Dieta niskowęglowodanowa – efekty, jadłospis. Czym jest dieta low carb?
Udostępnij Google News
Zdrowie

Dieta niskowęglowodanowa – efekty, jadłospis. Czym jest dieta low carb?

Dieta niskowęglowodanowa już od dawna cieszy się zainteresowaniem wielu osób. Niektórzy uważają, że jest zdrowa, inni, że pozwala dużo schudnąć, a jeszcze kolejni, że jest wysoce szkodliwa i powinna zostać zakazana. Na czym polega dieta low carb i jakie są jej główne założenia?

Na czym polega dieta niskowęglowodanowa?

Dieta niskowęglowodanowa, którą nazywa się także low carb (z języka ang.), jest sposobem odżywiania. Jej głównym założeniem jest ograniczenie produktów wysokowęglowodanowych. W zamian zaleca się zwiększenie spożycie białka i dobrych tłuszczów. W niektórych kręgach dietę tę uważa się za jedną z tych, dzięki którym można zrzucić sporo kilogramów w krótkim czasie. Jak się okazuje, tego rodzaju diety były popularne już w latach 80. ubiegłego wieku. Należy zaznaczyć, że ich stosowanie nieprzerwanie budzi kontrowersje i nie jest uważane za korzystne przez dietetyków.

Dieta low carb – dozwolone produkty

Bezsprzecznie najważniejsze w tego rodzaju dietach są zdrowe tłuszcze i białka. To one stanowią ich bezwzględną podstawę. Co zatem powinno się jeść, stosując ten sposób odżywiania?

  • mięso, ryby i owoce morza — im tłustsze, tym lepsze
  • jaja — w każdej formie
  • zdrowe tłuszcze — oleje nierafinowane — olej kokosowy, lniany, oliwę z oliwek, a także masło
  • warzywa — o mniejszej zawartości węglowodanów — brokuł, kalafior, kapusta i kapusta brukselska, kapusta włoska, cukinia, oberżyny, oliwki, szpinak, szparagi, grzyby, ogórek, sałata, papryka, pomidory, awokado, cebula
  • nabiał — powinien być pełnotłusty
  • owoce — przede wszystkim jagodowe
  • orzechy

Dieta niskowęglowodanowa – efekty

Dieta niskowęglowodanowa według niektórych może przynosić spektakularne efekty. Dzięki niej można pozbyć się od 1 do 2 kilogramów na tydzień. Jednak, jeśli osoba stosująca ją powróci do wcześniejszych nawyków żywieniowych, może skończyć się to efektem jojo. Z pewnością ten rodzaj diety może przyczynić się do normalizacji stężenia glukozy we krwi. Niestety, może też zaburzyć metabolizm i przyczynić się do innych przykrych dolegliwości. Wiele osób skarży się na przykład na zaparcia, ból głowy, bezsenność, a także i brak energii czy ogólne osłabienie organizmu.

mały groszek na białym talerzu zdjęcie ilustrujące/Canva

Przykładowy jadłospis na diecie niskowęglowodanowej

Przykładowy jadłospis diety niskowęglowodanowej najlepiej pokazuje, na czym ona właściwie polega. Jak powinny wyglądać posiłki w diecie low carb?

  • śniadanie: jajecznica smażona na masełku z odrobiną pomidora
  • przekąska: garść orzechów — migdały i orzechy nerkowca
  • obiad: makaron z cukinii (przygotowany wcześniej na specjalnej tarce) z szynką parmeńską podsmażoną z czosnkiem i pomidorkami koktajlowymi. Polany oliwą z oliwek i posypany orzechami pinii i parmezanem
  • podwieczorek: marchewka, ogórek i papryka pokrojone w słupki z hummusem
  • Kolacja: zupa z dyni z mlekiem kokosowym i dodatkiem imbiru oraz pestek dyni

Dieta niskowęglowodanowa – przeciwwskazania

Dieta niskowęglowodanowa nie powinna być stosowana w niektórych problemach zdrowotnych. Nie powinny jej stosować także osoby cierpiące na migreny i zaparcia, czy dzieci i młodzież w okresie wzrostowym oraz osoby starsze. Zdecydowanie nie jest to sposób odżywiania odpowiedni dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie