Witamina E – właściwości, niedobór. W jakich produktach występuje?
Udostępnij Google News
Zdrowie

Witamina E – właściwości, niedobór. W jakich produktach występuje?

Witamina E odgrywa szalenie ważną rolę w organizmie i odpowiada za szereg jego funkcji. Nie bez powodu nazywa się ją “witaminą młodości” lub “witaminą płodności”. Nigdy nie powinno jej zabraknąć, bo może to skutkować poważnymi dolegliwościami. Na co stosuje się witaminę E i jakie są objawy jej niedoboru?

Właściwości witaminy E – na co stosować?

Niektórzy nazywają witaminę E “witaminą młodości”. Dlatego, że jej działanie opóźnia procesy starzenia. Znajdziemy ją w wielu kosmetykach pomagających zachować młody wygląd skóry. Jednak to nie wszystko. Zdarza się też, że mówi się o niej jako o “witaminie płodności”. Wspiera bowiem owulację, a także ma duże znaczenie dla właściwego rozwoju dziecka. Z kolei u panów wpływa na produkcję nasienia i prawidłowy poziom hormonów, dzięki czemu wspomaga leczenie męskiej niepłodności. Ponadto, ma wpływ również na prawidłową krzepliwość krwi i wydolność mięśniową. Wspiera też funkcjonowanie wzroku i obniża poziom złego cholesterolu. Witamina E jest także rodzajem naturalnego filtra przeciw szkodliwemu działaniu promieniowania UV.

Witamina E – niedobór (objawy)

Niedobór witaminy E zdarza się niezwykle rzadko, jest jednak możliwy. Najczęściej przytrafia się on osobom, które na co dzień borykają się z zaburzeniami wchłaniania tłuszczu, a także u chorych na celiakię czy mukowiscydozę. Jakie są główne objawy niedoboru witaminy E?

  • anemia
  • podatność na infekcje
  • problemy ze wzrokiem
  • zaburzenia neurologiczne
  • bolesność lub nawet i zanik mięśni
  • kłopoty z koncentracją, a także przemęczenie

zielona tabletka z napisem witamina e zdjęcie ilustrujące/Canva

Witamina E w produktach spożywczych

W aptece znajdziesz wiele preparatów z witaminą E. Pamiętaj jednak, że suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety. W jakich produktach spożywczych znajdziesz najwięcej witaminy E? Najwięcej znajduje się jej w olejach — słonecznikowym oraz oliwie z oliwek. Jest ona obecna też w orzechach laskowych, zarodkach nasion zbóż oraz w kiełkach. Bogate są w nią również ryby, a także warzywa takie jak szpinak, pomidory, brokuły czy papryka. Z kolei owoce, które zawierają witaminę E to czarna porzeczka, brzoskwinia i morela.

Przedawkowanie witaminy E – czy jest możliwe?

Witamina E jest bardzo trudna w przedawkowaniu. Zwłaszcza jeśli jej nie suplementujesz. Warto przy tym podkreślić, że ewentualny nadmiar witaminy nie stanowi większego problemu, ponieważ ulega procesom metabolicznym i jest usuwany z organizmu. Jeśli jednak w jakiś sposób mogłoby Ci się udać ją przedawkować, to z pewnością odczujesz:

  • bóle głowy
  • zmęczenie
  • osłabienie mięśni
  • problemy ze wzrokiem
  • dolegliwości gastryczne
Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie