykę.

3. Zaangażuj się społecznie. Pomagaj bezdomnym zwierzętom, odwiedzaj domy dziecka i czytaj dzieciom. Spędzaj dużo czasu ze zwierzakami i dzieciakami – to przyzwyczai Cię do dużego szumu, do masy obowiązków, przy jednoczesnym przymusie zachowania swoich emocji na wodzy. Staraj się kontrolować w każdej sytuacji, czerp zewsząd tylko pozytywne wibracje.

4. Naucz się technik relaksacyjnych, wykorzystaj te z ćwiczeniami oddechu. Spróbuj ćwiczyć parę minut dziennie, a w sytuacjach stresowych wykorzystuj ćwiczenia oddechowe do zminimalizowania odczuwanej złości i do uspokojenia.

5. Weź głęboki oddech, gdy coś mocno Cię zdenerwuje. Zamknij się w pokoju, odpręż, usiądź, spisz wszystkie uczucia i emocje, które odczuwasz. Wykreśl te, które Twoim zdaniem są niepotrzebne. Pomyśl logicznie, znajdź szybkie rozwiązanie sytuacji, które nie będzie dla Ciebie i dla innych drażniące.

6. W chwilach gniewu spisz wszystkie swoje odczucia na kartkę. Następnie przeanalizuj to, co napisałaś, rzeczy, które właśnie w tej chwili wywołują w Tobie gniew. Teraz postaraj się każde ze zdań zapisać innymi słowami, mniej drażniącymi, spokojnymi. Teraz zastanów się: Czy sytuację można rozwiązać w mniej konfliktowy sposób?

7. Codziennie zapisuj to, kiedy jesteś zła. Pod koniec tygodnia przeanalizuj zapiski. Jak często się gniewasz i złościsz? Czy sytuacje, które wywoływały te uczucia były tego warte? Odpowiedz na te pytania w spokoju.

8. Często się uśmiechaj, próbuj być miła i usłużna, na co dzień. Będąc pozytywnie nastawiona być może rzadziej odczujesz przypływ złości i łatwiej sobie z nią poradzisz.

9. Nie pij alkoholu i kofeiny. Unikaj środków pobudzających. Rzuć również wszelkie nałogi. Pozwoli ci to odpowiednio się zdystansować i nie nakręcać na przyszłość.

10. Kup do domu zapachowe świeczki, a do kąpieli olejki eteryczne. Chociaż raz w tygodniu zrób sobie jeden wieczór tylko dla siebie: wykąp się w gorącej wodzie, poczytaj dobrą książkę, zrelaksuj się, odpręż, nie sprawdzaj poczty i nie rozmawiaj z ludźmi. Nabierz energii do działania na nowo!