Awokado – właściwości, kalorie, witaminy i minerały, przeciwwskazania
Udostępnij Google News
Kuchnia

Awokado – właściwości, kalorie, witaminy i minerały, przeciwwskazania

Awokado to owoc, o którym można powiedzieć jedno — albo się go lubi, albo nienawidzi. Abstrahując jednak od walorów smakowych, z całą pewnością trzeba przyznać, że awokado jest bardzo zdrowe. Jakie ma właściwości zdrowotne i dlaczego warto je jeść?

Awokado – właściwości zdrowotne

Awokado to bardzo zdrowy owoc. Niestety brakuje mu słodyczy, dlatego wiele osób za nim nie przepada. Jest jednak bogactwem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są bardzo cenne dla zdrowia. Właśnie z tego względu nazywa się też potocznie masłem bogów. Owoc wspiera nie tylko prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ale i reguluje ciśnienie krwi i wspomaga serce. Korzystnie wpływa też na pracę układu nerwowego ze względu na bogactwo witamin z grupy B.

Witaminy i minerały

Należy do bardzo zdrowych owoców. Zawiera bowiem wiele cennych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników. Znajdziemy w nim na przykład witaminę C, A, E i K. Dodatkowo wiele tych z grupy B. Znajduje się w nim też wiele minerałów, m.in.:

  • Cynk
  • Potas
  • Magnez
  • Fosfor
  • Wapń
  • Żelazo
  • Sód

Awokado – zastosowanie w kosmetyce

To owoc, który swoje zastosowanie znajduje nie tylko w kuchni, ale i w kosmetyce. Jest świetną nawilżającą odżywką do włosów i remedium na rozdwojone końcówki. Doskonale sprawdza się też w walce z rozstępami. Ze względu na przeciwutleniacze i jego drogocenny olej fantastycznie regeneruje skórę. Kosmetyki z dodatkiem awokado zmniejszają worki i cienie pod oczami. Dzięki nawilżającym właściwościom owoc ten redukuje też zmarszczki.

zbliżenie na rozcięte awokado na drewnianym stole zdjęcie ilustrujące/Canva

Ile kalorii ma awokado?

Zawiera dużo tłuszczu, a mimo to warto, aby sięgały po nie osoby pragnące stracić na wadze. W 100 gramach tego przysmaku znajduje się około 170 kalorii. W takiej ilości awokado znajdziemy też 2 g białka, 15,4 g tłuszczu, 1,8 g nasyconych kwasów tłuszczowych, 4 g węglowodanów i 3,3 g błonnika. To także i on wpływa na to, że jest to owoc tak bardzo polecany osobom dbającym o linię.

Kto nie powinien jeść awokado?

Niestety po awokado nie powinni sięgać wszyscy. Według naukowców z Uniwersytetu w Cambridge powinny unikać go osoby, które nie mogą spożywać znacznych ilości HDL-C. Za to z kolei odpowiada pewna nietypowa mutacja genetyczna. Sprawia ona, że taka osoba jest o 80% bardziej narażona na wystąpienie choroby wieńcowej.

Udostępnij Google News Komentarze

Podobne tematy

Polecane dla ciebie